470    7    3  

Veirett og veilag

 1     0
Hei,
Har kjøpt tomt i etablert område og bygget hus for 3 år siden. Har hatt veirett som ble etablert den gang tomten ble skilt ut. Tomt videresolgt i 1944 med veirett til hovedbruket den gang.(gårdsveien )
Veien ble asfaltert en gang på 70 tallet og er nå moden for utskifting og oppgradering. 
Nå ble det i disse dager for første gang etablert et offisielt veilag selv om loven sier at det er veilag der uansett da de med veirett faktisk blir ansett som veilag. Nå vil også de som har bodd her i alle år kreve oss/meg for det samme som de betalte for å etablere veien på 70 tallet.... Dvs legge asfalt. De vil i tillegg indeks regulere dette beløpet. Dette til tross for at vi nå skal skifte veien og «etablere denne på nytt».  For meg virker dette ulogisk at vi skal betale for en vei som er brukt i alle år som nå må utbedres og som tomten vår har hatt veirett til i alle år. Veien har jonalltid vært etablert på det opprinnelige bruket. Skal selvfølgelig ta min andel ved utbedring av veien i dag for fremtidig bruk men kan ikke ta del i en kostnad som skulle stå i stil med bruken. Nå som tomt aldri har vært benyttet før for 3 år siden er vel dette feil når jeg i tillegg har rett til veien i den form den alltid har vært.

TSt
   #1
 13,730     0
Alle med veirett skulle vel vært med på 70 tallet og betalt. Er vel det som kan være problemet, Så hvis tomt eksisterte da så har en kanskje dårlig sak. Vi har veilag der det i vedtektene står hva andel koster og at denne skal indeks reguleres og at dette er inngangsbilletten i veilaget. Tillegg ved evt oppgraderinger (ikke vedlikehold) i fremtiden. Feilen er vel at de har sovet for 3 år siden når du bygde. Da skulle du ha betalt dette og dermed være med videre som alle andre andelshavere i dag.
   #2
 592     1
I en jordskifterettssak ca 15 år gammel, for en eiendom vi eier, står følgende (forenklet og forkortet);

Eksisterende tomter uten bebyggelse blir medlemmer først etter at tilkoblingsavgiften er betalt.
Ved innmelding sklal betales tilknytningsavgift og deretter andel i vedlikehold.
Jordskifteretten har definert tilknytningsavgiften avhengig av hvor lang kjørevei de forskjellige områdene har. Tomter langs hovedveien har kr 10.500.- i tilknytningsavgift. Høyeste tilknytningsavgift er 29.000.-
   #3
 2,718     0
Feilen er vel at de har sovet for 3 år siden når du bygde.

Det var i tilfelle i 1944 de sov, når tomta fikk egen eier og veirett (men ikke ble bebygd), og det kravet er nok på alle måter foreldet, etter min mening.


TSt
   #4
 13,730     0
Det er 70 tallet det ble betalt inn noe skriver TS så feilen er skjedd da. Men ikke så urimelig at en kanskje ikke var med når alt var "dødt". Når de ikke krevde andel da ville det vært naturlig når andelen ble tatt i bruk for 3 år siden. Derfor tror jeg ikke det er unaturlig at de krever noe nå, dessverre for TS.
   #5
 24,032     Akershus     1
«Veirett kan være så mangt. I utgangspunktet innebærer det at du har rett til å få benytte en (anvist) del av hovedbølets grunn til å anlegge ditt veilegeme på. Hovedbølet har mao ikke nødvendigvis noen plikt til å holde deg med vei, bare med grunn til vei.

Dersom tidlige naboer opparbeider et veilegeme over «blautmyra , så er det rimelig at du betaler en inngangsbillett for å få bruke veilegemet. Et slikt krav kan jeg ikke se er foreldet, kravet kan rettes når en begynner å bruke tingen. Jfr, en må betale for tilknytning til kommunalt vann selv om røret i veien har ligget der i ti-år.

Her kan en spørre seg hvordan veilegemet er oppstått og hvem som har betalt hva når. Asfalten som er utslitt gjennom mange år er vedlikehold og som ikke-bruker av veien kan en spørre seg om en har plikter her. Imidlertid, gammel asfalt vil inngå som en styrking av veilegemet, betalt av andre.
Signatur
   #6
 3,210     Vestlandet     1
Jeg forstår det sånn at selve veilegemet er veldig gammelt, men at det ble oppgradert og asfaltert i 1970 med midlene som ble skutt inn av brukerne? Hvis asfalten nå er utslitt, er jo denne verdien oppbrukt - og det kan anses som urimelig at trådstarter skal betale for noe han ikke har brukt. Likevel er det kanskje riktig at han betaler deler av det opprinnelige innskuddsbeløpet, hvis veifundamentet ble oppgradert i 1970, og det holder enda - og bare skal legges asfalt på nå.



NB, jeg har ingen juridiske kvalifikasjoner, bare spekulerer.
TSt
   #7
 13,730     0
På vei som vi bruker var det betydelige arbeider ut over asfalt som måtte til når veien ble oppgradert fra en kjærrevei til kjørbar vei. Hvis veien ikke er så utslitt at en ikke må grave opp dekke så er det betydelig verdi i asfalt som ligger der fra før selv om det er noe sprekker eller hull i denne i dag. TS må derfor bidra med litt mere info hvis han har hva som ble gjort på 70 tallet.