#11
 249     0
En varmegjenvinner med 80% gjenvinning vil ved 20C i huset og -20C ute, gi utgående luft på -12C. Gjennom kondens så gjenvinner også varmeveksleren fuktighet. Den fuktige luften på veg ut kondenserer på hjulet mens den kjøles ned, og fordamper igjen når ny luft føres inn og varmes opp. Det er en naturlig begrensning som gjør at luften som kommer ut vil da holde tilnærmet 100% relativ fuktighet. Hvis denne luften kommer ut i en kald garasje (-20C i dette tilfellet), og luftens relative fuktighet i utgangspunktet er høy, så vil det oppstå kondens pga at relativ fuktighet ville gått over 100% når luften kjøles fra -12 til -20. Det er 8 grader å hente fra utgående luft dog, og dette kan jo faktisk utnyttes, men problemet er kondens. Kjører du det gjennom en luft-luft varmepumpe utedel så får du også kondens, og avising må skje oftere. Om det gir bedre COP totalt sett er vanskelig å si. Kjører du røret rett gjennom garasjen risikerer du kondens og is inni røret, og det er jo heller ikke akkurat ønskelig. Det beste du gjør er nok å kjøpe en ekstremt effektiv varmegjenvinner. Da tar du vare på varmen best.