14,660
17
0
Garanti på varmepumpe
9
0
Har en Honeywell "gjør det selv"Varmepumpe som nå har tatt kvelden(sikringen går etter noen få sekunder) etter 1år og 9mnd.
Må jeg skru ned alt og frakte det til butikken(ca 8 mil unna) eller har jeg krav på å få en repratør hjem til meg??
Må jeg skru ned alt og frakte det til butikken(ca 8 mil unna) eller har jeg krav på å få en repratør hjem til meg??
Signatur
Du er sikker på at sikringen ryker først når du setter i støpselet til varmepumpa? Hva med ledning mellom ute og innedel, hvordan er det lagt opp for at menigmann skal ha lov til å legge det opp selv? Hvis det er 230v fast tilkobling, så skal det utføres av en faglært.
Har du et multimeter kan du måle litt, men du må vite hva og hvor du skal måle.
Hvis du krever servicemann/montør hjem til deg kan du risikere å måtte betale regningen selv hvis det ikke er feil på selve apparatet, men at feilen skyldes din selvmontering hvis du har gjort installasjonen selv? (ikke tolk meg feil, jeg tror nok du sikkert du har gjort alt etter boka, men det er rart hvordan feil kan oppstå i etterkant med lekkasjer etc etc)
Generelt liker bransjen dårlig slike pumper for selvmontering, men hvis firmaet du handlet av solgte deg pumpen og avtalen var selvmontering av deg som privatperson kan de ikke bare uten videre avfeie deg... Hvis det skulle vise seg at det er gasslekkasje kan det skyldes at produktet har dårlige koblinger, og ikke at du har slurvet, men dette er vanskelig å bevise og bevisbyrden ligger på dine skuldre desverre...
Når det gjelder at sikringen din ryker kan det jo være mange grunner til det... Jeg er ingen elektrikker og ønsker derfor ikke uttale meg om det!
Gasslekkasje i varmepumpe fører i mange tilfeller til at pumpen nesten IKKE trekker strøm til informasjon... Jordfeil er derimot mere "vanlig"
Mvh
Pumpemontør
Her tar du feil, bevisbyrden ligger alltid hos selgar/Importør/produsent i Norge.
Dei må vise til kva du som forbrukar har gjort feil.
Virker som montøren ovenfor forøvrig har blitt verdensmester i å bumbe eldgamle tråder ;D
Foreløpig ser det godt ut med 33 innlegg sidan ca kl 19.30 i går
NEI!!! Hør nå her: La oss si at jeg som kunde mener noe er feil på mitt anlegg, da må jeg spesifikt ha noe å vise til, samt ha en formening om hva som er galt og hvorfor jeg ikke er skyld i feilen... Da ligger jo bevisbyrden på mine skuldre...
Mulig jeg har mistolket det du skriver, men da må du vise til hva du mener, gjerne til forbrukerlovgivningen. Du er vel ikke så "blåøyd" at du tror produsentene/importørene står på rekke å hjelper deg med å opplyse om kjente feil og ting som KAN oppstå på en varmepumpe?? (unnskyld uttrykket blåøyd, kom bare ikke på noe bedre)
Mvh
Pumpemontør
Problem: Varmepumpen fungerer ikke.
Kunde: Ringer til Varmepumpemontør
Eneste kunden skal vite er at PUMPEN FUNGERER IKKE. Det er "bevisbyrde" nok for kundens del.
Da er det opp til varmepumpemontør å BEVISE om feilen ligger innenfor eller utenfor garantikrav.
For det er nemmelig varmepumpemontør som sitter med 5 år reklamasjonsrett og 3 år garanti på produktet og dermed SKAL stille til ansvar for kunden. Dette er kjernen i forbrukerkjøpsloven og liker man ikke norsk lovverk så kan man heller gjøre andre forretninger, f.eks pusse sko.
Ligger den utenfor garantikrav, f.eks feil montering, er det kunde som skal betale. Er det innenfor garantikrav, f.eks motor har brent opp, er det varmepumpemontør som skal betale.