En i nærheten av der jeg bor hadde det problemet. Han gravde noen rundt 10 cm dype og 20 cm brede grøfter tvers over sin del av veien, og det har fungert veldig greit. Ikke brutalt nok til å føre til utforkjøringer og personskader (hjulene kommer jo ikke helt nedi), men nok til at hvis småpøblene kjører for fort, blir det skader på forstillingen.
4" klaring har iallefall ikke jeg. Da hadde jeg måtte parkere bilen foran hinderet, evt utstyrt meg selv med små ramper for å klare å passere hinderet.. :o
Selv med 2" stikkende opp ville jeg nok kjørt svært sakte over. Men nå hadde nok ikke jeg kjørt fort på en krøttersti i utgangspunktet. ;)
2", også kjent som 48mm på bildet..
Med den bakkeklaringa der vet jeg om mange offentlige fartshumper du ikke ville klart å kjøre over... Så det blir relativt feil å bruke den som mål for fartshumper.
Storfe, Skal prøve å ikke spore helt av her....: Ja, det er noen offentlige fartshumper som er litt uheldige i utformingen for min del. Men den er godkjent slik.
Her sitat fra Vegvesenets generelle retningslinjer for diverse ombygginger i forhold til kjøretøyforskriftens kapittel 7
I oppdaterte tyske retningslinjer for godkjenning av endringer på hjuloppheng benyttes det nå enlaveste grense for bakkeklaring på 8 cm, denne grensen blir det også referert til i attester (for eksempel Teilgutachten fra TÜV). I de tyske retningslinjene påpekes det at vitale deler som bremserør og drivstoffrør ikke kan være laveste punkt. Dersom laveste punkt er elastisk eller elastisk opphengt er 7 cm oppgitt som laveste anbefalte høyde, med mindre lavere høyde leveres av kjøretøyfabrikanten. Bakkeklaring er her definert som i ISO standard 612-1978, punkt 6.8; det vil si at en langsgående (uendelig lang) forhøyning med bredde 80 % av sporvidden skal passe under bilen. (Passering av fartshump eller liknende er også med i testgrunnlaget til TÜV.)
Så litt on-topic: Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende tiltak", har krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm.
Det jeg ikke forstår er hvorfor en god gammeldags (ski-)"trampe" ikke blir brukt eller foreslått; hull og hump vekselvis og hver halvdel av veien er forskjøvet en halv fase slik topp på ene siden og bunn på andre kommer samtidig. Disse trenger ikek lages veldig brutale, men vil sannsynlig gi følelsen av å sitte i en malingsblander om du prøver høy fart.
Eventuelt klarer du å få lagt veien med litt sving? Doser den i så fall radikalt i feil retning, og gjerne med mye ujevnheter (hull og hump) i innersving. Ikke noe stress i lav fart, men feildosert sving i høy fart med mye hull føles som du skal bli kasta av veien. Fartsdump på halv bredde i innersving med kantet form vil jo ogås kunne gi ekstra sprett-effekt.
På privat vei til hyttefelt så gikk farten jevt over ned når den ble asfaltert, vi trodde resultatet skulle bli motsatt, men nå kan folk trille rolig inn uten mye vaskebrett og 20km/t skiltene blir (nesten) respektert Noen unntak er det dog også der. Nå er det naturlig mange svinger og dårlig med møtebredde.
På privat vei til hyttefelt så gikk farten jevt over ned når den ble asfaltert,
Og kanskje kommer den til å gå ennå mer ned, dersom dere ikke gjorde dyyyrt grunnarbeid med tjukk såle med frostsikre masser men asfalterte rett på en grusvei. Blir det telehiv etter at det er asfaltert, blir de stående. De jevner seg ikke ut ved slitasje eller kan høvles som på grusvei...
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Jeg ser at i noen nabolag blir det brukt med stort hell å sette ut blomsterkasser i sikksakk-mønster. Da blir man nødt til å bremse ned og snirkle seg gjennom. Hvis naboen er av typen som flytter på kassen kan du kanskje bruke store steinblokker?
4" klaring har iallefall ikke jeg. Da hadde jeg måtte parkere bilen foran hinderet, evt utstyrt meg selv med små ramper for å klare å passere hinderet.. :o
Selv med 2" stikkende opp ville jeg nok kjørt svært sakte over. Men nå hadde nok ikke jeg kjørt fort på en krøttersti i utgangspunktet. ;)
2", også kjent som 48mm på bildet..
At bilen din er tåpelig senka er din egen feil
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Jeg ser at i noen nabolag blir det brukt med stort hell å sette ut blomsterkasser i sikksakk-mønster. Da blir man nødt til å bremse ned og snirkle seg gjennom. Hvis naboen er av typen som flytter på kassen kan du kanskje bruke store steinblokker?
Samme triks vi brukte i Forsvaret i gamle dager med spanske ryttere, for å senke fart inn mot sjekkpunkter.
Med den bakkeklaringa der vet jeg om mange offentlige fartshumper du ikke ville klart å kjøre over... Så det blir relativt feil å bruke den som mål for fartshumper.
Skal prøve å ikke spore helt av her....:
Ja, det er noen offentlige fartshumper som er litt uheldige i utformingen for min del.
Men den er godkjent slik.
Her sitat fra Vegvesenets generelle retningslinjer for diverse ombygginger i forhold til kjøretøyforskriftens kapittel 7
Så litt on-topic:
Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende tiltak", har krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm.
(jeg jobber selvsagt ikke i vegvesenet)
Eventuelt klarer du å få lagt veien med litt sving? Doser den i så fall radikalt i feil retning, og gjerne med mye ujevnheter (hull og hump) i innersving. Ikke noe stress i lav fart, men feildosert sving i høy fart med mye hull føles som du skal bli kasta av veien. Fartsdump på halv bredde i innersving med kantet form vil jo ogås kunne gi ekstra sprett-effekt.
På vår private vei er det dumper i skrapasfalt.
Og kanskje kommer den til å gå ennå mer ned, dersom dere ikke gjorde dyyyrt grunnarbeid med tjukk såle med frostsikre masser men asfalterte rett på en grusvei. Blir det telehiv etter at det er asfaltert, blir de stående. De jevner seg ikke ut ved slitasje eller kan høvles som på grusvei...
At bilen din er tåpelig senka er din egen feil
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Samme triks vi brukte i Forsvaret i gamle dager med spanske ryttere, for å senke fart inn mot sjekkpunkter.