#11
 4,110     Akershus (Follo)     0
En venn av meg har lagt avkastet til garasjen. Jeg var skeptisk.
Men han sier det har fungert bra uten fuktproblemer.

Nå er det riktignok snakk om et pensjonist ektepar, så de "lager" vel ikke så mye fukt inne. Om man dusjer 4ggr/dag og koker bleier til en barneflokk kan det jo bli værre.

Men det blir vel uansett lite i forhold til å sette inn en gjennomvåt/nediset bil.
Signatur

   #12
 1,749     Norge     0
Hei. Har tenkt å gjøre det samme. Fuktigheten som kommer fra huset vil bli borte i varmevekslingen i aggregatet. PGA att den varme fuktige luften blir kjølt ned  og mister da fuktigheten. Du klarer sikkert ikke å "varme" garasjen men, D presser ut den fuktigheten som blir med bilen inn. Jeg skal forøvrig ha gulv varme. Så det er bare for å få sirkulasjon på luft jeg gjør dette. DVS avkast luft ned i garasjen ;D
   #13
 24,032     Akershus     0
Noe av vannet blir kanskje borte, ja, men etter avkjøling vil luften trolig ha opp mot 100% relativ fuktighet. Litt kaldere bil og du får utfelling av mer fukt på bilen.
Signatur
   #14
 1,749     Norge     0

Noe av vannet blir kanskje borte, ja, men etter avkjøling vil luften trolig ha opp mot 100% relativ fuktighet. Litt kaldere bil og du får utfelling av mer fukt på bilen.

???La oss si at ingen ting av fuktigheten blir borte i varmeveksleren, så er vel luftfuktigheten i ett hus kjelden over 30% på en kald vinterdag. Da holder vel ut luften også 30%? Hvor får du 100% fra?
   #15
 3,258     Akershus     0
Men hva er poenget? I all hovedsak vil kald vinterluft fra utsiden være tørrere enn lufta inne i huset og tørrere enn lufta i garasjen hvis det står en våt bil i den.

Løsningen til tørr luft er å lufte ut garasjen best mulig, føre kald og tørr uteluft inn i garasjen og fuktig luft ut av garasjen. Det vil også være best for bilen om den slipper store temperaturforandringer gjennom døgnet.

Økt temperatur akselrerer elektrolyse noe enormt (rust). Kombinert med at is og snø blir vann og saltet får trengt inn ordentlig sammen med vannet så optimaliserer man for rust en gang i døgnet om man varmer opp hele bilen.
--------------

Kald og godt luftet garasje er det beste, og samtidig det enkleste. "Never change a vinning team" som det så fint heter på utenlandsk.

Signatur
   #17
 5,608     0


Noe av vannet blir kanskje borte, ja, men etter avkjøling vil luften trolig ha opp mot 100% relativ fuktighet. Litt kaldere bil og du får utfelling av mer fukt på bilen.

???La oss si at ingen ting av fuktigheten blir borte i varmeveksleren, så er vel luftfuktigheten i ett hus kjelden over 30% på en kald vinterdag. Da holder vel ut luften også 30%? Hvor får du 100% fra?


Du må skille mellom absolutt fuktighet og relativ fuktighet (RF). Ved 30% RF og 20 grader er lufta 100% mettet ved 2 grader og kondenserer på alle flater som er kaldere enn 2 grader.

Kalkulator: http://www.decatur.de/javascript/dew/index.html

   #18
 24,032     Akershus     0

Om kald eller varm garasje er det beste strides de lærde...


Min antagelse: En bil i daglig bruk bør stå i kald garasje med god lufting av uteluft. En SL på vinterlagring bør stå i panelt garasje med skinnsofa, stereoanlegg og TV og være temperert.

Hos meg har de stått kaldt i alle år og med moderat med rust. (Selger dem når de er blitt ca 20 år) Feier av snø og banker av skvettlappene før innkjøring for å redusere "vanninntaket".
Signatur