Uansett, om en kjøler ned lufta i et lukket rom, så vil den krympe bare én gang. Undertrykket vil utjevnes via lekkasjer i huset (eller som ubalanse i ventilasjonen). Dersom en kjører ventilasjon med "kuldegjenvinning, vil det være relativt lite pådrag med ny varm luft som skal kjøles. Tror neppe disse lovene har noen stor betydning her.
Mitt budskap på denne tråden er at 90% av all balansert ventilasjon som blir levert i 2014, ikke har mulighet for å senke temperatur på tilført friskluft, og derfor er totalt ubrukelige dersom ute-temperaturen blir høyere enn 24 grader... Jeg vil gå så langt som å si at det burde være reklamasjonsrett på nye boliger dersom det ikke er mulig å holde en max temperatur på 24 grader inne, ved en ute-temperatur på opp mot 32 grader... for egentlig er jo huset ikke beboelig under slike forhold.. Som nevn tidligere er dette fullt mulig å få til, ved å montere et eget kjøleregister med en liten kompressor, på tilført friskluft... dette har selvfølgelig en begrensning, siden røranlegget ikke er dimensjonert for annet enn luftutskiftning, men det vil bedre ikkemiljø på varme sommerdager betraktelig...
Signatur
Skrev i 10 år om led belysning og gulvvarme for elby, skriver fra 01.01.2020 kun som privatperson .
Har ikke regnet på effekten, men det vil uansett skape et undertrykk. Så lenge luften kjøles ned vil det være tilstede, og hvis den luften som kommer inn varmer opp luften i rommet, vil jo AC fortsette å kjøle. Hvis det i tillegg er overtrykk inn i rommet med varmluft (fra ventilasjonsanlegget), vil varmepumpen forsterke dette overtrykket.
10% av en volumutskifting i løpet av hele nedkjøingsperioden er nesten ingenting, og drukner lett i ventilasjonen/lufting, om man ikke har skalket alle luker totalt.
10% av en volumutskifting i løpet av hele nedkjøingsperioden er nesten ingenting, og drukner lett i ventilasjonen/lufting, om man ikke har skalket alle luker totalt.
Hele Tek10 systemet er jo beregnet for å skalke alle luker... Ingen effekt av AC i bilen dersom du åpner vinduene..
Signatur
Skrev i 10 år om led belysning og gulvvarme for elby, skriver fra 01.01.2020 kun som privatperson .
10% av en volumutskifting i løpet av hele nedkjøingsperioden er nesten ingenting, og drukner lett i ventilasjonen/lufting, om man ikke har skalket alle luker totalt.
Hele Tek10 systemet er jo beregnet for å skalke alle luker... Ingen effekt av AC i bilen dersom du åpner vinduene..
Åpner alltid bakvinduene litt hvis jeg skal ha full effekt av AC i bilen, blir merkbart raskere kjølig. Vil tro at lufta kommer raskere inn i bilen og at den varme lufta kommer seg raskere ut gjennom vinduene.
En gammel tråd men jeg må likevel svare på siste innlegg. Nedover i Europa er det helt vanlig å åpne alle dørene på bilen 20-30 sekunder før man setter seg inn. Da er den innestengte varme luften erstattet med friskere og kjøligere luft. Her hjemme er det også smart å kjøre med åpne vinduer de siste metrene for å fjerne fuktigheten i bilen før man forlater den, en fin måte å bli kvitt kondens på.
Denne passer kanskje bedre? https://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law
Uansett, om en kjøler ned lufta i et lukket rom, så vil den krympe bare én gang. Undertrykket vil utjevnes via lekkasjer i huset (eller som ubalanse i ventilasjonen). Dersom en kjører ventilasjon med "kuldegjenvinning, vil det være relativt lite pådrag med ny varm luft som skal kjøles. Tror neppe disse lovene har noen stor betydning her.
(Avledet av bl.a. Boyles lov.)
Greit nok, men det er da ingen nevneverdig stor effekt? Det er snakk om kanskje 3% av volum som må skiftes ut en gang, det er neppe merkbart engang.
ventilasjon som blir levert i 2014, ikke har mulighet for
å senke temperatur på tilført friskluft, og derfor er totalt
ubrukelige dersom ute-temperaturen blir høyere enn
24 grader...
Jeg vil gå så langt som å si at det burde være
reklamasjonsrett på nye boliger dersom det ikke er
mulig å holde en max temperatur på 24 grader inne,
ved en ute-temperatur på opp mot 32 grader... for
egentlig er jo huset ikke beboelig under slike forhold..
Som nevn tidligere er dette fullt mulig å få til,
ved å montere et eget kjøleregister med en liten
kompressor, på tilført friskluft... dette har selvfølgelig
en begrensning, siden røranlegget ikke er dimensjonert
for annet enn luftutskiftning, men det vil bedre ikkemiljø
på varme sommerdager betraktelig...
Hele Tek10 systemet er jo beregnet for å skalke alle luker...
Ingen effekt av AC i bilen dersom du åpner vinduene..
Åpner alltid bakvinduene litt hvis jeg skal ha full effekt av AC i bilen, blir merkbart raskere kjølig. Vil tro at lufta kommer raskere inn i bilen og at den varme lufta kommer seg raskere ut gjennom vinduene.
Her hjemme er det også smart å kjøre med åpne vinduer de siste metrene for å fjerne fuktigheten i bilen før man forlater den, en fin måte å bli kvitt kondens på.