#11
 1,267     0



De fleste av dine fittings har klemringskoblinger. Det betyr at det bare er å kutte til passende rørlengder, tre dette sammen og så gå rundt med tanga og klemme alt sammen. Det tar noen sekunder for hver kobling.

30 timer? Det er omlag en arbeidsuke om man trekker fra lunsj. Synes dette har gått veldig tregt, men rørleggeren har kanskje brukt mye tid på utekraner? Timeprisen er helt kurant.


Herre..  du er flink Tom om jeg bare kunne vært så flink og rask.

Jeg synes dette ser ut som et meget pent arbeide, kanskje med unntak av hovedstoppekran inne i vegg?
Ting tar alltid lengre tid enn det ser ut som. Selv  folk som jobber i faget tror ofte at ting tar kortere tid enn det virkelig gjør.

   #12
 21,481     Enebolig     0
Akkurat det der tenkte jeg også på. Å kritisere andres arbeid og tidsforbruk er det enkleste i verden. Jeg ha gjerne ikke kommet igang på jobb før kontoret ringer og lurer på hvordan det går  ;D
hmk
   #14
 311     0

Er ikke rørlegger, men en ukes arbeid på dette synes jeg virker mye.........


sist jeg sjekket er ei ukes arbeid 37,5 timer. ;)
Glem ikke at kjøring til og fra svært ofte er inkludert i de timene. hvem kjører gratis?

Rør og deler må ofte plokkes fra lager/grosist, når jobben er slutt skal også de deler og rør som eventuelt er til overs returnesres/tilbake til lager.
Dette belastets selvfølgelig kunden for.
   #15
 9,677     Kysten     0
Er det ikke derfor det er påslag på rørdelene da? Pga ekstra arbeid med å håndtere det. Den er for drøy, smør på flesk. Men det er riktig at det er 37,5 time i en uke, vi kutter en dag og fremdeles er det to dager for mye etter min mening.

Dersom vi skal betale full time pris for en rørlegger suller rundt på et lager og plukker varer så er det nok bedre for kunden å bestille en budbil til varene så kan rørlegger gjøre det han skal, nemlig legge rør. Til den prisen kunne budbilen vært en semitrailer.
hmk
   #16
 311     0
selvfølgelig skal kunden betale for håndtering av varene.

Det er vel urimelig å kreve betalt for kjøring til og fra også?
   #17
 9,677     Kysten     0
Da skal jeg huske på å bestille alt med bud bil, takk for tipset. Det er vel normalt å ta betalt for kjøring over en mil, ihvertfall i min bransje.

   #18
 3,109     Norge     0

Er det ikke derfor det er påslag på rørdelene da? Pga ekstra arbeid med å håndtere det. Den er for drøy, smør på flesk. Men det er riktig at det er 37,5 time i en uke, vi kutter en dag og fremdeles er det to dager for mye etter min mening.

Dersom vi skal betale full time pris for en rørlegger suller rundt på et lager og plukker varer så er det nok bedre for kunden å bestille en budbil til varene så kan rørlegger gjøre det han skal, nemlig legge rør. Til den prisen kunne budbilen vært en semitrailer.


Helt enig betalar du påslag for materiell er det ein selvfølge du ikkje skal betale for henting og bringing, ein butikk har ca 40-80% avanse alt ettersom. går du til kassa og epør ekspiditøren etter ei vare og han/ho går bak på lageret og hentar den betaler du ikkje ekstra for at vedkommande henta den.
Ein fagarbeidar må kunne sjå kva han trenger forså å hente det på ein gang istaden for å bruke meir tid på å hente delar en det vedkommande brukar på å faktisk gjøre jobben.
   #19
 9,677     Kysten     0
Det kommer fort på et par tusen kun for henting av varer dersom en skal betale for det slik hmk mener. Budbil 250.- og rørlegger kan jobbe med det han er god på, butikken finner frem varer gratis.

Å bruke en rørlegger til 700.- for timen til å plukke varer og budbil er absurd, skulle ikke forundre meg om det går en halvtime i butikken også; til kaffe og prating.
   #20
 471     bergen     0



Å bruke en rørlegger til 700.- for timen til å plukke varer og budbil er absurd, skulle ikke forundre meg om det går en halvtime i butikken også; til kaffe og prating.

Er du så uheldig og ha rørlegger på besøk en fredag kan du være sikker på att det dukker opp noe uforutsett, slik at han må hente deler,for om fredagene har noen av grossistene gratis hot-dog.