197    3    13  

Borføring og borettslag

 149     4
Hei
I et utbyggingsprosjekt i regi vårt borettslag ble det gjennom entreprenør utarbeidet en "standard pakke" som inneholdet utvendig og innvendig arbeid. 

Noen beboere valgte av ulike grunner å fravike fra "stardard pakke" på innvendige arbeider og dermed reduserte leveranseomfanget med tilhørende kostnader. Dette var noe alle parter var enige om, og hver beboer sendte melding til entreprenør om hva de ønsket tatt ut. Entreprenør leverte så tilbygg i henhold til avtalene med de enkelte beboerne. Til slutt sendte så entreprenør faktura til borettslaget hvor fratrekket ble oppført på adresseene i fakturaspesifikasjonen. 

Siden borettslaget var den formelle kontraktspart gikk alle fakturaer dit, og følgelig også det samlede "overskuddet" fra krediteringene basert på arbeidene som ble trukket ut. Problemene begynte en stund etter at borettslaget hadde fordelt pengene til de ulike beboerne som hadde dette til gode. Regnskapsfører hos borettslagets forretningsfører mente at "utlegg" måtte ha dokumentasjon, altså kvittering/faktura, for utført arbeid. Dersom dokumentasjon ikke foreligger vil beløpet behandles som lønn og trekkes for skatt. Her er det flere problemstillinger

1) Tilbakeføringen av penger til respektive beboer var ikke utlegg. Ingen beboer har lagt ut noe til borettslaget eller gjort noe på borettslagets vegnem for så å kreve dette tilbake. Regnskapsfører refererer stadig til "utlegg" og peker på bokføringsloven, uten å forklare hvorfor den gjelder for vårt tilfelle.

2) Dersom noen beboere benyttet håndtverkere til å fullføre arbeidet, så gjelder faktura fra disse som godkjent dokumentasjon, og man kan etter sigende få sitt beløp uten skattetrekk. Han man egeninnsats og noen liter maling til overs fra i fjor så han man ingen kvittering, og får skattetrekk. Vi vil jo hevde at det ligger en endringsmelding til grunn mellom alle parter som reduserer kontraktens leveranseinnhold ved overlevering. Hva beboer velger å gjøre etter overlevering fremstår som irrelevant. Et viktig poeng er også at innvendige arbeider er utenfor borettslagets ansvar og vedlikeholdsplikt.

3) Pengene som entreprenør har kreditert borettslaget stammer fra arbeid som ikke er utført. Det er ikke mulig å få kvittering for arbeid som ikke er utført. Det som dog er god dokumentasjon på at arbeid ikke er utført er fakturaene fra entreprenør hvor der er speifisert pr adresse hvor mye som er kreditert. Dette forholder regnskapsfører seg ikke til.


Enktelte beboere risikerer nå å få innrapportert utbetalingen som lønn og baksmell i størrelsesordenen kr 40.000 uten at borettslaget kan gjøre noe. Det kan være at overstående er etter boken riktig, men ingen kan forklare meg hvorfor. Etter en almen betraktning virker jo skattetrekk at disse beløpene uansett urimelig. 

Er det noen som skjønner problemstillingen og kan fortelle hva som er korrekt?
 


   #1
 155     4
Hvordan er dette finansiert? Av borettslagets midler? I så tilfelle er det kun utbetaling av fellesformue, og ikke lønn. (Tilbakebetaling av tidligere innbetalte felleskostnader, som allerede er beskattede midler).
  (trådstarter)
   #2
 149     3
Utbyggingen er lånefinansiert, og det er nok muligens der hunden er begravet. Slik jeg nå skjønner så legger dette diverse føringer på det som i praksis blir gjeld-til-cash…og dette er visstnok Skatteetaten ganske firkantet på…