#11
 4,148     Oslo Vest     0


Det vil nok komme en del "kreative" forslag i denne tråden.

Husk dog at det beste er å følge regelverket, og dersom man utfører "selvtekt" kan det slå tilbake.

Lykke til


hva sier regelverket da?


Det meste er jo lovregulert, og det har i en del tråder kommet "kreative" løsninger på det meste. Poenget mitt var å opplyse om at de "kreative" løsningene ofte kan føre til motsatt resultat av hva man ønsker, nemlig at man gir motparten poenger å bruke.

Gjeldende regleverk vil jo vo være avhengig av faktum og evt hvile tiltak man ønsker å benytte.

Klok av skade ønsker jeg ikke å skrive noe detaljert om regelverket eller forslag til løsninger.

Jeg er ikke masochist og ønsker minst mulig unbehag.

Men forslagene kommer nok. ;D
Signatur

   #13
 725     Lier     0

Jeg ville tro man kan kreve at en som benytter en privar vei også må melde seg inn i veilaget og være med på å betale kostnadene for veien. Har han spurt om å bli med i veilaget?


det er helt korrekt. Vi stoppet akkurat et tomtesalg da vi aldri kommer til å gi nye veiretter før vi har en bedre vei å by på. De eneste som kan ferdes på privat vei er gående, det offentlige (utrykninger o.l.) og tømmerbiler osv ved hogst.

spørsmålwt er da om din elskede nabo har en annen vei som ankomstvei?

Edit: ser nå at vedkommende ikke har veirett. Da kan man ta et ekstraordinært veilagsmøte og legge styringen der, varsel, pålegg, bøter osv
Signatur
   #14
 22,342     Akershus     0
Hvis det parkeres på privat grunn er det bare å få bilene fjernet. Politiet kan hjelpe med slik. Sett gjerne opp skilt med parkering forbudt og inngå avtale med borttauingsfirma.
   #15
 598     Vestlandet     0
en ting jeg ikke forstår;

hvordan har denne personen adkomst til tomten sin?
kun via denne private veien?
er det solgt tomt uten veirett?

og dersom han har hatt lov og mulighet å bruke denne veien over flere år uten at noen har gjort noe med det tipper jeg han i en evt rettsak ell vil komme langt med "hevd til bruk"
   #16
 4,148     Oslo Vest     0
Det er slik, og har vært slik, at enhver tomt som skal kunne bebygges også må må ha en adkomst.

Foreligger det en rett hevder man ALDRI.
Signatur
   #17
 24,032     Akershus     0

og dersom han har hatt lov og mulighet å bruke denne veien over flere år uten at noen har gjort noe med det tipper jeg han i en evt rettsak ell vil komme langt med "hevd til bruk"


Det vil han neppe. Den som skal opparbeide hevd må være i "aktiv god tro". Det er neppe denne karen som har fått seg forelagt at han ikke er medeier i veien.

Nå synes jeg vel at det er litt smålig å bråke om en gangport og her omkring så parker vi vanligvis hjemme, men er det noe på gang, så tar vi en runde med naboene og  får gjesteparkering alle steder både for private og yrkesbiler. Mye hyggeligere med samarbeide enn med krig.

At denne herren synes å ta seg til rette med å kjøre på en privat vei der han ikke er medeier og øyensynlig ikke har noen rettigheter er utidig. Imidlertid vil det ikke forundre meg om han kan fortsette med det så lenge han lyster idet jussen ikke har sanksjonsmuligheter. Den som tar sin rett, får som oftest sin rett. Å få snudd på dette vil trolig ta år, noe han spekulerer i.

 
Siste redigering: Saturday, December 15, 2012 10:18:23 PM av KjellG
Signatur

   #18
 24,032     Akershus     0

Det er slik, og har vært slik, at enhver tomt som skal kunne bebygges også må må ha en adkomst.


Enig i det, men i et hytteområde jeg kjenner til så har de første tomtene veirett, mens de senere har rett til gangvei. Det kan mao være noe uklart hva som kan ligge i rett til vei.
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 33     Laksevåg, Bergen     0
Tavlebyggeren:
Naboen har tilkomst til offentlig vei på motsatt side av huset for privatveien. Denne er en trappetilkomst i motsetning til tilkomsten fra privatveien.
  (trådstarter)
   #20
 33     Laksevåg, Bergen     0
Torango.
Det er uaktuelt å gi ut nye veiretter i veien, nettopp på grunn av at parkering er et stort problem i området. I praksis går det nok å gi en veirett uten parkeringsrett, men med flere veiretter er det flere som vil ønske å parkere littegrann av og til.