Dette høres jo bra ut. Så er det et poeng at B gjør sitt ytterste for å minmere ulempen for A. Det er også aktuelt for B og bidra til vedlikehold av arealet som synes brukt både av A og B. Med er litt romslig bidrag, kanskje Aover tid finner ut at dette er en grei løsning også for A?
Det skrives opp ett skriveri vedrørende vedlikehold ol. atm. Det er også dialog med nabo sør for A for å innhente tillatelse til å legge om veien, dersom eier av A ønsker dette for å slippe gjennomkjøring. Da er minimalt med veien på A’s eiendom, kun delt avkjøring fra offentlig vei og siste snutten inn på tomt B. Så får eier av A beslutte hvorvidt det er aktuelt eller ikke rent økonomisk. Å etablere nye fyllinger for vei er ikke akkurat gratis
Her mener jeg dere bør være positive og ta større del av kostnad ved omlegging
Dere får formalisert forhold
På vårt veisystem så må en ny bruker bryske en betydelig tilknytningsavgift som går til veilaget som kompensasjon for alt det andelseiere har bryskt i opparbeiding og oppgraderinger opp gjennom årene
Her mener jeg dere bør være positive og ta større del av kostnad ved omlegging
Dere får formalisert forhold
På vårt veisystem så må en ny bruker bryske en betydelig tilknytningsavgift som går til veilaget som kompensasjon for alt det andelseiere har bryskt i opparbeiding og oppgraderinger opp gjennom årene
Her mener jeg dere bør være positive og ta større del av kostnad ved omlegging
Dere får formalisert forhold
På vårt veisystem så må en ny bruker bryske en betydelig tilknytningsavgift som går til veilaget som kompensasjon for alt det andelseiere har bryskt i opparbeiding og oppgraderinger opp gjennom årene
Det blir en vurdering i etterkant av saken og kommer helt an på om dette motarbeides og tas helt til skifteretten. Ikke akkurat det beste naboskapet, så at jeg skal sette av x-midler akkurat nå (som egentlig burde settes av til bolighuset) for å flytte en vei som har vært der i alle år bare for hans del sitter et stykke inne. Jeg kommer i alle fall til å be om eiendomsretten til den nye veien i slikt tilfelle hvor jeg betaler større andel.
Eiendomsrett får du jo normalt ikke, men avtalen kan inneholde et kart som sier hvor veien faktisk går så er du sikret hvor veiretten over eiendommen faktisk er
Slik du fremstiller det har dere alltid vært gratis passasjer på veien og ikke betalt for noe. Det er jo lenger avstand i vårt tilfelle men det er 5-sifret beløp for etablering av ny veirett hos oss og førstsiffer i summen er i området 6-9.
Eiendomsrett får du jo normalt ikke, men avtalen kan inneholde et kart som sier hvor veien faktisk går så er du sikret hvor veiretten over eiendommen faktisk er
Slik du fremstiller det har dere alltid vært gratis passasjer på veien og ikke betalt for noe. Det er jo lenger avstand i vårt tilfelle men det er 5-sifret beløp for etablering av ny veirett hos oss og førstsiffer i summen er i området 6-9.
Går selvsagt med på rettferdig betaling for eventuelt vedlikehold som er gjort tidligere som vi burde vært med på. Men det er minimalt vedlikehold (om noe?) og veldig kort snutt. Anlegging av ny vei går jo fort opp i 2-300K mtp. området. Jeg betaler ikke stort mer enn 150K fordi naboen ikke har undersøkt eiendommen ved kjøp.
Opprinnelig kostnader ved opparbeiding av veien ble jo gjort av forrige eiger av begge eiendommene. Hvorav ene eiendommen ble solgt til oss med tilhørende vei.
«Slik du fremstiller det har dere alltid vært gratis passasjer på veien og ikke betalt for noe.
Nja. Nå er jo denne veien født som et familieforetakende. La oss si at A ikke bruker veien. Er det da rimelig at ny eier, A skal ut å måke den veien som kun du bruker - helt gratis?
Hos oss betales det pr veirett så kommer en ny hytte til så må veiretten betales for selv om den har arvet den juridiske retten via en deling av en annen tomt
Så er det et poeng at B gjør sitt ytterste for å minmere ulempen for A. Det er også aktuelt for B og bidra til vedlikehold av arealet som synes brukt både av A og B. Med er litt romslig bidrag, kanskje Aover tid finner ut at dette er en grei løsning også for A?
Dere får formalisert forhold
På vårt veisystem så må en ny bruker bryske en betydelig tilknytningsavgift som går til veilaget som kompensasjon for alt det andelseiere har bryskt i opparbeiding og oppgraderinger opp gjennom årene
Dere får formalisert forhold
På vårt veisystem så må en ny bruker bryske en betydelig tilknytningsavgift som går til veilaget som kompensasjon for alt det andelseiere har bryskt i opparbeiding og oppgraderinger opp gjennom årene
Det blir en vurdering i etterkant av saken og kommer helt an på om dette motarbeides og tas helt til skifteretten.
Ikke akkurat det beste naboskapet, så at jeg skal sette av x-midler akkurat nå (som egentlig burde settes av til bolighuset) for å flytte en vei som har vært der i alle år bare for hans del sitter et stykke inne.
Jeg kommer i alle fall til å be om eiendomsretten til den nye veien i slikt tilfelle hvor jeg betaler større andel.
Slik du fremstiller det har dere alltid vært gratis passasjer på veien og ikke betalt for noe. Det er jo lenger avstand i vårt tilfelle men det er 5-sifret beløp for etablering av ny veirett hos oss og førstsiffer i summen er i området 6-9.
Går selvsagt med på rettferdig betaling for eventuelt vedlikehold som er gjort tidligere som vi burde vært med på. Men det er minimalt vedlikehold (om noe?) og veldig kort snutt. Anlegging av ny vei går jo fort opp i 2-300K mtp. området. Jeg betaler ikke stort mer enn 150K fordi naboen ikke har undersøkt eiendommen ved kjøp.
Opprinnelig kostnader ved opparbeiding av veien ble jo gjort av forrige eiger av begge eiendommene. Hvorav ene eiendommen ble solgt til oss med tilhørende vei.
Nja. Nå er jo denne veien født som et familieforetakende. La oss si at A ikke bruker veien. Er det da rimelig at ny eier, A skal ut å måke den veien som kun du bruker - helt gratis?