Er det nødvendig med cat 6 når veggkontakten er cat 5?
Hvis jeg strekker opp Cat 5 kabel, er det da samme lederpar (rød og blå) som skal brukes og ikke resten?
Det er ikke nødvendig med CAT5/6 klassifisert utstyr så lenge dette er et rent tele-uttak. Teleinstallasjoner blir klassifisert som CAT3. Har du lagt opp rør til ny boks, så kan du enkelt trekke inn en CAT5 eller CAT6 kabel senere dersom det blir nødvendig.
Enkleste er å låne et krone-/LSA verktøy av en elektriker, så slipper du å kjøpe. Dersom du ikke kjenner noen elektrikere, kan du ta med deg kabel og CAT6 uttaket til en elektrikerbedrift og spørre pent om de vil koble kabelen på uttaket for deg - det er gjort på 1 minutt. Når du kommer hjem trekker du kabelen inn i røret, og det sier seg da selv i hvilken ende du må begynne.
Skal du koble selv så må du benytte rød og blå leder i inntakskabelen, de andre lederne er ikke i bruk. Det er ikke så viktig om du bytter om på rød og blå, det vil fungere uansett. Når du kobler CAT6 uttaket så er koblingsklemmen i uttaket merket med nummer og fargekoder. Du skal bruke tilkoblingspunkt nr 5 og 6, merket med blått. Skal du gjøre det helt riktig, så skal den blå lederen være tilkoblet på punkt nr. 5, og den røde lederen være tilkoblet på nr. 6. Når du skal skjøte den gamle og nye kabelen stikker du lederne inn i koblingsklemmen og presser den sammen. Du trenger ikke ta av isolasjonen på lederne, koblingsklemmen er utformet som en kniv som skjærer seg inn i lederne. Husk å presse den godt sammen, og pass på at lederne er helt inni klemmen før du presser.
Ang. splitter så anbefaler Telenor og NextGenTel at splitteren benyttes. Splitteren inneholder et filter og har en funksjon. Telenor og NextGenTel har erfart enkelte steder at ustabilitet på linjen har sammenheng med at filteret ikke er benyttet. Du får det nok til å fungere uten splitter, men med henblikk på stabilitet så er du bedre tjent med å ha splitteren til koblet.
Ang. splitter så anbefaler Telenor og NextGenTel at splitteren benyttes. Splitteren inneholder et filter og har en funksjon. Telenor og NextGenTel har erfart enkelte steder at ustabilitet på linjen har sammenheng med at filteret ikke er benyttet. Du får det nok til å fungere uten splitter, men med henblikk på stabilitet så er du bedre tjent med å ha splitteren til koblet.
En splitter er egentlig to filtere: et høypassfilter som slipper data frem til xDSL-modem, og et lavpassfilter som slipper ISDN/tellefoni frem til ditto utstyr. Jfr trådstarter er det ikke telefoni på denne abonnentlinja. Hva skal splitteren skille fra, krysstale?
Jeg betviler behovet for noe splitter/filter i dette tilfellet.
En splitter er egentlig to filtere: et høypassfilter som slipper data frem til xDSL-modem, og et lavpassfilter som slipper ISDN/tellefoni frem til ditto utstyr. Jfr trådstarter er det ikke telefoni på denne abonnentlinja. Hva skal splitteren skille fra, krysstale?
Jeg betviler behovet for noe splitter/filter i dette tilfellet.
Det er riktig som du sier at DSL splitteren inneholder et lavpassfilter for PSTN/ISDN linjen, og de fleste inneholder et høypassfilter til DSL linjen.. Høypass- og lavpassfilteret er koblet i parallell mot den inngående linjen.
Poenget med høypassfilteret er å bidra til at det kun er frekvenser i det øvre området som slippes videre til xDSL modemet. I mange tilfeller er ikke linjene til Telenor helt "ren", hvor høypassfilteret i slike sammenhenger har en aktiv funksjon. Ved oppsigelse av et Telenor abonnement for eksempel er det sjeldent at linjen kobles fysisk ned, den blir som oftest kun "deaktivert". Interferens er også en kilde som kan medføre støy på Telenors linjer. Telenor og NextGenTel anbefaler derfor bruk av splitter (med høypassfilter), selv om det ikke er et aktivt PSTN eller ISDN abonnement på samme linje.
2 par som kommer inn fra Telenor? Dersom du har planer om å ikke ha tilgang til den opprinnelige kabelen (Noe jeg ikke anbefaler) så vil jeg koble alle lederene videre til det nye uttaket.
Når du skal koble dette i den nye veggkontakten din så kobler du de to lederne som var i bruk på det blå paret i kontakten (4 og 5). Da vil du få DSL linje til modemet ditt!
eydybdal: Telenor sender alltid ut montør for å koble ned linjer ved oppsigelse.
Filter skal ikke brukes på en full aksess linje, men har du delt aksess med egen ISDN eller analog linje, så må splitter brukes.
Mvh telemontør
Signatur
Kan litt om mye og mye om litt. Det jeg ikke kan må jeg bare lære meg.
eydybdal: Telenor sender alltid ut montør for å koble ned linjer ved oppsigelse. Mvh telemontør
Når kan jeg vente dem? Sa opp fasttelefon/ADSL for flere år siden, ikke vært noen telemontør her ennå.
Det gir ingen logikk å sende ut en mann for å koble ned. Linja blir markert stengt i driftsystemet og linja er for alle praktiske formål død. Samtidig blir kobberet markert ledig, men det er ingen grunn for å gjøre noe hverken i krysskobling eller i kabelhoder før det faktisk foreligger en ny bestilling som krever tilgang til dette ledige kobberet. Er teleoperatøren heldig kan jo bare linja åpnes for neste bruker, ingen montør nødvendig i det hele tatt.
eydybdal: Telenor sender alltid ut montør for å koble ned linjer ved oppsigelse. Mvh telemontør
Når kan jeg vente dem? Sa opp fasttelefon/ADSL for flere år siden, ikke vært noen telemontør her ennå.
Det gir ingen logikk å sende ut en mann for å koble ned. Linja blir markert stengt i driftsystemet og linja er for alle praktiske formål død. Samtidig blir kobberet markert ledig, men det er ingen grunn for å gjøre noe hverken i krysskobling eller i kabelhoder før det faktisk foreligger en ny bestilling som krever tilgang til dette ledige kobberet. Er teleoperatøren heldig kan jo bare linja åpnes for neste bruker, ingen montør nødvendig i det hele tatt.
Regner med aleksanderk mener nedkobling i sentralen til Telenor, og det var for så vidt det jeg mente også - hvor min erfaring tilsier at det er sjeldent at linjene kobles ned.
Var ute for en litt artig sak for noen år tilbake. Fikk tildelt et arbeid med å rydde opp i en gammel teleinstallasjon, blant annet å finne ut hva som er i bruk og hva det brukes til - huseier hadde åpenbart mistet kontrollen. Kom over en PSTN (analog) linje med summetone som var inntakt. Det viste seg etter diverse samtaler med Telenor at denne linjen var parallelkoblet med en faxlinje til en bank i nærområdet. Sammenhengen var at banken hadde lånt lokaler i kontorbygget flere år tidligere, og ved flytting så ble linjen til det gamle kontorbygget aldri nedkoblet.
Påstanden om at Telenor "alltid" kobler ned linjene sine vil jeg mene er å ta litt hardt i - men flott at det er satt som et mål som etterstrebes
Nedkobling i sentralen ja. Flyttet inn i huset vårt i desember '14 og VDSL linjen til han som solgte gikk ut v/utg av januar '15. Jeg bestillte internett hos Telenor og koblet denne opp selv da jeg ikke orket å vente 1,5 mnd på at en montør fra de skulle koble opp for meg. Min linje var fysisk koblet ned, og hadde fått ny posisjon i DSLAM selv om linjen er identisk med den tidligere linjen. Eneste forskjell er at abonnent har et annet navn.
Men at de ALLTID kobler ned linjen er nok en sannhet med modifikasjoner.
Signatur
Kan litt om mye og mye om litt. Det jeg ikke kan må jeg bare lære meg.
Det er ikke nødvendig med CAT5/6 klassifisert utstyr så lenge dette er et rent tele-uttak. Teleinstallasjoner blir klassifisert som CAT3. Har du lagt opp rør til ny boks, så kan du enkelt trekke inn en CAT5 eller CAT6 kabel senere dersom det blir nødvendig.
Tips til kabel:
http://www.clasohlson.com/no/EKKX-signalledning/Pr490199005
Koblingklemmer for å koble den nye kabelen til den gamle:
http://www.clasohlson.com/no/3M-Scotchlok-UY2-skjøteklemme/32-5283
Uttak (tror denne er CAT6 klassifisert, men den er rimelig):
http://www.clasohlson.com/no/Nettverksuttak-Elko-TCS/36-3304
Husk at for å koble CAT6 uttaket må du ha et spesialverkøy:
http://www.clasohlson.com/no/Kroneverkt%C3%B8y/38-3337
Enkleste er å låne et krone-/LSA verktøy av en elektriker, så slipper du å kjøpe. Dersom du ikke kjenner noen elektrikere, kan du ta med deg kabel og CAT6 uttaket til en elektrikerbedrift og spørre pent om de vil koble kabelen på uttaket for deg - det er gjort på 1 minutt. Når du kommer hjem trekker du kabelen inn i røret, og det sier seg da selv i hvilken ende du må begynne.
Skal du koble selv så må du benytte rød og blå leder i inntakskabelen, de andre lederne er ikke i bruk. Det er ikke så viktig om du bytter om på rød og blå, det vil fungere uansett. Når du kobler CAT6 uttaket så er koblingsklemmen i uttaket merket med nummer og fargekoder. Du skal bruke tilkoblingspunkt nr 5 og 6, merket med blått. Skal du gjøre det helt riktig, så skal den blå lederen være tilkoblet på punkt nr. 5, og den røde lederen være tilkoblet på nr. 6. Når du skal skjøte den gamle og nye kabelen stikker du lederne inn i koblingsklemmen og presser den sammen. Du trenger ikke ta av isolasjonen på lederne, koblingsklemmen er utformet som en kniv som skjærer seg inn i lederne. Husk å presse den godt sammen, og pass på at lederne er helt inni klemmen før du presser.
Ang. splitter så anbefaler Telenor og NextGenTel at splitteren benyttes. Splitteren inneholder et filter og har en funksjon. Telenor og NextGenTel har erfart enkelte steder at ustabilitet på linjen har sammenheng med at filteret ikke er benyttet. Du får det nok til å fungere uten splitter, men med henblikk på stabilitet så er du bedre tjent med å ha splitteren til koblet.
Lykke til!
Nettverkskabel koster ikke så mye.
På Biltema er det under 4 kr pr meter når man kjøper en rull:
http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Kabler/Nettverkskabel-CAT-6-UTP-44248/
Takk for godt forklarende svar! Har lagt opp rør ja. Tror ikke det skal bli like vanskelig å få til dette som jeg trodde i utgangspunktet!
En splitter er egentlig to filtere: et høypassfilter som slipper data frem til xDSL-modem, og et lavpassfilter som slipper ISDN/tellefoni frem til ditto utstyr. Jfr trådstarter er det ikke telefoni på denne abonnentlinja. Hva skal splitteren skille fra, krysstale?
Jeg betviler behovet for noe splitter/filter i dette tilfellet.
Det er riktig som du sier at DSL splitteren inneholder et lavpassfilter for PSTN/ISDN linjen, og de fleste inneholder et høypassfilter til DSL linjen.. Høypass- og lavpassfilteret er koblet i parallell mot den inngående linjen.
Poenget med høypassfilteret er å bidra til at det kun er frekvenser i det øvre området som slippes videre til xDSL modemet. I mange tilfeller er ikke linjene til Telenor helt "ren", hvor høypassfilteret i slike sammenhenger har en aktiv funksjon. Ved oppsigelse av et Telenor abonnement for eksempel er det sjeldent at linjen kobles fysisk ned, den blir som oftest kun "deaktivert". Interferens er også en kilde som kan medføre støy på Telenors linjer. Telenor og NextGenTel anbefaler derfor bruk av splitter (med høypassfilter), selv om det ikke er et aktivt PSTN eller ISDN abonnement på samme linje.
Dersom du har planer om å ikke ha tilgang til den opprinnelige kabelen (Noe jeg ikke anbefaler) så vil jeg koble alle lederene videre til det nye uttaket.
Når du skal koble dette i den nye veggkontakten din så kobler du de to lederne som var i bruk på det blå paret i kontakten (4 og 5). Da vil du få DSL linje til modemet ditt!
eydybdal: Telenor sender alltid ut montør for å koble ned linjer ved oppsigelse.
Filter skal ikke brukes på en full aksess linje, men har du delt aksess med egen ISDN eller analog linje, så må splitter brukes.
Mvh
telemontør
Når kan jeg vente dem? Sa opp fasttelefon/ADSL for flere år siden, ikke vært noen telemontør her ennå.
Det gir ingen logikk å sende ut en mann for å koble ned. Linja blir markert stengt i driftsystemet og linja er for alle praktiske formål død. Samtidig blir kobberet markert ledig, men det er ingen grunn for å gjøre noe hverken i krysskobling eller i kabelhoder før det faktisk foreligger en ny bestilling som krever tilgang til dette ledige kobberet. Er teleoperatøren heldig kan jo bare linja åpnes for neste bruker, ingen montør nødvendig i det hele tatt.
Regner med aleksanderk mener nedkobling i sentralen til Telenor, og det var for så vidt det jeg mente også - hvor min erfaring tilsier at det er sjeldent at linjene kobles ned.
Var ute for en litt artig sak for noen år tilbake. Fikk tildelt et arbeid med å rydde opp i en gammel teleinstallasjon, blant annet å finne ut hva som er i bruk og hva det brukes til - huseier hadde åpenbart mistet kontrollen. Kom over en PSTN (analog) linje med summetone som var inntakt. Det viste seg etter diverse samtaler med Telenor at denne linjen var parallelkoblet med en faxlinje til en bank i nærområdet. Sammenhengen var at banken hadde lånt lokaler i kontorbygget flere år tidligere, og ved flytting så ble linjen til det gamle kontorbygget aldri nedkoblet.
Påstanden om at Telenor "alltid" kobler ned linjene sine vil jeg mene er å ta litt hardt i - men flott at det er satt som et mål som etterstrebes
Men at de ALLTID kobler ned linjen er nok en sannhet med modifikasjoner.
#### 2-pars kabel ####
Elnummer: 10 081 37
Varetekst: 2par 0,6 PT-SK LSZH
Fabrikat: NEXANS NORWAY AS
Teknisk beskrivelse:
Parvis skjermet mangeparskabel, entrådet, med 0,6mm lederdiameter. Oppbygging: PElederisolasjon Al-folieskjerm og LSZH ytrekappe.10 pars grupper med farget merkebånd. Fargekode: CN-1
#### Vanlig cat6 ####
Elnummer: 10 073 40
Varetekst: Hvit Cat6 UTP kabel LSZH 305m
Fabrikat: Molex Knutsen Norge AS
Teknisk beskrivelse:
Hvit Cat6 UTP kabel i eske med 305m Halogenfri. U/UTP 4PR 23AWG LSZH ETL Verified to TIA-568-C.2 1000X Cat6 Gigasystem ISO/IEC 11801 MMYY RoHS Compliant