Vil turboen ta skade av lavt oljenivå selv om det er trykk nok?
Antakelig ikke, men det genereres en del drit som oljen skal ta opp, og jo mindre olje som er der, jo mer bedriten blir den av samme mengde drit :-)
Bilen min får mobil1 fullsyntetisk olje (ca.) hver 10.000 km, slik den skal. Jeg åpnet den ved 401.000 km pga. sprekk i toppen. Da var fortsatt honeripene i sylinderveggene like fine, og det var INGEN antydning til slitasje på kammen. Om oljeskiftintervallene hadde vært strukket en god del, og det hadde vært brukt billigere olje, tror jeg neppe det hadde gjort noen som helst forskjell. Min hadde gått 286' da jeg kjøpte, og 552' nå. Den har alltid brukt ca. 1 liter pr. 10.000 km. Det er også ca. 1 liter mellom max og min (av totalt 8 liter som går på ved skift), og ei lampe som begynner å lyse når det går mot minimum. Dvs. at lampa faktisk lyser rimelig nøyaktig når det er på tide med oljeskift. Ikke ille på en 92-modell
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vil turboen ta skade av lavt oljenivå selv om det er trykk nok?
Hvis det blir en vane: ja. (Ref: Aktiv's svar.)
En ting du kanskje ikke er klar over er at ved aktiv (unnskyld) kjøring så kan oljetrykket falle kortvarig i svingene. På en bil jeg hadde så hendte dette i høyresvinger under høy hastighet. Pickupen satt i høyre side av den tverplasserte motoren. Oljelampa lyste ikke da det fortsatt var over innslagsgrensen for denne. Men oljetrykksmåleren datt langt under reguleringstrykket. Dette er neppe relevant for en eldre dieseldrevet familiebil, men som svar til deg Hans9001.
En mer relevant betrakting er at oljemengden også skal la oljen få ro til å kvitte seg med luft som piskes inn i den før den suges opp igjen.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Antakelig ikke, men det genereres en del drit som oljen skal ta opp, og jo mindre olje som er der, jo mer bedriten blir den av samme mengde drit :-)
Bilen min får mobil1 fullsyntetisk olje (ca.) hver 10.000 km, slik den skal. Jeg åpnet den ved 401.000 km pga. sprekk i toppen. Da var fortsatt honeripene i sylinderveggene like fine, og det var INGEN antydning til slitasje på kammen. Om oljeskiftintervallene hadde vært strukket en god del, og det hadde vært brukt billigere olje, tror jeg neppe det hadde gjort noen som helst forskjell. Min hadde gått 286' da jeg kjøpte, og 552' nå. Den har alltid brukt ca. 1 liter pr. 10.000 km. Det er også ca. 1 liter mellom max og min (av totalt 8 liter som går på ved skift), og ei lampe som begynner å lyse når det går mot minimum. Dvs. at lampa faktisk lyser rimelig nøyaktig når det er på tide med oljeskift. Ikke ille på en 92-modell
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis det blir en vane: ja. (Ref: Aktiv's svar.)
En ting du kanskje ikke er klar over er at ved aktiv (unnskyld) kjøring så kan oljetrykket falle kortvarig i svingene. På en bil jeg hadde så hendte dette i høyresvinger under høy hastighet. Pickupen satt i høyre side av den tverplasserte motoren. Oljelampa lyste ikke da det fortsatt var over innslagsgrensen for denne. Men oljetrykksmåleren datt langt under reguleringstrykket. Dette er neppe relevant for en eldre dieseldrevet familiebil, men som svar til deg Hans9001.
En mer relevant betrakting er at oljemengden også skal la oljen få ro til å kvitte seg med luft som piskes inn i den før den suges opp igjen.
Vel det var slik jeg merket det. Oljetrykket forsvant da jeg kjørte fort i en rundkjøring, noe jeg ikke pleier.
Det er egentlig litt flaut da en del av jobben min er å peile og skifte olje...