Etter å ha sjekket litt, viser det seg at sameiet har eksplisitt bedt om underskilt personbil. Dette fordi "noen" har sett seg lei i at flere av beboerene bevisst har parkert firmabilen på fellesparkeringen og hatt garasjeplassen for bil nr to. Med lav innkjøringshøyde i garasjen (2 meter) vil det være umulig å plassere firmabilen i kjelleren.
Jeg synes det er en underlig løsning av styret. Man risikerer fortsatt at beboere med to privatbiler bruker en gjesteplass og en garasjeplass med denne skiltingen. Hvis man ikke har slike beboere i det man setter opp skiltet, så vil man få det etterhvert, og da vil personbilskiltet vise seg å være utilstrekkelig.
Jeg har forøvrig full forståelse for at styret vil gjøre tiltak mot misbruk av gjesteplasser.
Undres på om det skulle vært sendt noe slikt til styret Vedrørende gjesteparkering og begrensing til kun Personbil Vil med dette varsle at undertegnende gjør gjeldende at styret ikke har myndighet til å gi enkelmedlemmer særlige rettigheter i forhold til den eiendommen som sameiet forvalter på vegne av dets medlemmer. Ved å sette opp underskilt "personbil" på felles utendørs parkering, vil varebiler med grønne skilt ikke innfri parkeringsbestemmelsene. Fellesparkeringen må også være tiltenkt som oppstillingsplass for slik parkering.
Sameiets styre har i sin egenart et objektivt ansvar i å ikke forfordele enkeltmedlemmer i sitt virke som styre. Dette er i sameiets interesse og representerer det kollektive jeg som sameiet utgjør på vegne av samtlige medlemmer.
Om hensikten med underskilt er å begrense bruken, kan underskilt "personbil" erstattes med "maksimalt 8 timer". På denne måte vil sameiet kollektivt begrense bruken av oppstillingsplassene til det formål de er tiltenkt, gjesteparkering.
Det er aldri en god ide for ikke-jurister å prøve å skrive som jurister. Heller ikke her.
Innholdet henger ikke på greip. Eneste fornuftige måte å ta opp dette med styret på en ryddig og høflig måte.
Jeg synes forbud mot alle andre biler enn personbiler i og for seg er en grei måte å gjøre det på. Og klart innenfor hva styret kan beslutte. Den foreslåtte begrensningen på 8 timer er vel mye verre?
Jeg synes absolutt forslaget hro skrev til styret hang på greip, bortsett fra 8 timers regelen. Det som forvirrer meg litt her, er at han egentlig ikke har nevnt ordet gjesteparkering før i dette forslaget.
Mens det er tydelig at mange av svarene her baserer seg på at dette er å regne som gjesteparkering, starter TS tråden med å si at det egentlig er en p.plass som er ment å dekke kommunens krav om 1,5 p.plass pr. boenhet. Så vidt meg bekjent er ikke dette kravet nødvendigvis myntet på gjester.
En gjesteparkering bør jo absolutt romme håndtverkerbiler, da de jo normalt opererer på dagtid, mens det stort sett er kveldstid de fleste har gjester. Dermed burde ikke håndtverkerbiler by på problemer.
Er det ikke spesielt definert som gjesteparkering, men ekstraplasser for husstandene, er underskiltet også her særdeles feilplassert. Det kan ikke være slik at misunnelige naboer skal styre et offentlig parkeringsselskap. En grønnskiltet bil er faktisk lovlig å ha i privat eie.
Jeg synes TS skal sende dette brevet til styret og eventuelt parkeringsselskapet, men utelate 8 timers forslaget. Blir det ikke positivt mottatt bør avisene bli tipset.
Er dette egentlig gjesteparkering som man vil unngå at beboerne bruker,vil et slikt underskilt virke mot sin hensikt. Da er det mer effektiv metode å sjekke eierskapet og adressen opp mot kjøretøyregisteret, slik private p.selskaper gjør.
Om det ér gjesteplasser og for å hindre misbruk, vil et underskilt med ordlyden "forbud mot parkering over x antall døgn pr. uke" være mer rettferdig, men sikkert enklere for private enn offentlige selskap å kontrollere.
Jeg har vært i et sameiestyre med denne problematikken. Regelen for gjesteparkering var enkel og grei: Beboere kan ikke parkere på gjesteplasser.
Dette fungerte fordi sameiet var såpass lite at man kunne ha oversikt over hvilke biler som tilhørte beboere, og som derfor fikk påminnelse om parkeringsregler om de skulle stå på feil plass.
Dette går jo ikke an.. Så dersom jeg er på besøk hos noen i dette sameiet med min private pickup med grønne skilter, risikerer jeg p-bot? Er da svært mange andre som også kjører "varebil" privat..
Hvis du parkerer din varebil på et sted der det står at det er reservert personbil, så risikerer du bot.
På samme måte som man risikerer bot hvis man parkerer utenfor angitt tidsperiode, parkerer lenger enn man evt. har betalt for, kjører fortere enn det er skiltet osv.
Om dette er en fornuftig måte å gjøre det på av borettslaget er nå én ting, men hvis en håndtverker parkerer en varebil der det er reservert parsonbiler, så vil jeg egentlig si det er synd for han.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette går jo ikke an.. Så dersom jeg er på besøk hos noen i dette sameiet med min private pickup med grønne skilter, risikerer jeg p-bot? Er da svært mange andre som også kjører "varebil" privat..
Hvis du parkerer din varebil på et sted der det står at det er reservert personbil, så risikerer du bot.
På samme måte som man risikerer bot hvis man parkerer utenfor angitt tidsperiode, parkerer lenger enn man evt. har betalt for, kjører fortere enn det er skiltet osv.
Om dette er en fornuftig måte å gjøre det på av borettslaget er nå én ting, men hvis en håndtverker parkerer en varebil der det er reservert parsonbiler, så vil jeg egentlig si det er synd for han.
Det svaret der var vel temmelig opplagt, men bidro ikke særlig mye for å løse trådstarters problem. ThomasAA belyser jo nettopp frustrasjonen ved et slikt underskilt, de fleste vet at dette er agn for parkeringshaiene.
En metode som kanskje kunne fungert, er å montere betalingsautomater/evt slike automater for gratis parkering inntil x antall timer. På denne måten kunne beboere få både håndverkere eller sånne som meg på besøk. ;)
Jeg kunne godt betalt noen kroner for parkering de ganger jeg er der, men det er vel tvilsomt at beboere som har 2 biler er villig til å betale (f.eks 10-20kr pr time) for at sin bil står der ute døgnet rundt, 365 dager i året...?
Investeringskostnaden vil jo betale seg selv, og vil etter en tid kunne gi sameiet noen ekstra kroner i kassen. Samtidig unngår man mye frustrasjon fra både grønnskiltede besøkende og håndverkere.
Per begrepsdefinsijn fra Vegvesenet er en personbil en motorvogn under 3500 kilo med inntil 8 passasjerplasser. Fargen på skiltingen har for vegvesenet ingen betydning. Førerkort klasse B gir anledning til å føre slik motorvogn. Det trengs ingen ytterligere opplæring for å kjøre varebil med grønne skilter. Skiltfarge er et ene og alene et avgiftsmessig spørsmål og håndteres av Tollvesenet.
Håndhevingen som parkeringsselskapet har iverksatt vil i så fall medføre at biler med "fremmede" skilter som CD eller militære skilter også skal illegges kontrollavgift da de jf deres vurdering ikke er "personbiler". Etter folk flests, og vegvesenets oppfatning er det størrelse og vekt som avgjør.
Sender denne tråden til Trondheim Parkering og ber om deres tilbakemelding.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Drar liv i denne, da jeg ennå ikke har fått svar fra Trondheim Parkering på spørsmål om hva som er rett og galt.
Jeg oppdaget til min forbauselse at det foreligger to ulike skilinger ikke langt fra hverandre. Slik jeg forstår det, er det avgjørende hva underskiltet forteller. To vedlagte eksempler viser to underskilt - ene sier parkering forbudt for lastebiler (herhunder varebiler med grønnskilter?) og andre viser kun tillatt for personbil.
Eneste jeg finner som forskjell, er at man har lov å parkere buss, vogntog og campingbil og -vogn på den ene, mens P-vaktene kan skrive som blekket spruter for grønnskilter på den andre (og om noen lurer: JA - nok en kontrollavgift er mottatt - GREM!)
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Der tikket det inn svar fra juristen i Trondheim Parkering. Svaret er så firkantet som en regnet med, det vises ingen nåde for håndverkere som benytter seg av "fellesområdet" og har grønnskilter:
Takk for henvendelsen din. Beklager at det har tatt litt tid vi har fått gitt deg en tilbakemelding.
Forstår det slik at du ønsker en tilbakemelding rundt problemstillingen vedrørende ett av skiltene der du bor.
Antar det er et slikt skilt du viser til. Bilde av P-skilt med underskilt personbil
Jeg har lest igjennom tråden på forumet du viser til, og jeg skal prøve å oppklare dette med ”personbil”.
Det stemmer at det kun er lov å parkere for ”personbil”, hvor du finner dette skiltet.
”Personbil” defineres som Bil for persontransport med høyst 8 sitteplasser i tillegg til førersetet, se Kjøretøyforskriften § 2-2 (2) bokstav a. I tillegg er tillatt totalvekt på høyst 3500 kg, se også vegvesen.no. Personbilene registreres som ”Bil gruppe M: Bil for persontransport”, og har hvite skilter.
Det kan imidlertid være 2 helt like biler, hvor den ene er registrert med hvite skilter og den andre med grønne skilter – her skiller vi mellom personbil og varebil.
”Varebil” defineres som Bil for godsbefordring med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, seKjøretøyforskriften §2-2 (3) bokstav a.
Varebilen med grønnes kilter har som hovedformål å være frakt av gods, typisk håndverkere. Men det er også mange privatpersoner velger å kjøpe en varebil , for å spare avgifter ved kjøp av bilen. Da vil kanskje bilen – for disse personene – være i første rekke persontransport.
Jeg forstår hvis reglene virker firkantet for disse personene, men største delen av de som bruker bilen forpersontransport har hvite skilter, og det er personbilene man ønsker skal ha parkering der disse skiltene er satt opp. Alternativet er at fellesområdene brukes til parkering for håndverkere og andre, som typisk gjør arbeid i området på dagtid.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Det er aldri en god ide for ikke-jurister å prøve å skrive som jurister. Heller ikke her.
Innholdet henger ikke på greip. Eneste fornuftige måte å ta opp dette med styret på en ryddig og høflig måte.
Jeg synes forbud mot alle andre biler enn personbiler i og for seg er en grei måte å gjøre det på. Og klart innenfor hva styret kan beslutte. Den foreslåtte begrensningen på 8 timer er vel mye verre?
Mens det er tydelig at mange av svarene her baserer seg på at dette er å regne som gjesteparkering, starter TS tråden med å si at det egentlig er en p.plass som er ment å dekke kommunens krav om 1,5 p.plass pr. boenhet. Så vidt meg bekjent er ikke dette kravet nødvendigvis myntet på gjester.
En gjesteparkering bør jo absolutt romme håndtverkerbiler, da de jo normalt opererer på dagtid, mens det stort sett er kveldstid de fleste har gjester. Dermed burde ikke håndtverkerbiler by på problemer.
Er det ikke spesielt definert som gjesteparkering, men ekstraplasser for husstandene, er underskiltet også her særdeles feilplassert. Det kan ikke være slik at misunnelige naboer skal styre et offentlig parkeringsselskap. En grønnskiltet bil er faktisk lovlig å ha i privat eie.
Jeg synes TS skal sende dette brevet til styret og eventuelt parkeringsselskapet, men utelate 8 timers forslaget. Blir det ikke positivt mottatt bør avisene bli tipset.
Er dette egentlig gjesteparkering som man vil unngå at beboerne bruker,vil et slikt underskilt virke mot sin hensikt. Da er det mer effektiv metode å sjekke eierskapet og adressen opp mot kjøretøyregisteret, slik private p.selskaper gjør.
Om det ér gjesteplasser og for å hindre misbruk, vil et underskilt med ordlyden "forbud mot parkering over x antall døgn pr. uke" være mer rettferdig, men sikkert enklere for private enn offentlige selskap å kontrollere.
Dette fungerte fordi sameiet var såpass lite at man kunne ha oversikt over hvilke biler som tilhørte beboere, og som derfor fikk påminnelse om parkeringsregler om de skulle stå på feil plass.
Hvis du parkerer din varebil på et sted der det står at det er reservert personbil, så risikerer du bot.
På samme måte som man risikerer bot hvis man parkerer utenfor angitt tidsperiode, parkerer lenger enn man evt. har betalt for, kjører fortere enn det er skiltet osv.
Om dette er en fornuftig måte å gjøre det på av borettslaget er nå én ting, men hvis en håndtverker parkerer en varebil der det er reservert parsonbiler, så vil jeg egentlig si det er synd for han.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På denne måten kunne beboere få både håndverkere eller sånne som meg på besøk. ;)
Jeg kunne godt betalt noen kroner for parkering de ganger jeg er der,
men det er vel tvilsomt at beboere som har 2 biler er villig til å betale (f.eks 10-20kr pr time) for at sin bil står der ute døgnet rundt, 365 dager i året...?
Investeringskostnaden vil jo betale seg selv, og vil etter en tid kunne gi sameiet noen ekstra kroner i kassen. Samtidig unngår man mye frustrasjon fra både grønnskiltede besøkende og håndverkere.
Det finnes en utmerket tjeneste som fra Språkrådet hvor ulike instanser har lagt inn sine termer. http://www.termwiki.sprakradet.no./wiki/Personbil
Per begrepsdefinsijn fra Vegvesenet er en personbil en motorvogn under 3500 kilo med inntil 8 passasjerplasser. Fargen på skiltingen har for vegvesenet ingen betydning. Førerkort klasse B gir anledning til å føre slik motorvogn. Det trengs ingen ytterligere opplæring for å kjøre varebil med grønne skilter. Skiltfarge er et ene og alene et avgiftsmessig spørsmål og håndteres av Tollvesenet.
Håndhevingen som parkeringsselskapet har iverksatt vil i så fall medføre at biler med "fremmede" skilter som CD eller militære skilter også skal illegges kontrollavgift da de jf deres vurdering ikke er "personbiler". Etter folk flests, og vegvesenets oppfatning er det størrelse og vekt som avgjør.
Sender denne tråden til Trondheim Parkering og ber om deres tilbakemelding.
Jeg oppdaget til min forbauselse at det foreligger to ulike skilinger ikke langt fra hverandre. Slik jeg forstår det, er det avgjørende hva underskiltet forteller. To vedlagte eksempler viser to underskilt - ene sier parkering forbudt for lastebiler (herhunder varebiler med grønnskilter?) og andre viser kun tillatt for personbil.
Eneste jeg finner som forskjell, er at man har lov å parkere buss, vogntog og campingbil og -vogn på den ene, mens P-vaktene kan skrive som blekket spruter for grønnskilter på den andre (og om noen lurer: JA - nok en kontrollavgift er mottatt - GREM!)