Det er klart man kan sette opp fartsdumper og merke disse med skilt, men man kan jo selvsagt ikke bygge dem slik at de er regelrett farlige. Har TS forsøkt å kontakte statens vegvesen? Om ikke annet så har dem kansje noen råd å komme med, bla for bygging av fartsdumper eller andre tiltak?
NEI, ikke uten av veimyndighetene GJØR jobben, dvs vedtar det og setter opp skilt.
Er ikke bare å kjøpe seg et skilt på Biltema, som vel er det foretrukne butikken.
Så lenge man kjøper offentlige skilt dvs sort hvit for bruk på privat veiså har man lov til å sette opp dette og etablere fartsgrense. Veimyndighetene og politiet for den saks skyld driteri ts og veistykket hans. Her er du på bærtur.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Ta en telefon til politiet og vegdirektoratet for trafikksikkerhet og hør med de hva du kan gjøre, eventuelt om noe de kan gjøre. Du kan da få bekreftet hva du har lov til å lage av hindringer, og om det er noen krav til hindringen. Da har du ihvetfall ditt på det rene.
Jeg er ikke jurist, men det er et eget regelverk for avgiftbelastet privat parkering. Så vidt jeg vet er det ingen hjemmel for å aksjonere i forhold til private oppsatte fartsgrenser. Det er vel et myndighetsansvar å fastsette farstsgrenser. Hvis TS får en offentlig vedtatt fartsgrense på sin private vei blir det selvfølgelig annerledes. Dette utsagnet bygger på, en for meg, rasjonell logikk og ikke jus.
Hvordan er det hjemlet at det kan kreves bompenger på private veier, og bot for de som ikke har betalt bommen?
Bomavgift på private veier skal godkjennes av kommunestyret. Også avgiftens størrelse og eventuelle tilleggsavgift. Dvs. det er ikke rett frem å ta seg til rette.
Det er klart man kan sette opp fartsdumper og merke disse med skilt, men man kan jo selvsagt ikke bygge dem slik at de er regelrett farlige. Har TS forsøkt å kontakte statens vegvesen? Om ikke annet så har dem kansje noen råd å komme med, bla for bygging av fartsdumper eller andre tiltak?
NEI, ikke uten av veimyndighetene GJØR jobben, dvs vedtar det og setter opp skilt.
Er ikke bare å kjøpe seg et skilt på Biltema, som vel er det foretrukne butikken.
Så lenge man kjøper offentlige skilt dvs sort hvit for bruk på privat veiså har man lov til å sette opp dette og etablere fartsgrense. Veimyndighetene og politiet for den saks skyld driteri ts og veistykket hans. Her er du på bærtur.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder. [/quote]
Nop, du kan ha privat vei uten at det er offentlig vei. Det offentlige har da tilgang men ikke automatisk bruksrett. Men du vet jo tydeligvis dette bedre en meg. Om du skilter eller ei har ikke noe å si da det ikke er noen til å håndheve det såkalte regelverket.
Hadde en del av de som har svart her giddi å lese så hjelper det ikke å kontakte myndigheter/politi. Å anmelde har heller ingen ting for seg.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Du kan selvsagt oppkonstruere et faktum for å vinne en diskusjon men siden det det hele tiden har vært snakk om gjester og fastboende her har jeg oppfattet denne vegen som åpen for alminnelig ferdsel.
Skal man søke om å ha stengsel med bom kan man selvsagt gjøre det, men normalt sett er det lite sannsynlig at råkjøring vil gi grunnlag for denne type stengsel.
Men ta deg gjerne til rette for meg, jeg opplyser om et regelverk, selv om man synes at lover er noe tull.
Man kan sikkert ta seg mer til rette utenfor bysentra, men jeg vil tro at en viss kjennskap til regelverket aldri er negativt.
Det er dog fascinerende å se at folk mobiliserer så mye følelser mot meg, som tross alt bare opplyser om noe.
Men man vil kanskje være opptatt av regler så lenge det går i ens egen favør?
Siste redigering: Sunday, September 30, 2012 12:07:47 PM av incognito
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Du kan selvsagt oppkonstruere et faktum for å vinne en diskusjon men siden det det hele tiden har vært snakk om gjester og fastboende her har jeg oppfattet denne vegen som åpen for alminnelig ferdsel.
Skal man søke om å ha stengsel med bom kan man selvsagt gjøre det, men normalt sett er det lite sannsynlig at råkjøring vil gi grunnlag for denne type stengsel.
Men ta deg gjerne til rette for meg, jeg opplyser om et regelverk, selv om mn synes t lover er noe tull.
Man kan sikkert ta seg mer til rette utenfor bysentra, men jeg vil tro at en viss kjennskap til regelverket aldri er negativt.
Det er dog fascinerende å se at folk mobiliserer så mye følelser mot meg, som tross alt bare opplyser om noe.
Men man vil kanskje være opptatt av regler så lenge det går i ens egen favør?
Når du feilinformerer må du vel rettes på? Alminnelig ferdsel er fremdeles ikke offentlig vei... Og dermed er det enorm forskjell på hvilke tiltak man har tilgjengelig. Er det en offentlig vei så ringer man jo bare onkel så de fikser en kontroll der. Det kan du ikke på privat vei. Er det så vanskelig å skjønne?
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Setter man opp en bom eller annen hindring er veien i alle fall ikke lenger åpen for alminnelig ferdsel.
Men jeg aner ikke hvilket regelverk som gjelder for dette, jeg har vanskelig for å tenke meg at det skal være juridiske hindringer for å sperre en privat vei for fri ferdsel.
Jeg har kikket litt på dette, og en høyesterettsdom fra 2004 sier at en veg ikke er offentlig dersom den kun brukes til adkomst til boligene.
Dersom det er slik har du helt rett, dvs det er en privat vei som ikke er åpen for almenheten.
Men hvordan hjemler du da muligheten til å sette opp stengsel osv? Det er ikke god nok hjemmel å si at det er privat. Husk privatrettslige regler VS offentligrettslig.
Etter å ha kikket litt på dette kan det synes som om en farbar vei er (uheldig uttrykk ;D) kan være å legge om veien, dvs utenom tunet. Siden det er en privat vei, med flere brukere SKAL det dannes et veglag, og dette veglaget kan bestemme en slik endring, samt fordele kostnadene for omleggingen.
Jordskifteretten er den som nornalt tar seg av noe slikt.
Setter man opp en bom eller annen hindring er veien i alle fall ikke lenger åpen for alminnelig ferdsel.
Men jeg aner ikke hvilket regelverk som gjelder for dette, jeg har vanskelig for å tenke meg at det skal være juridiske hindringer for å sperre en privat vei for fri ferdsel.
Med hvilken hjemmel kan du sette opp et slikt stengsel da?
Det hjemles i veglovas § 56 men....
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Du kan da få bekreftet hva du har lov til å lage av hindringer, og om det er noen krav til hindringen. Da har du ihvetfall ditt på det rene.
En god start er jo å lese forskrift om offentlige trafikkskilt. Og legg merke til det som står om at det er veimyndighete som bestemmer hvilket og hvor et skilt skal settes opp.
Og husk at en privat vei også er en offentlig vei, Dvs alle kan bruke den, og da er det den omtalte skiltforskriften som gjelder.
[/quote]
Nop, du kan ha privat vei uten at det er offentlig vei. Det offentlige har da tilgang men ikke automatisk bruksrett. Men du vet jo tydeligvis dette bedre en meg. Om du skilter eller ei har ikke noe å si da det ikke er noen til å håndheve det såkalte regelverket.
Hadde en del av de som har svart her giddi å lese så hjelper det ikke å kontakte myndigheter/politi. Å anmelde har heller ingen ting for seg.
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Skal man søke om å ha stengsel med bom kan man selvsagt gjøre det, men normalt sett er det lite sannsynlig at råkjøring vil gi grunnlag for denne type stengsel.
Men ta deg gjerne til rette for meg, jeg opplyser om et regelverk, selv om man synes at lover er noe tull.
Man kan sikkert ta seg mer til rette utenfor bysentra, men jeg vil tro at en viss kjennskap til regelverket aldri er negativt.
Det er dog fascinerende å se at folk mobiliserer så mye følelser mot meg, som tross alt bare opplyser om noe.
Men man vil kanskje være opptatt av regler så lenge det går i ens egen favør?
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Når du feilinformerer må du vel rettes på? Alminnelig ferdsel er fremdeles ikke offentlig vei... Og dermed er det enorm forskjell på hvilke tiltak man har tilgjengelig. Er det en offentlig vei så ringer man jo bare onkel så de fikser en kontroll der. Det kan du ikke på privat vei. Er det så vanskelig å skjønne?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Men jeg aner ikke hvilket regelverk som gjelder for dette, jeg har vanskelig for å tenke meg at det skal være juridiske hindringer for å sperre en privat vei for fri ferdsel.
Dersom det er slik har du helt rett, dvs det er en privat vei som ikke er åpen for almenheten.
Men hvordan hjemler du da muligheten til å sette opp stengsel osv? Det er ikke god nok hjemmel å si at det er privat. Husk privatrettslige regler VS offentligrettslig.
Etter å ha kikket litt på dette kan det synes som om en farbar vei er (uheldig uttrykk ;D) kan være å legge om veien, dvs utenom tunet. Siden det er en privat vei, med flere brukere SKAL det dannes et veglag, og dette veglaget kan bestemme en slik endring, samt fordele kostnadene for omleggingen.
Jordskifteretten er den som nornalt tar seg av noe slikt.
http://www.domstol.no/upload/JORDSKIFTE/JLST/Norsk_landbruk_03_2010.pdf
Men fortsatt er det slik at du på en privat vei ikke kan ta deg til rette og sette opp skilt og gi lekebøter.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Med hvilken hjemmel kan du sette opp et slikt stengsel da?
Det hjemles i veglovas § 56 men....
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.