Tror Incoqnito har rett. Løsningen kan være å gå i dialog med Trondheim parkering. Hør om personbilskiltet er det som er best egnet og hvilke uheldige konsekvenser det gir. Som sagt de er åpen for dialog og har helt sikkert en veldig god forklaring hvis andre skiltplaner ikke er aktuelle.
Etter å ha sjekket litt, viser det seg at sameiet har eksplisitt bedt om underskilt personbil. Dette fordi "noen" har sett seg lei i at flere av beboerene bevisst har parkert firmabilen på fellesparkeringen og hatt garasjeplassen for bil nr to. Med lav innkjøringshøyde i garasjen (2 meter) vil det være umulig å plassere firmabilen i kjelleren.
Hvor strengt slike prinsipper blir håndhevet av ulike p-selskaper skal jeg ikke gå god for. Likeså om jeg hadde plassert Caddyen med grønne skilt på en p-plass for vare-/lastebil. Det er jo analogt med å fortøye en pioner 8 fots jolle i en båtplass til en 50 foter.
Da jeg startet denne tråden, hadde jeg ingen ide om hvor godt jeg traff med å plassere denne i "nabokonflikter". Tydelig at det er det som ligger til grunn.
Jeg lar meg selv, som incognito og andre her inne overraske over at dette er mulig. P-plassene er i utgangspunktet dimensjonert ut i fra personbil størrelse - og meg bekjent er grønnskilta biler tilsvarende.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Selvsagt kan de ikke parkere slik som vist i artikkelen, men jeg finner det vanskelig å drøfte alle muligheter og umuligheter i en slik konstellasjon, og det er selvsagt forskjellig om det er kommunalt eller privat parkeringsselskap.
Og med det, for det kan jo drøftes det også, mener jeg at de kommunale parkerinsgselskapene gratis kan parkre hvor de vil på "egne" plasser (dog ikke ulovlig) men de kommunale kan parkere der de finner det "formålstjenelig", f.eks på handikapplass.
Man kan sikkert skrive side opp og ned hvor grensene går for hva som er lovlig osv, men det har jeg ikke tenkt å gjøre.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Gjettet at noe i denne gata var grunnen. Fra andre hold hører en at det som oftest er kurrant å få den tidsbegrenset dispensasjon for f.eks. håndverkere.
Til Incocnito: ville bare peke på at bilen har grønne skilt og i omtalen at det fortrinnsvis skal forholde seg til parkeringsbestemmelsene.
Dette fordi "noen" har sett seg lei i at flere av beboerene bevisst har parkert firmabilen på fellesparkeringen og hatt garasjeplassen for bil nr to. Med lav innkjøringshøyde i garasjen (2 meter) vil det være umulig å plassere firmabilen i kjelleren.
Det er jo helt til å få vondt av. Du får bare ta opp dette med styret. Det er helt normalt å ha en varebil, og kommunens parkerigsplassbestemmelser skal gjelde for normal parkering.
Nå hjelper det ikke å betale ekstra avgift for å få hvite skilter på en nyere grønnskiltet bil. Det er ikke lov.
Hvis det er å bygge om varebiler til personbiler du mener, er det fremdeles en god del biler som tillates å gjøre dette med.
Gjelder biler som originalt bygges og selges som varebiler. Land Criuiser, de fleste Pick up's, muligens VW Touran m.fl. Modeller som fra fabrikk normalt ikke bygges som varebiler, men som pga særnorske avgifter bygges om til varebiler her, vil f.o.m. 29 april ikke kunne tilbakestilles og omregistreres til personbiler.
Etter å ha sjekket litt, viser det seg at sameiet har eksplisitt bedt om underskilt personbil. Dette fordi "noen" har sett seg lei i at flere av beboerene bevisst har parkert firmabilen på fellesparkeringen og hatt garasjeplassen for bil nr to. Med lav innkjøringshøyde i garasjen (2 meter) vil det være umulig å plassere firmabilen i kjelleren.
Jeg synes det er en underlig løsning av styret. Man risikerer fortsatt at beboere med to privatbiler bruker en gjesteplass og en garasjeplass med denne skiltingen. Hvis man ikke har slike beboere i det man setter opp skiltet, så vil man få det etterhvert, og da vil personbilskiltet vise seg å være utilstrekkelig.
Jeg har forøvrig full forståelse for at styret vil gjøre tiltak mot misbruk av gjesteplasser.
Etter å ha sjekket litt, viser det seg at sameiet har eksplisitt bedt om underskilt personbil. Dette fordi "noen" har sett seg lei i at flere av beboerene bevisst har parkert firmabilen på fellesparkeringen og hatt garasjeplassen for bil nr to. Med lav innkjøringshøyde i garasjen (2 meter) vil det være umulig å plassere firmabilen i kjelleren.
Jeg synes det er en underlig løsning av styret. Man risikerer fortsatt at beboere med to privatbiler bruker en gjesteplass og en garasjeplass med denne skiltingen. Hvis man ikke har slike beboere i det man setter opp skiltet, så vil man få det etterhvert, og da vil personbilskiltet vise seg å være utilstrekkelig.
Jeg har forøvrig full forståelse for at styret vil gjøre tiltak mot misbruk av gjesteplasser.
Undres på om det skulle vært sendt noe slikt til styret Vedrørende gjesteparkering og begrensing til kun Personbil Vil med dette varsle at undertegnende gjør gjeldende at styret ikke har myndighet til å gi enkelmedlemmer særlige rettigheter i forhold til den eiendommen som sameiet forvalter på vegne av dets medlemmer. Ved å sette opp underskilt "personbil" på felles utendørs parkering, vil varebiler med grønne skilt ikke innfri parkeringsbestemmelsene. Fellesparkeringen må også være tiltenkt som oppstillingsplass for slik parkering.
Sameiets styre har i sin egenart et objektivt ansvar i å ikke forfordele enkeltmedlemmer i sitt virke som styre. Dette er i sameiets interesse og representerer det kollektive jeg som sameiet utgjør på vegne av samtlige medlemmer.
Om hensikten med underskilt er å begrense bruken, kan underskilt "personbil" erstattes med "maksimalt 8 timer". På denne måte vil sameiet kollektivt begrense bruken av oppstillingsplassene til det formål de er tiltenkt, gjesteparkering.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Løsningen kan være å gå i dialog med Trondheim parkering. Hør om personbilskiltet er det som er best egnet og hvilke uheldige konsekvenser det gir. Som sagt de er åpen for dialog og har helt sikkert en veldig god forklaring hvis andre skiltplaner ikke er aktuelle.
Hvor strengt slike prinsipper blir håndhevet av ulike p-selskaper skal jeg ikke gå god for. Likeså om jeg hadde plassert Caddyen med grønne skilt på en p-plass for vare-/lastebil. Det er jo analogt med å fortøye en pioner 8 fots jolle i en båtplass til en 50 foter.
Da jeg startet denne tråden, hadde jeg ingen ide om hvor godt jeg traff med å plassere denne i "nabokonflikter". Tydelig at det er det som ligger til grunn.
Jeg lar meg selv, som incognito og andre her inne overraske over at dette er mulig. P-plassene er i utgangspunktet dimensjonert ut i fra personbil størrelse - og meg bekjent er grønnskilta biler tilsvarende.
Selvsagt kan de ikke parkere slik som vist i artikkelen, men jeg finner det vanskelig å drøfte alle muligheter og umuligheter i en slik konstellasjon, og det er selvsagt forskjellig om det er kommunalt eller privat parkeringsselskap.
Og med det, for det kan jo drøftes det også, mener jeg at de kommunale parkerinsgselskapene gratis kan parkre hvor de vil på "egne" plasser (dog ikke ulovlig) men de kommunale kan parkere der de finner det "formålstjenelig", f.eks på handikapplass.
Man kan sikkert skrive side opp og ned hvor grensene går for hva som er lovlig osv, men det har jeg ikke tenkt å gjøre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Til Incocnito: ville bare peke på at bilen har grønne skilt og i omtalen at det fortrinnsvis skal forholde seg til parkeringsbestemmelsene.
Jeg har dog ikke lagt merke til at kontrollørene her i Oslo kjører med grønne skilter, men har heller ikke kikket etter det.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Gjelder biler som originalt bygges og selges som varebiler. Land Criuiser, de fleste Pick up's, muligens VW Touran m.fl. Modeller som fra fabrikk normalt ikke bygges som varebiler, men som pga særnorske avgifter bygges om til varebiler her, vil f.o.m. 29 april ikke kunne tilbakestilles og omregistreres til personbiler.
Jeg synes det er en underlig løsning av styret. Man risikerer fortsatt at beboere med to privatbiler bruker en gjesteplass og en garasjeplass med denne skiltingen. Hvis man ikke har slike beboere i det man setter opp skiltet, så vil man få det etterhvert, og da vil personbilskiltet vise seg å være utilstrekkelig.
Jeg har forøvrig full forståelse for at styret vil gjøre tiltak mot misbruk av gjesteplasser.
Undres på om det skulle vært sendt noe slikt til styret
Vedrørende gjesteparkering og begrensing til kun Personbil
Vil med dette varsle at undertegnende gjør gjeldende at styret ikke har myndighet til å gi enkelmedlemmer særlige rettigheter i forhold til den eiendommen som sameiet forvalter på vegne av dets medlemmer. Ved å sette opp underskilt "personbil" på felles utendørs parkering, vil varebiler med grønne skilt ikke innfri parkeringsbestemmelsene. Fellesparkeringen må også være tiltenkt som oppstillingsplass for slik parkering.
Sameiets styre har i sin egenart et objektivt ansvar i å ikke forfordele enkeltmedlemmer i sitt virke som styre. Dette er i sameiets interesse og representerer det kollektive jeg som sameiet utgjør på vegne av samtlige medlemmer.
Om hensikten med underskilt er å begrense bruken, kan underskilt "personbil" erstattes med "maksimalt 8 timer". På denne måte vil sameiet kollektivt begrense bruken av oppstillingsplassene til det formål de er tiltenkt, gjesteparkering.