#82
 1,431     Oslo     0
En rekke personangrep og innlegg hvor innholdet har blitt slettet av den som postet innlegget er fjernet fra tråden.
Signatur
   #83
 797     Nes, Akershus     0
Får jeg komme med forslag nå som tråden nok har roet seg en smule?

Det er mye uoverenstemmelser om eventuelle skader på kjøretøy og hva hvem skulle gjort med hvem. For å ta det først:
"Du skal til enhver tid som fører av motorkjøretøy akte deg, og kjøre etter føre og forhold" (min versjon, gidder ikke google den nå. Sikkert ikke ordrett korrekt i hht loven, men den funker). Det medfører også at skulle du komme kjørende, og det så eksempelvis er skiltet for hindringer i veibanen, og du IKKE bremser ned nok, slik at du skader deg selv eller bilen er du selv å betrakte som skyld i dette. Selvsagt, står det spiker opp av dekket, eller det er gravd åpenbare huller er det jo sabotasje, men eksempelvis en halvt nedgravd 4x4 på privat vei er faktisk å betrakte som fartshinder (spesielt om den er lagt der for å beskytte et rør eller noe annet viktig....)

Jeg har akkurat samme situasjon som deg, men det er tinglyst gjennomgangstrafikk hos oss. Ikkeno veilag, men de innenfor står for vedlikeholdet. Jeg bruker ikke = bidrar ikke. Nå har vi fått nye naboer innerst i veien, med tydelige interesser for bil og motor. De kjører selv som engler, men iogmed interessen, får de endel besøk av biler jeg selv anser som artige, men som ikke er så artige i hastighetenn de holder forbi plenen.

Så: Den kommunale vegen slutter halvveis innpå tomta, der overtar grusveien, og der begynner også mine tiltak. De er små og subtile, og utgjør ingen direkte risiko eller fare for skader på ordinære (og også senka) biler i rolig hastighet (det vi kaller sunt folkevett når det leker barn ved siden av). Jeg har foooooorsiktig begynt å grade veien, slik at den blir høyere på midten. Og så har jeg pirka litt her og der på hver side. Slik at høy hastighet etterhvert gir små groper, som i seg lager litt lyd og slag i opphenget ved "over anstendig" høy hastighet. Om noen deretter skulle hører fortere, vil etterhvert understell/bunnpanne slå nedi, og lage enda deiligere lyd uten å gjøre alvorlig skade. Og grisekjører du, så slår du i så det synger. Jeg har mitt på det tørre, rett og slett fordi jeg kan kalle gradinga for "drenering for å hindre at det står vann i veibanen". Dette gjorde jeg i all åpenlyshet med traktorn, og svarte også som så da de spurte. Hva angår de små hullene, så har jeg bare vært borte og pirka litt med en hakke, resten ordner naboene selv når de kjører forbi. Og om dette blir plant når vinteren kommer, og de fortsetter å kjøre gris da, legger jeg store steiner tett langs kanten, slik at faren for skader er tilstede om farten er for høy. Kjører du pent, går det bra!

Så, mine forslag:
1. Grad veien
2. Krafs litt opp her og der i kjørebanen. De andre ordner resten. Denne biten er på kanten av lovverket, men egentlig ikke annet en å fremskynde prosessen de selv har satt igang.
3. Virker ikke dette, grav ned flere 4x4 med jevne mellomrom. Legg vannrør under, og si at det er for drenering.
4a. Sett opp port. Har du gjerde langs tomtegrensen, sett opp porten der, sett skit med "barn/hunder/elefanter løse" innenfor.
4b. Har du ikke gjerde, sett opp port allikevel. Ikke låst, men man må ut av bilen og åpne den (irritasjonsmoment/påminnelse). Skriv så til naboen (gjerne med kopi til lensmannen) og si at "porten forblir til de viser at de kan kjøre roligere. Dette fordi du ønsker en minnelig løsning, men at naboen ikke har vist seg interessert. Og at du ikke ønsker at han/hans familie/besøkende plutselig skal måtte stå ansvarlige for skade på deg/dine/din eiendom, og derfor ser deg nødt til å sette opp fysiske stengsler for fremtvinge nedsatt hastighet". Det er ikke stengt for fremferd, det er bare midlertidige tiltak for å bidra til å konstant minne naboen på at han må endre adferden sin.

Alle de tingene jeg nå har ramset opp anser jeg helt innenfor lovverket, og i tillegg helt ordinære tiltak som politimester Bastian ville ha godkjent. Du er i din fulle rett til å utføre alle disse, og også uten å informere noen på forhånd. Som noen skrev tidligere, hevd på bruk er ikke det samme som hevd på å kjøre som de vil...
Signatur
   #84
 401     0

For min del(TS) er ikke dette så avansert. Her handler det enkelt og greit om nattesøvnen og livet til småjentene mine. Så dette med jus er ikke så fordømt viktig, det jeg vil ha er praktiske løsninger for å få slutt på galskapen.


Ingen kan hindre deg i å anlegge normale fartsdumpar på din eigen, private veg. Halvt nedgravde telefonstolpar eller liknande med få meters mellomrom vil effektivt redusere hastigheita på typiske rånersleder utan å hindre lastebilar og traktorar.
ser
   #85
 166     0
Hei. I samme situasjon, men på andre siden. Nei, jeg kjører ikke for fort, eller uakseptabelt, derimot prøver å vise respekt til nabo som er grunneier på innkjorsel til mitt hus.
Men det opstår altid problemer. For eksempel hadde store problemer å pusse opp huset fordi nabo mente at lastebil kan ødelege veien. Noen ganger han sette stein og bloker på veien fordi han mener er veien er for bred (ca. 2 meter), o.s.v...ekstremt stygt når han stoper mine venner og avhører de.
Ja, jeg forstå hans frustasjon, når noe kjøre forbi hans inngangen til huset. MEN, harre gud hvorfor komunne tilatte slik fradelinger på tomter at det ville altid kommer bråk?
Og hvilken er min feil at hans familie ville tjenne "litt" penger, og fradelte tomtene slik?
Har sett på finn.no, og oppdaget at det ekstremt mye eindomer som har slik løsning her i Stavnger. Forstår ikke hvordan politikene/burokratene kan ødellege livet til vanlige folk...
   #86
 611     Øvre Eiker     0
Noen nevner 4"x4" som fartshinder. Det er for mye, hvis den ikke er mer en halvt nedgravd kommer du knapt over med personbil, uansett fart.

I Thailand bruker de noe som for mitt øyemål så ut som 2"x8" med litt avrundete kanter boltet fast i veibanen utenfor skoler.  Selv disse må man ned i gangfart for å komme forbi. Så ingen grunn til å bruke noe tykkere enn 2" hvis man skal bruke treverk til fartsdump.
   #87
 725     Lier     0

Noen nevner 4"x4" som fartshinder. Det er for mye, hvis den ikke er mer en halvt nedgravd kommer du knapt over med personbil, uansett fart.

I Thailand bruker de noe som for mitt øyemål så ut som 2"x8" med litt avrundete kanter boltet fast i veibanen utenfor skoler.  Selv disse må man ned i gangfart for å komme forbi. Så ingen grunn til å bruke noe tykkere enn 2" hvis man skal bruke treverk til fartsdump.


Det er nemlig det som er poenget med 4x4. Klarer de ikke å høre, neivel. Da får de også takke seg selv for at den 4x4'en ligger der.
Signatur

   #88
 611     Øvre Eiker     0
Skal man først sperre veien bør det være noe som er høyt nok til at det er tydelig at det er en sperring og synlig på litt avstand. En 4x4 er for tvetydig. Egentlig en sperring, men ser ikke ut som det.
   #89
 5,111     Sørnorge     0
En fartshump på offentlig vei kan også være tvetydig, men jeg har stort sett kommet til at det ikke er en sperring.
   #90
 611     Øvre Eiker     0
En fartshump på offentlig vei er alltid lagd slik at det går ann å kjøre over den med en normal bil. En 4x4 går ikke an å kjøre over med en normal bil.