7,730
8
0
Har jeg koblet switchen rett?
185
0
Etter å ha kjøpt meg en Netgear GS 116 hos komplett.no har jeg problemer med å koble meg til internett.
Jeg har en altibox sentral. Tror den har 4 tvutganger og 1stk datautgang. I datautgangen har jeg koblet en cat5 og inn i en av de 16 portene til switchen. Det er vel det som skal til for å "gi switchen internett som den skal fordele videre"? Det er jo ikke noe ethernetinngang på baksiden.
Videre har jeg koblet to cat 5 fra switchen, som står i et rom/sentral under trappen, og inn i veggkontaktene der. På kontoret går det en cat 5 fra veggen til pcen og i stuen til ps3en. Men hverken pc eller ps3 oppnår noe internett-kontakt.
Noen som vet hva som kan være galt eller hva jeg kan gjøre?
Jeg har en altibox sentral. Tror den har 4 tvutganger og 1stk datautgang. I datautgangen har jeg koblet en cat5 og inn i en av de 16 portene til switchen. Det er vel det som skal til for å "gi switchen internett som den skal fordele videre"? Det er jo ikke noe ethernetinngang på baksiden.
Videre har jeg koblet to cat 5 fra switchen, som står i et rom/sentral under trappen, og inn i veggkontaktene der. På kontoret går det en cat 5 fra veggen til pcen og i stuen til ps3en. Men hverken pc eller ps3 oppnår noe internett-kontakt.
Noen som vet hva som kan være galt eller hva jeg kan gjøre?
Vet ikke om altibox gir ut IP adresser, men om den ikke gjør det så kan du få problemer om du ikke har satt opp korrekte statiske IP adresser
men tror uansett at jeg ville hatt en router mellom altibox og switch for å separere nettene, kobler du altibox rett i switch eksponerer du hele nettverket ditt for internet.
Det forutsetter at hver enhet får en public IP (som en nok ikke gjør).
Har også tro på at det er noe (tm) rundt DHCP/statisk IP.
Switchen heter jo "Unmanaged" så den deler nok ikke ut IP'er.
Har du en (gammel) trådløs router kan du sette den mellom Altiboks og switchen. (bare disable det trådløse hvis du ikke vil bruke det).
Har du problemer å komme deg på nett med slikt oppsett, så sjekk om du får nett med å koble deg direkte med PC i kontakten på ruteren.
Forøvrig har Altibox kundeservice både på tlf, epost og facebook...
Alle routere fra internettleverandører har DHCP aktivert som standard, ettersom Ola Nordmann ikke har kompentanse til å holde på med slikt selv. Langt mindre har support kapasitet til å lære kundene sine om DHCP.
Hvis jeg var deg, ville jeg brykte eliminasjons-metoden.
Først ville jeg koblet en PC til "datautgangen" på Altibox-routeren og sett om du kommer deg på nettet.
Hvis du ikke kommer på nettet, sjekk iallefall om du har fått en IP-adresse (bruk kommandoen IP-config i kommandovinduet i Windows). Hvis du ikke har fått IP-adresse, sjekk om Windows er konfigurert for å be om IP-adresse eller om den er satt opp med fast (statisk) adresse. (Egenskaper for TCP/IP-protokollen under nettverkstilkoblingen din i kontrollpanel).
Ettersom jeg regner med at internettilgangen fungerer fra "datauttaket", så går jeg ikke inn på videre feilsøking i denne enden.
Neste steg er å sjekke switchen.
Hvis den er relativt ny, så betyr den at den har autosensing på alle porter, slik at det ikke spiller noen rolle hvor "inngangen" fra internett er. Er den litt eldre, så finnes det en dedikert port for dette med en bryter ved siden av. Denne bryteren "flipper" to av parene og gjør porten til en inngang (grovt sett).
Du kan for sikkerhetsskyld prøve flere porter, både for "inngang" og "PC-utgang"
Sjekk igjen om du får ip-adresse fra routern og om du kommer deg på nettet.
Neste feilkilde er datakontaktene dine. Har de fungert før, eller er det en nyinstallasjon du har fiklet med selv?
Gi oss en liten oppdatering om hvor du får internettilgang og hvor du ikke får det.
Gi oss gjerne den interne ip-adressen du får også (altså den som blir brukt på innsiden av routeren til hjemmenettverket ditt, gjerne noe ala 10.0.0.x eller 192.168.x.x)
Finn først ut hvilken sentral du har her: http://www.altibox.no/privat/kundeservice/brukerveiledninger
så blir det mye lettere å feilsøke