Vil en slik billigpumpe fra Jula/Zibro være godt egnet til å holde en lunk i garasjen vinterstid? Så at den billigste pumpa kan settes til "frostvakt" og holde 8 grader innendørs.. Garasjen det er snakk om er ca.50kvm.
Vil en slik billigpumpe fra Jula/Zibro være godt egnet til å holde en lunk i garasjen vinterstid? Så at den billigste pumpa kan settes til "frostvakt" og holde 8 grader innendørs.. Garasjen det er snakk om er ca.50kvm.
Regner med det, men kommer an på hvor tett (luftlekkasjer/vind) og eventuelt isolert garasjen er. Et uisolert gulv på 50m2 trekker bra med varme.
Er en egen diskusjon det der ja. Tror det faktisk er en eller to andre tråder på forumet som tar opp det samme.
Se f.eks hva som skjer med kjedet på sykkelen din om du sykler rundt i salt-sørpa om vinteren og så tar sykkelen inn i god og varm gang over natten.....
Ikke så mye med Zibro det med salt og oppvarmet garasje å gjøre, men når det nå er litt of-topic må jeg knatte inn litt om saken. Vegsalt er nesten samme som saltet i luftavfukterne du kjøper på f.eks Jula (fuktbollen). Altså, saltet trekker til seg fukt, om luften er "fuktig". En tett varm garasje som har tørket opp bilen kan man risikere har all fukten fra forrige dag bilen tørket ut oppløst i luften. Kommer man så med en saltet fuktig kjølig bil inn i den varme fuktige luften vil den så og si aldri tørke siden den varme fuktige luften avgi vann som kondens på bilen, med god hjelp av saltet som trekker til seg fukten selv om bilens komponeneter holder temperatur over duggpunktet *(Ref Fuktbollens salt). Den varme luften trenger seg også inn over alt i bilens kanaler, og det kondenserer også der hvor det aldri normalt vil komme til regnvann. Når den salte fuktige bilen blir 20 grader varmere enn om den sto våt ute i kaldere luft går den elektrolyttiske korrosjonen mange ganger raskere enn inne i varmen enn ute i kulen. Poenget er å sikre at garasjen blir "avfuktet" slik at bilen faktisk tørker ut. Poenget er altså å sørge for at bilen tørker raskt i den oppvarmede garasjen. Den må derfor ha varme og god luftgjennomstrømning for å drive ut fukten.
Ikke så mye med Zibro det med salt og oppvarmet garasje å gjøre, men når det nå er litt of-topic må jeg knatte inn litt om saken. Vegsalt er nesten samme som saltet i luftavfukterne du kjøper på f.eks Jula (fuktbollen). Altså, saltet trekker til seg fukt, om luften er "fuktig". En tett varm garasje som har tørket opp bilen kan man risikere har all fukten fra forrige dag bilen tørket ut oppløst i luften. Kommer man så med en saltet fuktig kjølig bil inn i den varme fuktige luften vil den så og si aldri tørke siden den varme fuktige luften avgi vann som kondens på bilen, med god hjelp av saltet som trekker til seg fukten selv om bilens komponeneter holder temperatur over duggpunktet *(Ref Fuktbollens salt). Den varme luften trenger seg også inn over alt i bilens kanaler, og det kondenserer også der hvor det aldri normalt vil komme til regnvann. Når den salte fuktige bilen blir 20 grader varmere enn om den sto våt ute i kaldere luft går den elektrolyttiske korrosjonen mange ganger raskere enn inne i varmen enn ute i kulen. Poenget er å sikre at garasjen blir "avfuktet" slik at bilen faktisk tørker ut. Poenget er altså å sørge for at bilen tørker raskt i den oppvarmede garasjen. Den må derfor ha varme og god luftgjennomstrømning for å drive ut fukten.
Er det realistisk at en bil, med alle sine folder, skjøter osv faktisk tørker opp i en ordinær garasje med 5-10 grader i løpet av en natt i garasjen?
Eller går vinninga opp i spinninga når den økte temperaturen akselrerer elektrolysen så mye at rustinga tar av? ---------------
En annen effekt av å stadig fukte og tørke noe som er dyppet i saltlake er at man bygger opp mengden salt på gjenstanden. Litt som saltet som blir flekker på skoa når de tørker. Om de stod bløte på trappa til neste dag i stedet ville de ikke kunne trekke til seg mer saltlake og legge igjen like mye salt en gang til. --------------
Teori eller ikke, har selv kjøpt bruktbil som stod i varm garasje hele sitt korte liv før jeg kjøpte den. Da snakker vi om mye rust på kort tid. Jeg skal aldri ha en bil i varm garasje på vinteren.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Ikke så mye med Zibro det med salt og oppvarmet garasje å gjøre, men når det nå er litt of-topic må jeg knatte inn litt om saken. Vegsalt er nesten samme som saltet i luftavfukterne du kjøper på f.eks Jula (fuktbollen). Altså, saltet trekker til seg fukt, om luften er "fuktig". En tett varm garasje som har tørket opp bilen kan man risikere har all fukten fra forrige dag bilen tørket ut oppløst i luften. Kommer man så med en saltet fuktig kjølig bil inn i den varme fuktige luften vil den så og si aldri tørke siden den varme fuktige luften avgi vann som kondens på bilen, med god hjelp av saltet som trekker til seg fukten selv om bilens komponeneter holder temperatur over duggpunktet *(Ref Fuktbollens salt). Den varme luften trenger seg også inn over alt i bilens kanaler, og det kondenserer også der hvor det aldri normalt vil komme til regnvann. Når den salte fuktige bilen blir 20 grader varmere enn om den sto våt ute i kaldere luft går den elektrolyttiske korrosjonen mange ganger raskere enn inne i varmen enn ute i kulen. Poenget er å sikre at garasjen blir "avfuktet" slik at bilen faktisk tørker ut. Poenget er altså å sørge for at bilen tørker raskt i den oppvarmede garasjen. Den må derfor ha varme og god luftgjennomstrømning for å drive ut fukten.
Er det realistisk at en bil, med alle sine folder, skjøter osv faktisk tørker opp i en ordinær garasje med 5-10 grader i løpet av en natt i garasjen?
Eller går vinninga opp i spinninga når den økte temperaturen akselrerer elektrolysen så mye at rustinga tar av? ---------------
En annen effekt av å stadig fukte og tørke noe som er dyppet i saltlake er at man bygger opp mengden salt på gjenstanden. Litt som saltet som blir flekker på skoa når de tørker. Om de stod bløte på trappa til neste dag i stedet ville de ikke kunne trekke til seg mer saltlake og legge igjen like mye salt en gang til. --------------
Teori eller ikke, har selv kjøpt bruktbil som stod i varm garasje hele sitt korte liv før jeg kjøpte den. Da snakker vi om mye rust på kort tid. Jeg skal aldri ha en bil i varm garasje på vinteren.
Det er nok mest realistisk at den ikke tørker helt opp, så vinning går opp i spinning vil jeg tro. Det eneste man står igjen med er komfort, varm bil. Skal man klare å tørke den må det til god gjennomlufting, men da holder det ikke med en Zibro 1332 vil jeg tro. Men, hva er det som ruster på en bil? Hver vår spanderer jeg to bokser med biltemas kaldgalvanisering på understeller, og bremsene. Etter 6 år på min Tucson og 10 år på vår Corolla har vi fått galvanisert understell. Bruker ikke "Tectyl" andre plasser enn der det er steinsprut. Alle andre plasser er det kaldgalvanisering som gjelder. Bremsene ser ut som nye, der nabo har byttet calipere for 10-talls tusen, har jeg brukt en hundrelapp hver vår på kaldgalvanisering. Bremser etter en salt sesong i Trondheim: http://www.servimg.com/image_preview.php?i=29&u=14276261 Bremser klar for en ny sesong i Trondheims saltede gater http://www.servimg.com/image_preview.php?i=30&u=14276261
.......................men nå er vi kommet fjernt fra Zibro!.
http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018 denne pumpa fra jula står att går til -17. Hva skjer når det blir -17 da? Er det mulig å gjøre noe for å få den til å gå til -20 eller -25? Eller vil det bare blåse kaldt da?
Må bare spørre for vurderer å kjøpe en sånn å ha i nybygd garasje å jeg har virkelig ikke peiling på varmepumper. For å kjøpe en som går til -17 er ingen vits her hvertfall for er over 20 minus meste av vinteren.
Regner med det, men kommer an på hvor tett (luftlekkasjer/vind) og eventuelt isolert garasjen er.
Et uisolert gulv på 50m2 trekker bra med varme.
Zibro har også invertermodeller med frostvakt.
-----------
Men husk at bilen din blir brun kjeks kjapt om du skal tine den hver dag etter å ha kjørt i saltsørpa. Bedre å la den fryse utenfor garasjen da.
Seriøst? Trodde det var bedre for bilen å få tørke opp imellom slagene..?
Finn fram popcornet og les... http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24098.0.html
Se f.eks hva som skjer med kjedet på sykkelen din om du sykler rundt i salt-sørpa om vinteren og så tar sykkelen inn i god og varm gang over natten.....
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Er det realistisk at en bil, med alle sine folder, skjøter osv faktisk tørker opp i en ordinær garasje med 5-10 grader i løpet av en natt i garasjen?
Eller går vinninga opp i spinninga når den økte temperaturen akselrerer elektrolysen så mye at rustinga tar av?
---------------
En annen effekt av å stadig fukte og tørke noe som er dyppet i saltlake er at man bygger opp mengden salt på gjenstanden. Litt som saltet som blir flekker på skoa når de tørker. Om de stod bløte på trappa til neste dag i stedet ville de ikke kunne trekke til seg mer saltlake og legge igjen like mye salt en gang til.
--------------
Teori eller ikke, har selv kjøpt bruktbil som stod i varm garasje hele sitt korte liv før jeg kjøpte den. Da snakker vi om mye rust på kort tid. Jeg skal aldri ha en bil i varm garasje på vinteren.
Det er nok mest realistisk at den ikke tørker helt opp, så vinning går opp i spinning vil jeg tro. Det eneste man står igjen med er komfort, varm bil. Skal man klare å tørke den må det til god gjennomlufting, men da holder det ikke med en Zibro 1332 vil jeg tro.
Men, hva er det som ruster på en bil? Hver vår spanderer jeg to bokser med biltemas kaldgalvanisering på understeller, og bremsene. Etter 6 år på min Tucson og 10 år på vår Corolla har vi fått galvanisert understell. Bruker ikke "Tectyl" andre plasser enn der det er steinsprut. Alle andre plasser er det kaldgalvanisering som gjelder. Bremsene ser ut som nye, der nabo har byttet calipere for 10-talls tusen, har jeg brukt en hundrelapp hver vår på kaldgalvanisering.
Bremser etter en salt sesong i Trondheim:
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=29&u=14276261
Bremser klar for en ny sesong i Trondheims saltede gater
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=30&u=14276261
.......................men nå er vi kommet fjernt fra Zibro!.
denne pumpa fra jula står att går til -17.
Hva skjer når det blir -17 da? Er det mulig å gjøre noe for å få den til å gå til -20 eller -25? Eller vil det bare blåse kaldt da?
Må bare spørre for vurderer å kjøpe en sånn å ha i nybygd garasje å jeg har virkelig ikke peiling på varmepumper. For å kjøpe en som går til -17 er ingen vits her hvertfall for er over 20 minus meste av vinteren.