(trådstarter)
   #22
 354     0
Nysgjerrig på hvordan dette endte?

Kort fortalt så var saken til mekling hos Forbrukertilsynet, uten at det hjalp. Deretter sendte jeg saken videre til Forbrukerklageutvalget, og der ligger saken nå. Er visst nok laaang ventetid (1,5-2 år) så jeg må bare smøre meg med tålmodighet.

Det tristeste med saken er at SystemAir ikke virker interessert i å gå i dybden for å finne ut hva som virkelig har skjedd her. Det er en merkelig tilnærming av et selskap av en slik størrelse.

De har riktig nok testet mitt kretskort hos seg selv, men dette var en kort test, og ble (sannsynligvis) ikke gjennomført under like omgivelser som hos oss. Det vil si: det vet jeg ikke, men hver gang jeg har kommet med forslag til hva de bør teste eller spurt om hvordan de faktisk har testet dette, så har de aldri svart, eller bare svart unnvikende.

Høsten 2021 så var en tekniker innom (ifm denne feilen) og da skjedde feilen MENS han var der. Da ba jeg teknikeren sjekke alt av kontakter og innstillinger for å se at "jo, "forlenget drift" oppstår faktisk uten at vi aktiverer den manuelt". Han sjekket, og konkluderte med at det åpenbart var noe feil. Men selv da greide SystemAir å vri det til at "de kunne ikke være sikker på at det ikke var noen som trykte inn en knapp en eller annen plass i huset som de ikke visste om". Jeg og teknikeren var de eneste i huset da, og jeg stod ved siden av teknikeren da det skjedde.

Siden da så har vi altså kjørt anlegget med denne funksjonen deaktivert, siden vi ikke kan ha et anlegg som plutselig går på max på natta og dermed forstyrrer nattesøvnen.

Jeg har i en annen tråd spurt om noen andre med samme anlegg kan hjelpe med å teste dette. Det er en latterlig enkel test, men foreløpig har jeg ikke fått noen som ønsker å teste. Det er litt synd, for det er i grunn det jeg mangler i denne saken, siden SystemAir ikke vil tro på meg eller på det som teknikeren opplevde. I forhold til saken hos Forbrukerklageutvalget så ville tilsvarende opplevelser hos andre kunder helt klart vært styrkende - både for meg og for andre som opplever samme.

Jeg antar at denne feilen ligger i programvaren, og det betyr i praksis at alle med dette anlegget har samme feilen hos seg.
  (trådstarter)
   #23
 354     0
Da er det på tide med en oppdatering i saken. Jeg har jo tidligere skrevet at saken ble sendt inn til Forbrukerklageutvalget. Jeg fikk svar fra de nå i januar, og der fikk jeg medhold. Konklusjonen ble dermed at SystemAir måtte ta anlegget i retur og betale ut beløpet til meg + forsinkelsesrenter fra feilen først ble oppdaget.

Så nå er det opprettet kontakt mellom meg og System Air, og de har sagt at de skal hente anlegget om et par uker, og betale ut beløpet til meg. Nytt anlegg ligger snart i bestilling, så jeg håper jo virkelig at det nye ikke har samme feil som det gamle.

Jeg kan samtidig nevne at jeg i løpet av 2022 var i kontakt med 2 stk som ville teste dette hos seg. Jeg gikk bare videre med en av disse, da det var en person som ikke bodde så langt unna der vi bor. Etter ca 1,5 mnd med testing, så kom samme feilen hos de. Siden dette er en funksjon som nok sjelden er i bruk, samt at det kan være vanskelig for folk flest å oppdage feilen, så mener jeg bestemt at feilen hos oss og han andre personen viser at dette er en feil i selve programvaren til anlegget. Kan ikke skjønne hva annet det skal være.

Men jeg gidder ikke å gå videre med dette nå som vi vant fram. Saken har tatt veldig mye tid, og jeg ser fram til å få avsluttet det hele.
   #24
 1,420     Oslo     0
Svært interessant tråd!
Jeg ønsker å spørre TS om det passerer tog nær huset hans.

Etter erfaringene med SystenAir, så tar jeg det som en selvfølge at TS er ferdig med dette firmaet og har bestilt
det nye anlegget hos et annet firma.
Signatur
HSt
   #25
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Nå er jo telefon historie, men vi hadde falske alarmer kl 3-4 om morningen på en natt-utkoblingsbryter på innbruddsalarm. På det tidspunktet så drev Telenor å blinket med lys på alle ISDN apparater så ett eller annet skjedde. Vi antar at dette var noe rare jord strøm forhold som medførte feil.

Så forslaget om tog eller på av slag av enten industri eller gatelys kan kanskje være årsaker.
  (trådstarter)
   #26
 354     0
Svært interessant tråd!
Jeg ønsker å spørre TS om det passerer tog nær huset hans.

Etter erfaringene med SystenAir, så tar jeg det som en selvfølge at TS er ferdig med dette firmaet og har bestilt
det nye anlegget hos et annet firma.


Tog? Nei. Hvorfor lurer du?

Jeg synes at kundeservicen til System Air var bra i starten, men etter hvert - når ting dro ut i det uendelige med feilsøking på feilsøking - så ble tilliten dårligere og dårligere. I tillegg har saken tatt veldig mye tid!

Vi kjøpte anlegget i 2015, og i 2018-ish kom det et helt nytt anlegg som erstattet det vi hadde, selv om det nye har samme utforming som det gamle. Siden rør-føring og luftmengder er tilpasset anlegget fra System Air var det mest praktisk å kjøpe den oppgraderte versjonen.

Jeg tar for gitt at feilen vi opplevde ikke eksisterer lenger. I tillegg er det en viktig forskjell på det vi hadde og det nye: det forrige ble ikke videreutviklet etter at det nye kom, så da vi meldte inn klage første gang var programvaren "låst" og det var helt uaktuelt for de å endre på den siden det var kommet et nytt anlegg. Hvis det oppstår SW-feil med det nye, så er det i utvikling og programvaren blir oppdatert jevnlig.

Jeg krysser fingrene for at det nye anlegget går knirkefritt i mange år.
   #27
 1,420     Oslo     0
Fordi tog produserer diverse elektrisk støy.
Jeg mener å huske at da Oslo lufthavn/Gardermoen åpnet i 1998 var de plaget med elektrisk støy som slo inn på en del måleutstyr. Denne støyen kom fra den nybygde Gardermobanen.
Hvis noen har innvendinger mot denne tekniske historien - sa la meg høre fra dere.
Signatur

   #28
 1,420     Oslo     0
Arbeidet med Gardermobanen ble påbegynt i 1994 og avsluttet i 1999.
Signatur
HSt
   #29
 35,438     Lillestrøm kommune     0
Det er støy FRA f.eks jernbane han spør om ikke støy fra bygging av jernbane.

Jeg tipper at noen innganger ikke er terminerte og at de plukker opp tilfeldig støy, kan være støy fra anlegget selv også.
TSt
   #30
 13,730     0
Måtte programmere om termostat til stadighet inntil jeg fant ut at det ikke var RC ledd over spoler på kontaktorer som ble styrt. Her ble ingen ting ødelagt men termostat sto innstilt på verdier som ikke var mulig å sette via meny systemet.  Noen ganger tok det flere mnd før det endet seg og andre ganger bare en dag.  
Kjenner historie der feil på trafikklys ble løst under et selskap i Oslo siden tidspunktet for feil var så nøyaktig at andre deltagere kunne fortelle hva som skjedde på jobb hos de på det tidspunktet.  
Som leverandør av portåpnere var jeg også innom kunde som fikk porten til å gå opp når trikken kjørte forbi så en kan ha mange feilkilder.  Her byttet vi til et annet frekvensbånd.