4,854
13
4
Innpåkjøp eksisterende vei
6
1
Vi har ordnet bruksrett til vår nye tomt fra de som har veirett. Men eier av veglegemet ( nabo har fått lagt vei over eiendommen til de med veirett ) krever vederlag for innpåkjøp på denne veien. Det vi skal bruke av denne veien er ca. 40m grusvei som er mer enn 30 år gammel, 2m bred og har mye slitasjeskader. Spørsmålet er hvor mye kan nabo kreve i vederlag ( har i første omgang krevd 100k + asfaltering av vei i etterkant ), mens vi mener en oppgradering av eksisterende vei er vederlag nok. Finnes det noen ca.beløp, pris per meter, m2 eller lignende som kan være fornuftig å henvise til i slike saker?
ikke skal utskilles dersom det ikke er sikret veirett... mitt spørsmål er
derfor hvordan denne tomten er utskilt uten at det er sikret veirett...
En av grunnene til at dette er gjort, er at man ikke skal komme opp
i situasjoner som denne, der grunneier i ettertid kommer med
urimelige krav for veirett...
Tilføres veisameiet (og ikke tilbakebetales til de "gamle" eierne)
vil du skal være med å spleise på...
Tilby som du sier en oppgradering av veien, samt utvidelse til 3 meter,
og eventuelt kjøre på noen lass med frest asfalt... det burde holde...
"Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand. Det blir med dette ikkje gjort endring i rettar som måtte vere vunne, eller i føresegner som elles måtte vere gitt for vedlikehaldet av vegen. Plikta kan oppfyllast med yting av materiale eller arbeid eller med betaling av pengar.
Det som i første ledd er fastsatt om vedlikehaldet av vegen, skal på same vilkår gjelde også for utbetring av privat vei." (asfaltering=utbedring, etter mitt syn.)
Reglene om vederlag for bruksrett til eksisterende vei står i §55: " Veglaget kan òg fastsette vederlaget for bruksrett til veg som alt ligg der. "
Min personlige vurdering er at det vederlaget bør settes til "innpåkjøperens" andel (og den andelen fastsettes "etter samme høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen") av hva det ville kostet å bygge tilsvarende vei, med den standard som eksisterer i dag (altså ikke-asfaltert; eventuell påkostning til asfaltering skrev jeg om i første avsnitt). Alternativt, tilsvarende andel av de opprinnelige byggekostnadene, korrigert for inflasjon. (bruker man konsumprisen for entreprenørtjenester, eller hva det nå kalles hos SSB, så bør de to utregningene samsvare ganske bra..)
Dette vederlaget betales til veilaget (som skal ha et styre, organisasjonsnummer og bankkonto -om det ikke finnes, så bør det opprettes...), og skal ikke fordeles mellom de opprinnelige rettighetshaverene/veibyggerene.