Varmekabelen gikk på min luft til luft varmepumpe etter 3 år. Siden jeg hadde tegnet serviceavtale fikk jeg 5 års garanti og dermed kostnadsfri reparasjon. Men selve varmekabelen måtte jeg betale for, fordi den hadde bare 2 års garanti. Ellers tinte de isen gratis (antagelig de første 5 årene). Den første servicen var etter 1. år, deretter service annethvert år.
Målet må være å holde servicemannen unna ellers blir det jo fort dårlig butikk av dette. Støvdug og vurder behovet for vask den trenger ikke å vaskes hverken årlig eller 2. Hvert år hvis en ikke røyker
Vi installerte ny varmepumpe for to år siden. Året etter ringte dem å sa det var på tide med service. Okay sa jeg... pumpen er jo ny og garanti vil jeg jo ha på den...
Servicemannen dukket opp klokken 09:00 og dro igjen 09:25 og etterlot seg en faktura på 2.495 kroner. Hva han gjorde vet jeg ikke, men på faktura sto det bare noe om filter rens og kontroll av system.
Så jeg vil vel si meg enig med en lenger opp her. Dem kommer, klør seg i ræva, og fakturerer med gaffel mens Uvitende kunder med nye varmepumper punger ut.... herlig...
De kan ikke frasi seg reklamasjonsrett tror jeg, på 10år har en da betalt mer i service en kost av LL varmepumpen. En ser jo da at det meste av gevinsten havner hos montøren ikke hos deg.
Leverandøren/montøren av Mitsubishien vår sa at det måtte utføres service ellers så mister man garanti osv. Leverandøren/montøren av daikinen vår sa at det ikke hadde noe å si, så lenge man selv rengjorte filter og hadde «kontroll på delene mtp at alt så rent og pent ut. De sa at man kunne godt ta service hvert 2-3 år, men det hadde ikke noe å si på garanti. Jeg vet hvilken leverandør/montør jeg kommer til å kjøpe fra neste gang...
Hvordan blir det da? Ansvaret ligger hos selgeren hvis man har tegnet serviceavtale. Hvis ikke må man klage til produsenten av varmepumpen, eks. Mitsubishi Electric Norges hovedkontor. For å få bevis på at den er i stykker bestiller man service/reparasjon. Reparasjonen betaler man helt eller delvis selv. Hvis varmepumpen har gått i stykker og det er under 5 år siden man kjøpte den, får man ny.
En må kunne vise til at en har gjort det vedlikeholdet som de krever. Det skal ikke være krav om serviceavtale. Har en dette ofte så vil en som andre også skriver betale pumpen flere ganger. Men det er viktig å få sjekket lager etc på pumper som har dette problemet. Hører noen som begynner å skrike i nabolaget, heldigvis ikke Mitsubishi som jeg har driftsansvar for.
If not broken - do not fix 😃
Den første servicen var etter 1. år, deretter service annethvert år.
Servicemannen dukket opp klokken 09:00 og dro igjen 09:25 og etterlot seg en faktura på 2.495 kroner. Hva han gjorde vet jeg ikke, men på faktura sto det bare noe om filter rens og kontroll av system.
Så jeg vil vel si meg enig med en lenger opp her. Dem kommer, klør seg i ræva, og fakturerer med gaffel mens Uvitende kunder med nye varmepumper punger ut.... herlig...
Leverandøren/montøren av daikinen vår sa at det ikke hadde noe å si, så lenge man selv rengjorte filter og hadde «kontroll på delene mtp at alt så rent og pent ut. De sa at man kunne godt ta service hvert 2-3 år, men det hadde ikke noe å si på garanti. Jeg vet hvilken leverandør/montør jeg kommer til å kjøpe fra neste gang...
Jeg tror de må vise til at det er en feil for å kunne avvise reklamasjon iht kjøpsloven
Historikken viser jo at det er av og til at leverandører har brukt lagre som ikke holder, dette er reklamasjon, 5 års frist
Ansvaret ligger hos selgeren hvis man har tegnet serviceavtale. Hvis ikke må man klage til produsenten av varmepumpen, eks. Mitsubishi Electric Norges hovedkontor. For å få bevis på at den er i stykker bestiller man service/reparasjon. Reparasjonen betaler man helt eller delvis selv. Hvis varmepumpen har gått i stykker og det er under 5 år siden man kjøpte den, får man ny.