Ja du sier så, men du må kunne bruke eiendommen din så går det en vei der så bruk den og gi beskjed om du er med på å dekke din andel av utgifter. Hvis de ikke vil ha din betaling så kan de jo la være å be om bidrag.
Ja du sier så, men du må kunne bruke eiendommen din så går det en vei der så bruk den og gi beskjed om du er med på å dekke din andel av utgifter. Hvis de ikke vil ha din betaling så kan de jo la være å be om bidrag.
Du eier grunnen. Det synes ikke å foreligge noen tinglysning som utelukker deg fra å kjøre på din egen grunn. Du har tilbudt deg å dele på kostnadene.
Vanskelig å se for seg at du kan utestenges.
Ad deling av utgifter, her gjelder to grunnprinsipp: 1) en for alle, alle for en. Dvs du betaler 1/3. 2) betaling etter nytte. Si at du bruker 1/10-del av veiens lengde, du betaler for din nytte = 1;10-del.
Veiloven sier noe om nytte vi har praktisert 1 for alle alle for en på veilaget jeg vet om. De med kortest del av veien ville aldri fått noen vei hvis ikke majoriteten lengre inn betalte hoveddelen av kostnaden.
Så er ikke utgiftene veldig store ville jeg tilbudt vei naboene en andel av utgifter ikke nødvendigvis en andel av noen meter vei.
Kostnadene hos oss falt mye når vi fikk asfalt forøvrig
Veiloven sier noe om nytte vi har praktisert 1 for alle alle for en på veilaget jeg vet om. De med kortest del av veien ville aldri fått noen vei hvis ikke majoriteten lengre inn betalte hoveddelen av kostnaden.
1/10 av veien koster stort sett 1/10 av kostnaden, så det logikken følger eg ikkje.
Eg har bygde maaaaaaaange meter med vei, så for vei gjeld det iallefall ikkje. Fellesanlegg har jo naturligvis langt høgare minimumskostnad, for vei er den jo kun riggkost om rettar til grunn er ok.
Jeg skjønte ikke svaret ditt, mener du at kostnaden for den første km med vei er så lav at hytteeier ville fått denne veien uten hjelp av 60 andre som er enda 1.5km lengre inn ?
I vårt tilfelle var det veldig komplisert terreng og det ble enighet om å bruke samme kost pr bruksrett, men jeg vet at loven sier at kostnad deles etter bruk
Jeg sitter i styret for 2 veilag, ett med kun hytter og ett med blandet bebyggelse, hytter og eneboliger. I hyttelaget er det ca 1 km mellom første og siste hytte og der har vi differensierte satser. Noe annet ville gitt store problemer og mye krangling å administrere.
I det andre veilaget er det kun noen hundre meter mellom første og siste, samt at det er folk med helårsbruk og sommerbruk og noen som bruker hyttene som bolig. Her vil det være umulig å administrere annet enn én felles sats for alle.
Siste redigering: Saturday, February 12, 2022 1:22:05 PM av snektriker
Godt poeng
Vanskelig å se for seg at du kan utestenges.
Ad deling av utgifter, her gjelder to grunnprinsipp:
1) en for alle, alle for en. Dvs du betaler 1/3.
2) betaling etter nytte. Si at du bruker 1/10-del av veiens lengde, du betaler for din nytte = 1;10-del.
Så er ikke utgiftene veldig store ville jeg tilbudt vei naboene en andel av utgifter ikke nødvendigvis en andel av noen meter vei.
Kostnadene hos oss falt mye når vi fikk asfalt forøvrig
1/10 av veien koster stort sett 1/10 av kostnaden, så det logikken følger eg ikkje.
Fellesanlegg har jo naturligvis langt høgare minimumskostnad, for vei er den jo kun riggkost om rettar til grunn er ok.
I vårt tilfelle var det veldig komplisert terreng og det ble enighet om å bruke samme kost pr bruksrett, men jeg vet at loven sier at kostnad deles etter bruk
I det andre veilaget er det kun noen hundre meter mellom første og siste, samt at det er folk med helårsbruk og sommerbruk og noen som bruker hyttene som bolig. Her vil det være umulig å administrere annet enn én felles sats for alle.