Jeg tror "noen" i kommunen er sur på deg. De mener kanskje at du maser for mye.
Nå tror jeg at du kan sende "klage" til Fylkesmannen for å få kommunen til å handle. Du har trolig ikke noe å tape medmindre du planlegger tilbygg, garasje, eller lignende slik at du er avhengig av velvilje fra saksbehandlerne.
Friarealsangrepet bør du sende henvendelse til Friluftsrådet om, eller grunneieren.
Det er svært vanlig at kommuner som er grunneier bare lar det skje.
Det kan også hende at naboen har en slags "good will" i kommunen. Det kan ikke utelukkes.
Men det skal jo ikke være slik at enhver som har mot og frekkhet skal kunnne ta seg til rette på fremmed grunn.
Dette ser ut til å kunne bli en interessant batalje. Og der de kommunale saksbehandlere ligger "bakpå" for å si det slik.
Hvis Fylkesmannen ikke reagerer er neste "stasjon" Sivilombudsmannen som ofte finner kommunale regelbrudd mht. saksbehandlingen
Signatur
Blogger nå om å kjøpe anleggsmaskiner fra Kina og hvordan man opparbeider et regulert tomtefelt med store tomter i NordNorge
Når det gjelder forsøpling/ tvilsom bruk av friareal så er det muligens kommunen som er grunneier. Da vil det være naturlig at en velforening har ansvar for bruken av arealet, og dermed velforeningen som skal klage inn naboen for forsøpling av det.
Hei. Naboens brev har du full rett til å få kopi av. Etter den nye offentlighetsloven som trådte i kraft ved årsskiftet skal du ha svar på innsyn etter 5 dager. Får du ikke det skal det betraktes som avslag, og du kan sende klage. Denne vil du etter all sannsynlighet få medhold i. Svarer de ikke bør du henvende det til fylkesmannen. Når det gjelder naboen som tar seg til rette i friområdet antar jeg at dette tilhører kommunen. Det kan nok være i strid med plan- og bygningsloven selv om det ikke er byggetiltak, slik at dette ikke nødvendigvis kan ignoreres av kommunen. Send da gjerne en henvendelse til fylkesmannen. Et annet alternativ er å kontakte kommunens parkavdeling som kan foreta seg noe i forhold til privatrettslige bestemmelser. Dvs. som enhver annen grunneier også kan gjøre.
En ting til. Saksbehandler kan ikke la være å nytte reguleringsplanen. Den er like rettskraftig som plan- og bygningsloven. Jeg vil anbefale å fremme en klage på dette forhold.
Nå har jeg tatt kontakt med Fylkesmannens byggesaksavdeling.
For 4 uker siden sendte jeg en purring til kommunens byggesaksavdeling og ba om å få innsyn i brevet fra naboen, slik dere mener jeg har rett til å få ihht forvaltningsloven. Samtidig ba jeg om at de innen 14 dager tar fatt i saken, siden fristen normalt i slike saker er 3 uker og nå har det gått over 6 måneder.
Ser av postjournalen til kommunen at de har fått brevet, men de valgte tydeligvis å ikke svare meg denne gangen heller. Så da tok jeg som sagt kontakt med Fylkesmannens byggesaksavdeling.
Vedkommende jeg pratet med var, i motsetning til kommunens saksbehandler, i alle fall hyggelig og imøtekommende. Det ble opplyst at normalt så skal de behandle vedtak som er påklaget, så det var visst litt uvant å klage på at kommunen ikke ville gjøre noe vedtak i den ulovlige leveggbyggingen.
Men uansett. Her gikk det mye fortere og de har lovet meg en tilbakemelding på hva som skal skje videre allerede i morgen. Utfallet av saken er like uvisst som før, men nå kan det jo se ut som om Fylkesmannen sørger for at kommunens saksbehandler etter hvert vil saksbehandle klagen min. Forhåpentligvis litt kjapt.
Om kommunens saksbehandler nå blir så irritert på meg at han lar naboen herje videre, kreves i alle fall en skriftlig unntaksbegrunnelse både fra Plan- og bygningsloven og fra gjeldende reguleringsplan. Vel, den tid den sorg. Da har jeg i alle fall et konkret vedtak å klage på.
Takk til "Gammel Advokat" for rådet om å ta dette videre. Skulle nok gjort det for lenge siden.
Signatur
290 m² 70-tallshus. Oppvarmet hovedsaklig med CTC Ecoheat 7,5 kW varmepumpe. 160m aktiv brønndybde. 200L VVB i serie med CTC. 65° ut fra VVB. Enermet strømmåler. Actaris CF Echo II energimåler.
Som nevnt før. Jeg tror dette kanskje dreier seg om good will for en slags "overgriper" og eller at en saksbehandler er et slags maktmenneske i kombinasjon med svake personlige forutsetninger.
Det som kan skje er at hele byggesaksadministrasjonen og i små kommuner, store deler av den kommunale organisasjon "rotter seg sammen" mot deg. For folk som leser denne debattspalten og som jobber i kommunen, tror jeg at med litt selverkjennelsesøvelse så nikker de svakt samtykkende. Kommunen kan være et slags psykisk objekt for bl.a. maktutøvelse, surhet, misunnelse osv.
Slikt er selvsagt helt "utilstedelig" De ansatte skal følge samme objektive og subjektive norm for enhver, og det er derfor vi har saksbehandlingsregler. Reglene er til både for oss innbygger og for at de som gjør offentlig jobb skal gjøre det mest mulig likt og rett i hver sak.
Hvis Fylkesmannen (ev Ombudsmannen) kommer til å få til en opprydding her, må det gå veien om høyeste administrative leder som tar tak i avdelingsleder som igjen tar tak i saksbehandleren. Hvis vedkommende ikke er så smart at vedkommende har politiske verv eller kanskje betydningsfulle verv som fagforeningsleder. Det er mange muligheter.
Sluttscenen er at en eller annen dj---el får nytt vett. Enten ved selverkjennelse, i tanker ord og handling, eller på ny posisjon i livet.
Altså du tror at kommunen er rettferdig, men det avhenger av forvalteren, som kan holde på svært lenge før det blir stopp.
Håper som sagt at du ikke har utbyggingsprosjekter på gang i den kommunen. De vil huske deg. Det sitter i veggene og jeg har selv vært mange år på kommunale vegger og skrapt.
Men når dette er sagt. Det finnes heldigvis en majoritet av imøtekommende, konstruktive og hyggelig folk i Kommunene. De gjør så godt de kan og skiller ikke mellom Espen Askeladd og de som har makt, innflytelse og kontakter. Sånn skal det være.
Nå får vi håpe at Fylkesmannen får gjort noe. Ellers så konstaterer jeg at rettferdigheten og forvalterne i seriøsitet har gått noen hakk tilbake i forhold til hva folk skal kunne forvente seg.
Rapporter til oss andre når du får vite noe
Signatur
Blogger nå om å kjøpe anleggsmaskiner fra Kina og hvordan man opparbeider et regulert tomtefelt med store tomter i NordNorge
Det kan også være noe så enkelt som en dårlig fungerende avdeling pga sykdom, underbemanning, konflikter, manglende kompetanse osv slik at viktige saker havner nederst i en bunke som aldri minsker. Så er det selvsagt forskjell på hva en saksbehandler/avdeling anser som viktige saker og hva som er mindre viktig.
Personlig vil jeg jo håpe at det er viktigere å få unna byggesaker enn å gå inn i gryende nabofeider rundt tuja i krukker og for høye gjerder. Er det riktig å bruke offentlig ansattes tid og ressurser på slike saker, eller skal slike saker ligge i bunnen av den evige bunken?
Konspirasjonsteorier om at noen sitter i kommunen og "gosser" seg ved å utøve makt i byggesaker må jeg innrømme at jeg har store problemer med å tro på.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Nå tror jeg at du kan sende "klage" til Fylkesmannen for å få kommunen til å handle. Du har trolig ikke noe å tape medmindre du planlegger tilbygg, garasje, eller lignende slik at du er avhengig av velvilje fra saksbehandlerne.
Friarealsangrepet bør du sende henvendelse til Friluftsrådet om, eller grunneieren.
Det er svært vanlig at kommuner som er grunneier bare lar det skje.
Det kan også hende at naboen har en slags "good will" i kommunen. Det kan ikke utelukkes.
Men det skal jo ikke være slik at enhver som har mot og frekkhet skal kunnne ta seg til rette på fremmed grunn.
Dette ser ut til å kunne bli en interessant batalje. Og der de kommunale saksbehandlere ligger "bakpå" for å si det slik.
Hvis Fylkesmannen ikke reagerer er neste "stasjon" Sivilombudsmannen som ofte finner kommunale regelbrudd mht. saksbehandlingen
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
universe together.
Riktig. Du finner regelverket i Forvaltningsloven
Naboens brev har du full rett til å få kopi av. Etter den nye offentlighetsloven som trådte i kraft ved årsskiftet skal du ha svar på innsyn etter 5 dager. Får du ikke det skal det betraktes som avslag, og du kan sende klage. Denne vil du etter all sannsynlighet få medhold i. Svarer de ikke bør du henvende det til fylkesmannen. Når det gjelder naboen som tar seg til rette i friområdet antar jeg at dette tilhører kommunen. Det kan nok være i strid med plan- og bygningsloven selv om det ikke er byggetiltak, slik at dette ikke nødvendigvis kan ignoreres av kommunen. Send da gjerne en henvendelse til fylkesmannen. Et annet alternativ er å kontakte kommunens parkavdeling som kan foreta seg noe i forhold til privatrettslige bestemmelser. Dvs. som enhver annen grunneier også kan gjøre.
Lykke til.
For 4 uker siden sendte jeg en purring til kommunens byggesaksavdeling og ba om å få innsyn i brevet fra naboen, slik dere mener jeg har rett til å få ihht forvaltningsloven. Samtidig ba jeg om at de innen 14 dager tar fatt i saken, siden fristen normalt i slike saker er 3 uker og nå har det gått over 6 måneder.
Ser av postjournalen til kommunen at de har fått brevet, men de valgte tydeligvis å ikke svare meg denne gangen heller. Så da tok jeg som sagt kontakt med Fylkesmannens byggesaksavdeling.
Vedkommende jeg pratet med var, i motsetning til kommunens saksbehandler, i alle fall hyggelig og imøtekommende. Det ble opplyst at normalt så skal de behandle vedtak som er påklaget, så det var visst litt uvant å klage på at kommunen ikke ville gjøre noe vedtak i den ulovlige leveggbyggingen.
Men uansett. Her gikk det mye fortere og de har lovet meg en tilbakemelding på hva som skal skje videre allerede i morgen. Utfallet av saken er like uvisst som før, men nå kan det jo se ut som om Fylkesmannen sørger for at kommunens saksbehandler etter hvert vil saksbehandle klagen min. Forhåpentligvis litt kjapt.
Om kommunens saksbehandler nå blir så irritert på meg at han lar naboen herje videre, kreves i alle fall en skriftlig unntaksbegrunnelse både fra Plan- og bygningsloven og fra gjeldende reguleringsplan. Vel, den tid den sorg. Da har jeg i alle fall et konkret vedtak å klage på.
Takk til "Gammel Advokat" for rådet om å ta dette videre. Skulle nok gjort det for lenge siden.
Det som kan skje er at hele byggesaksadministrasjonen og i små kommuner, store deler av den kommunale organisasjon "rotter seg sammen" mot deg. For folk som leser denne debattspalten og som jobber i kommunen, tror jeg at med litt selverkjennelsesøvelse så nikker de svakt samtykkende. Kommunen kan være et slags psykisk objekt for bl.a. maktutøvelse, surhet, misunnelse osv.
Slikt er selvsagt helt "utilstedelig" De ansatte skal følge samme objektive og subjektive norm for enhver, og det er derfor vi har saksbehandlingsregler. Reglene er til både for oss innbygger og for at de som gjør offentlig jobb skal gjøre det mest mulig likt og rett i hver sak.
Hvis Fylkesmannen (ev Ombudsmannen) kommer til å få til en opprydding her, må det gå veien om høyeste administrative leder som tar tak i avdelingsleder som igjen tar tak i saksbehandleren. Hvis vedkommende ikke er så smart at vedkommende har politiske verv eller kanskje betydningsfulle verv som fagforeningsleder. Det er mange muligheter.
Sluttscenen er at en eller annen dj---el får nytt vett. Enten ved selverkjennelse, i tanker ord og handling, eller på ny posisjon i livet.
Altså du tror at kommunen er rettferdig, men det avhenger av forvalteren, som kan holde på svært lenge før det blir stopp.
Håper som sagt at du ikke har utbyggingsprosjekter på gang i den kommunen. De vil huske deg. Det sitter i veggene og jeg har selv vært mange år på kommunale vegger og skrapt.
Men når dette er sagt. Det finnes heldigvis en majoritet av imøtekommende, konstruktive og hyggelig folk i Kommunene. De gjør så godt de kan og skiller ikke mellom Espen Askeladd og de som har makt, innflytelse og kontakter. Sånn skal det være.
Nå får vi håpe at Fylkesmannen får gjort noe. Ellers så konstaterer jeg at rettferdigheten og forvalterne i seriøsitet har gått noen hakk tilbake i forhold til hva folk skal kunne forvente seg.
Rapporter til oss andre når du får vite noe
http://handlefrakina.blogspot.no
epost arn-haga@online.no
Personlig vil jeg jo håpe at det er viktigere å få unna byggesaker enn å gå inn i gryende nabofeider rundt tuja i krukker og for høye gjerder. Er det riktig å bruke offentlig ansattes tid og ressurser på slike saker, eller skal slike saker ligge i bunnen av den evige bunken?
Konspirasjonsteorier om at noen sitter i kommunen og "gosser" seg ved å utøve makt i byggesaker må jeg innrømme at jeg har store problemer med å tro på.