13,157    19    0  

Mesterhus avd. Asker og Bærum

 31     Akershus     0
Hei!
har noen av dere erfaring med noen av byggmesterne til Mesterhus i Asker og Bærum? Vi vurderer å bruke mesterhus, men ønsker å være sikker på at byggmesteren er bra.

   #1
 22,342     Akershus     0
Naboen har bygget tre hus fra dem, så hun er fornøyd. Jeg synes husene er kjipe, men det kommer an på hva du ser etter.
   #2
 103     Sørlandet     0
Vil på det varmeste anbefale å spørre byggmesteren om et par hus dere du kan gå på befaring - da gjerne tilsvarende hus som det dere selv vurderer. Gir god anledning til å diskre forhøre seg.

Vær obs på at det å bygge hus er litt som å kjøpe bil. Bilen kan ha en "billig" startpris, straks man skal ha tillegg / oppgraderinger svir det i lommeboken.
  (trådstarter)
   #3
 31     Akershus     0
Takk!
Har tenkt å kontakte noen av de de bygger for nå. Vi skal ikke bygge noen av husene fra katalogen, men "vårt eget".
Flere med konkrete erfaringer med noen av byggmesterne?
   #4
 1     Bærum     0
Vi skal nå bygge med mesterhus i Bærum, og fikk kontaktinformasjon for alle de byggmesterene som kunne være aktuelle å bruke.  Fikk en liste på seks stykker, med adresse til de prosjektene de holdt på med.  Jeg dro til hver byggeplass og intervjuet/snakket med både byggmesterene og medarbeiderene/lærlingene.  Utrolig effektivt, da man også ser hvordan byggeplassen ser ut og hvordan de arbeider.

Vil absolutt anbefale å snakke med flere, for å se hvem man har en ålreit kjemi med.

Vi har ikke begynt å bygge ennå, venter på godkjenning fra kommunen, men byggmesteren har vi allerede valgt.
   #6
 7     0
Hei. vi holder på å avslutte vårt hus med mesterhus, snekkern som holder på hos oss er dyktig. men dette er bare en liten dråpe i et stort prosjekt. Jeg vil si at det er mange fallgruber før snekker kommer inn i bilde. Mitt råd vil være HA ALT KLART FØR KONTRAKT !! ALT KLART !!



   #7
 3,412     Akershus     0

Hei. vi holder på å avslutte vårt hus med mesterhus, snekkern som holder på hos oss er dyktig. men dette er bare en liten dråpe i et stort prosjekt. Jeg vil si at det er mange fallgruber før snekker kommer inn i bilde. Mitt råd vil være HA ALT KLART FØR KONTRAKT !! ALT KLART !!


Nettopp! 

Og det henger også litt sammen med hvordan man kan være en god kunde: Man kan gjøre hjemmeleksene sine.  Man kan tegne og forklare hvordan man vil ha det så tidlig som mulig.  Man kan prøve å samle sammen alt man vil ha av egne valg og endringer til en eller noen veldig få "pakker" i stedet for å ta ett møte hvor man diskuterer et nytt forslag til dørhåndtak og et annet møte hvor man diskuterer hvilke lister man vil ha rundt baderomsdøren.  Man kan følge anbefalinger fra leverandøren hvis man ikke har en grunn til å avvike. 

Å gjøre endringer etter at kontrakten er skrevet er en mulighet for mye trøbbel.  Pluss at når man har skrevet kontrakt, så er man i en helt annen forhandlingsposisjon, og kan ikke like lett kreve å få en viss løsning eller prute på priser. 
Signatur

   #8
 503     Bærum     0

Hei. vi holder på å avslutte vårt hus med mesterhus, snekkern som holder på hos oss er dyktig. men dette er bare en liten dråpe i et stort prosjekt. Jeg vil si at det er mange fallgruber før snekker kommer inn i bilde. Mitt råd vil være HA ALT KLART FØR KONTRAKT !! ALT KLART !!


Hei

Takk for svar. Kan du utdype litt om hva og hvor mye som der evt ikke hadde klart på forhånd? Vi ser at det er vanskelig å ha alt klart før kontrakt, hvor mange elpunkter, alt med interiør  etc etc er vel en prosess man må gå gjennom med entreprenøren, og ikke så lett å få gjort på forhånd?
Signatur
   #9
 117     Asker     0
Du bør forsøke å planlegge disse tingene i detalj, jeg ser ikke helt hvorfor det er enklere senere enn nå.

Som en del av mitt avtaleverk har jeg priset egne satser for tilleggsarbeider. På elektro er det i tillegg stykkpriser på dobbeltstikk, downlights, nettverkspunkter etc, så jeg kan justere antall ihht definerte satser. Det er en grei måte å sikre seg på at ikke de finner det for godt å skru opp prisene når dere har signert.

Kan være lurt å få dem til å oppgi timepriser på tilleggsarbeid samt priser på materialer og hvilket påslag de skal ha.
   #10
 3,412     Akershus     0

Takk for svar. Kan du utdype litt om hva og hvor mye som der evt ikke hadde klart på forhånd? Vi ser at det er vanskelig å ha alt klart før kontrakt, hvor mange elpunkter, alt med interiør  etc etc er vel en prosess man må gå gjennom med entreprenøren, og ikke så lett å få gjort på forhånd?


Poengene fra kristoffer79 og Fisken65 er veldig gode.

Videre:

Eksakt antall og plassering av elektriske punkter trenger man ikke fastlegge helt på forhånd, siden fagfolk har gode rutiner for å tilpasse seg endel vanlige type ønsker og det finnes standarder for hva som skal være mulig.  Men få klargjort store, vesentlige ting på forhånd, for eksempel om det skal støpes ned elektriske varmekabler i gulvene, siden dette er noe som påvirke ulike fagpersoner og som må forberedes tidlig.

Få veldig klar definisjon på hva et elektrisk punkt er og hva prisen er på et punkt.  Da jeg bygde så kom ABB med masse tilleggspunkter på fakturaen: Selv om sikringsskapet var definert som ett punkt når det gjaldt prising, kom de med tilleggskrav fordi sikringsskapet måtte være større enn vanlig.  De kom med tilleggskrav fordi de elektriske kursene ble så "kompliserte".  De fakturerte en halv times elektrikerarbeid ekstra fordi de måtte skjære et kryss i et tapet for å komme til en boks.  De fakturerte tid som gikk mens jeg forklarte montørene hva som stod på tegningen som ble laget da anlegget ble planlagt.  Og så videre.  Neste gang skal jeg være tøffere hvis noen prøver seg på slikt. 

ABB ble ganske sure fordi jeg fikk en annen elektriker til å legge varmekabler, til en brøkdel av hva ABB krevde for samme jobb :-) 

Om du foretrekker gul eller blå parkett er likegyldig for husleverandøren hvis du uansett legger denne selv. 

Hvis du plutselig finner ut at du vil ha rød takstein, lenge etter at kontrakten er skrevet under og store mengder med sort takstein er bestilt fra leverandøren, ber du om problemer. 

Flytting av en vegg er veldig lett på en tegning, men kan være veldig knotete etter at den er satt opp. 

Hvis du plutselig vil ha et ekstra vindu og det er tre måneders leveringstid på vinduene, kan det skape problemer. 

Bytter du om på et baderom og et soverom sent i prosessen skaper du mulige problemer for rørleggeren, elektrikeren, ventilasjonspersonen og snekkeren.  Hvis en av dem ikke får med seg endringen i tide kan det bli skikkelig knotete. 

Det som var veldig billig før kontrakten ble skrevet, som å flytte en vegg, kan bli veldig dyrt sent ute.

Endrer du fasaden på huset etter at kontrakten er skrevet, så risikerer du ny runde med nabovarsel, kanskje klager, kanskje negativt svar fra kommunen, kanskje anke til fylkesmannen eller hvem som nå er ankeinstans, og så videre. 

Endrer du på hvordan terrenget skal være rundt huset må du kanskje fylle opp på en annen måte, slik at en trevegg plutselig må gjøres om til betong eller omkonstrueres på annen måte, og så er det en serie med ulike fagfolk som må informeres og koordineres slik at alt blir riktig.  Muligheten for feil er mange. 

Endringer som man blir enige om på sparket i en telefon er det lett å glemme...  En grei og ryddig kontrakt med leveransebeskrivelse som forteller alt som skal fortelles er veldig praktisk.  Det er praktisk hvis alle har ett sett med konsistente tegninger å forholde seg til, og man slipper å klø seg i hodet over hva som skal bygges etter hvilken revisjon av tegningene. 

Å bygge et hus krever samspill mellom mange yrkesgrupper og store mengder ulike materialer skal håndteres på riktig måte til riktig tid.  La fagfolk få lov til å gjøre jobben på en mest mulig strømlinjeformet måte. 

Hvis en person må gjøre om igjen en jobb som hun eller han allerede har gjort, fører det til frustrasjon og kostnader.

Innenfor databransjen snakker man endel om "iterative metoder" kontra "fossefallmetoder".  Når man lager et nytt datasystem etter en "iterativ metode" så betyr det at man i en viss grad prøver seg fram: Man prøver å forstå hva kunden vil ha så godt man kan, så klatter man sammen en prototype, så viser man det fram for kunden og spør om det er bra nok eller ikke.  Det som funker beholder man, det som er for dårlig erstatter man med noe annet i neste runde.  Dette er en metode som funker dårlig for husbygging...  Det er mye lettere å forholde seg til en "fossefallmetode", hvor ting renner en og bare en vei: Først så setter man opp kravene, så tegner man opp en løsning, så bestiller man materialene, så monterer man systemet, så beviser man at det funker ved å måle og teste det, så dokumenterer man det, og så overleverer man systemet.    "Hopp tilbake til start" er upopulært. 
Signatur