14,111    27    0  

Økning av veiavgift

 813     Østfold     0
Jeg er medlem av et veilag, i fjor når jeg begynte å bygge,så var veiavgiften 1000kr,
jeg har tydeligvis klart og erte på meg en av naboene veldig, han likte ikke at det bygges her og har prøvd å stikke kjepper i hjulene for meg flere ganger, han har bodd i enden av veien her i alle år.
Under årets veimøte, som jeg dessverre ikke fikk vært med på, ble det vedtatt en del endringer, som i utgangspunktet kun går hardt utover meg, der ble det vedtatt av grunnavgift for alle tomtene skulle være 1000kr, i tillegg skulle det tilkomme 1kr per meter vei opp til eiendommen fra kommunal vei, det har jeg heller ikke noen problemer med, men så kommer den ekstra endringen, dette skal ganges med antall boenheter, det betyr at jeg nå fikk regning på nesten 10 000kr. Jeg vet jo hvem som har trumfa dette gjennom, og det var sikkert ikke så vanskelig å få med flertallet ettersom det ikke går utover andre enn meg.
Kan de gjøre dette?
De har også feilberegnet antall meter, jeg har et målehjul og jeg har ruslet runden, det ble 916meter vei, jeg gikk da i midten av veien.
De har tatt utgangspunkt i husnr og ganget med 10, det skal vistnok ha en sammenheng med avstand fra fylkesvei. men det ble bom med nesten 200m.

Det skal legges til at dette er i landlig strøk, med litt romslige tomter og hus, mange har eldre unger boende hjemme,og innehar flere kjøretøy enn hva meg,min bror og mine leieboere har. Min bror som er psykisk utviklingshemmed og bor i ene leiligheten kan aldri få førerkort.
Signatur

   #1
 22,342     Akershus     0

Det skal legges til at dette er i landlig strøk, med litt romslige tomter og hus, mange har eldre unger boende hjemme,og innehar flere kjøretøy enn hva meg,min bror og mine leieboere har. Min bror som er psykisk utviklingshemmed og bor i ene leiligheten kan aldri få førerkort.
Dette spiller ingen rolle.

Hva sto det i innkallelsen til veimøtet? Hvis du ikke fikk en "fornuftig" innkallelse der forslaget til nye takster var forklart er dette ikke gyldig.
  (trådstarter)
   #2
 813     Østfold     0
husker ikke helt hva det stod, men det stod ikke noe om en slik modell, men uansett så har nok han bonden jobbet godt i kulissene, og hadde flertallet med seg,selv om jeg hadde vært der, folk bryr seg jo ikke om noe som aldri vil få en konsekvens for de uansett...
Signatur
   #3
 1,231     Bergen     0
Jeg kjenner ikke lovene for veilag, men i eierseksjonsloven (som regulerer sameier) så finnes det ihvertfall noen paragrafer om mindretallsvern (kan også hende det er sameieloven), som betyr at flertallet ikke kan vedta ting som tydelig går utover et mindretall. Jeg vil tippe at det finnes tilsvarende regler for veilag.
   #4
 6,693     Akershus     0
Du har sikkert søkt etter regler og lest deg opp på dette, men her er uansett en lenke:

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/private-veier---hvilke-regler-gjelder/

Om fordeling av kostnader står blant annet:

Om beliggenheten for den enkelte betyr at man benytter en kortere eller lengre bit av den private veien, bør ikke spille noen rolle


Her bekreftes også det hans9001 sier om flere kjøretøy mv.:

Heller ikke bør det kompenseres for antall personer eller biler i den enkelte husstanden

Merk at det skilles på tettbebygde strøk og spredt bebyggelse.
Signatur
   #5
 5,608     0
Kva huseigarene seier om dette er vel relativt uinteressant.
Vegloven først og så vedtekter i veglaget styrer dette.
Generelt etter veglova skal utgifter til private veier fordelast etter bruk:
§ 54. Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand.



Ref: http://www.lovdata.no/all/tl-19630621-023-007.html
   #6
 6,693     Akershus     0

Kva huseigarene seier om dette er vel relativt uinteressant.


Selvsagt, men informasjonen fra Huseierne er skrevet på basis av veglova. Blant annet §54. Så det er ikke plukket fra løse lufta.

I tillegg er det mange som tror de kan lese og tolke lovtekster som en hvilken som helst annen tekst og tro at de forstår innholdet. Mange tar desverre sørgelig feil og overser dessuten betydningen av forarbeider, retts- og forvaltningspraksis. Så bistand til tolkning, samt forklaringer skrevet på et mer normalt språk vil/bør være kjærkomment for de fleste som ikke har rettskildelære godt innarbeidet.

Jeg er for øvrig ikke jurist.
Signatur
   #7
 5,608     0
Poenget mitt er at ein kjem med tekst som i dette tilfellet er heilt irrelevant i denne saka utan å ta faktiske forhold i betraktning som i dette tilfellet er veglova og veglaget sine vedtekter.
At ein bør fordele uavhengig av bruk (slik som huseierne.no foreslår) er jo stikk motsatt av både kva loven seier og det som er avtalt i veglaget her, og einkvar huseigar kan få overprøvd slike vedtekter i eit veglag, så slike vedtekter som ikkje er iht. loven bør det være 100% enighet om.

Men når veglaget belastar TS med kvar bueining, har han også røysterett for alle bueinigane så der har han ein fordel iallefall.(lovtekst: Dersom nokon i veglaget blir tillagt større plikt enn andre, skal røysteretten aukast tilsvarande. )
Og fastprisen (kr. 1000 pr. år pr. bueining ) kan han nok etter skjønn få fjerna, det er ikkje grunnlag i loven for å kreve dette.

   #8
 6,693     Akershus     0
Hovedpoenget var å lenke til en tekst der det står litt mer utførlig om veilag og fordeling av kostnader med basis i veglova. Kunne ha droppet det ene sitatet, som er hentet fra et eksempel på hvordan dette i praksis kan gjøres i tettbebygde strøk.

Ellers fastslår artikkelen det samme som du sier.
Signatur
   #9
 150     Nord-Trøndelag     0
Mitt lille tips fra veiloven:
"Blir dei interesserte ikkje samde om korleis plikta til vedlikehald eller utbetring skal fordelast, kan kvar av dei krevje at desse spørsmåla skal avgjerast ved skjønn."
TS er ikke enig ergo må det avgjøres ved skjønn. Men hvem er det som gjør det? Kommunen?

En annen ting:
Når innbetalingene øker så voldsomt så blir det vel overskudd. Høres usannsynlig ut at vedlikeholdsutgiftene øker så voldsomt.
Har da veilaget samtidig gjort et vedtak om hva overskuddet er tenkt til? Eller er dette noe de ikke har tenkt helt gjennom...

Også er det vel nærliggende å anbefale advokat til dette men da forsvinner vel gevinsten til advokaten Smile
Signatur
   #10
 3,216     0

Du har sikkert søkt etter regler og lest deg opp på dette, men her er uansett en lenke:

http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/private-veier---hvilke-regler-gjelder/

Om fordeling av kostnader står blant annet:

Om beliggenheten for den enkelte betyr at man benytter en kortere eller lengre bit av den private veien, bør ikke spille noen rolle


Her bekreftes også det hans9001 sier om flere kjøretøy mv.:

Heller ikke bør det kompenseres for antall personer eller biler i den enkelte husstanden

Merk at det skilles på tettbebygde strøk og spredt bebyggelse.


Men så er det vel her snakk om å betale ekstra per husstand, ikke per person i husstanden? Synes egentlig ikke denne måten å regne på som trådstarter skisserer høres så ekstremt urimelig ut, hver husstand betaler for hver meter vei de "sliter"?