Han som skrev tilbudet har vel kommet med tilbud på det du ba om tilbud om. Tror de fleste synes det er bra å få tilbud på det de ber om når de ber om tilbud på noe. Jeg forstår ikke at det er noe å hisse seg opp over at du ikke fikk tilbud på noe annet enn du ba om tilbud på. Er du i den tro at noen andre skal gjøre en jobb, er det da ganske naturlig at du innhenter tilbud fra noen andre til å gjøre den jobben. Dette er jo som om du har innhentet tilbud fra en tømrer for å bygge et hus, og mens huset bygges oppdager du at samme tømrer også vet hvordan man bygger garasje, og du blir sur fordi du ikke fikk tilbud på garasje da du ba om tilbud på hus.
Jeg ba om et komplett tilbud på alt det elektriske i et nybygg. Som prøvd forklart før, jeg visste ikke om at de, eller noen andre, skulle legge dette med data. Når jeg da får et tilbud fra dem som beskriver varmekabler, punkter for stikk, lyspunkt, spotter og dimmere (stort sett) så tror jeg at det er det de skal levere......og at da andre skal legge inn dette med data. Det er derfor det kommer som en overaskelse på meg at det med data ikke er nevnt i tilbudet, men blir spurt om dagen før det skal legges inn tydeligvis av dette firmaet.
Det er ikke noe problem for meg at de skal gjøre det, men det er prosessen rundt det som forundrer meg. Det burde etter mitt syn vært beskrevet i tilbudet at de skulle legge dette inn og hvor mange "datakontakter" de tenkte legge inn og i hvilke rom, eller legge opp til trådløst nett osv..... Om ikke burde ordet data vært nevnt en gang i tilbudet...
Signatur
Alenemor til tre gutter. Flyttet 28.8 inn i "selvbygget" enebolig med utleieleilighet
Firmaet skal komme med et forslag og gjennomgang av tegninger med kunde. Punktene skal være i henhold til gjeldende NEK400, og det er en selvfølge å spørre om kunde skal ha datapunkter.
Lærlinger skal ikke jobbe alene, kontakt per telefon er ikke tilstrekkelig, det skal i praksis være en faglært på bygget. Det er fint om kunder sier ifra om dette til ledelsen så man slipper slike tilfeller. Men personlig ser jeg forskjell på et par dager med ansvar og det å sette en lærling til å styre en jobb.
Det er ikke noe problem for meg at de skal gjøre det, men det er prosessen rundt det som forundrer meg. Det burde etter mitt syn vært beskrevet i tilbudet at de skulle legge dette inn og hvor mange "datakontakter" de tenkte legge inn og i hvilke rom, eller legge opp til trådløst nett osv..... Om ikke burde ordet data vært nevnt en gang i tilbudet...
Lærlinger skal ikke jobbe alene, kontakt per telefon er ikke tilstrekkelig, det skal i praksis være en faglært på bygget. Det er fint om kunder sier ifra om dette til ledelsen så man slipper slike tilfeller. Men personlig ser jeg forskjell på et par dager med ansvar og det å sette en lærling til å styre en jobb.