Det er vel ugunstig å henvise til "rykter" og hear-say, foruten at det selvsagt er fornuftig å ha samme type dekk på bil og henger.
Men allikevel, uten at jeg kan påberope meg noe som helst sertifisert fagkunnskap på dette kan jeg iallfall si følgende for vogntog innenfor klasse BE: 1. Det er p.t. i Norge ikke krav til piggdekk på henger når du har piggdekk på bil (dette gjelder Sverige). Dette gjelder heller ikke for bil+hestehenger. 2. Det er ikke krav til M+S merking av dekk til henger. Lovkravet stiller fører ansvarlig for å ha tilstrekkelig grep. Intet mer.
Han svarte fordi jeg spurte nettopp med dette i tankene.
Dette er "ferske" muntlige opplysninger av i høst, fra visning av hestehenger på Jessheim trafikkstasjon (hvor de driver med nettopp dette, de har til forskjell fra endel utesvevende personell god kontroll ettersom de faktisk MÅ vite for å gjennomføre kontroll).
1.For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm. Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I tilsvarende periode skal dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg ha mønsterdybde minst 5 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2) Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.
Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, skal ha vinterdekk på alle aksler, med unntak av løftbar(e) aksler, under kjøring på offentlig veg fra og med den 15. november til og med den 31. mars.
~UTELATT AVSNITT, omhandler diverse annet~
4. a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.
Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.
(min utheving)
Nuh, i denne delen står ingenting om at det MÅ være vinterdekk, bare at det er krav til merking av vinterdekk. Ei heller er dyretransport nevnt særskilt. Og så står det at har TILHENGEREN piggdekk, så skal bilen ha det også. Ikke omvendt!
Misforstå meg rett, at det som nevnt er lurt, er ikke det samme som lovkrav!
Jeg setter så stor pris på at alle tar dette som informasjon fra legmann, sjekk selv! Jeg står ikke ansvarlig for folks valg av dekk, eller vurderinger av trygt føre! Selv har jeg vinterdekk på hestehenger, og gode dekk med masse mønster på varehengern. Og lar begge stå når det er for ille!
Om det mangler bilder i mine poster, PM meg, så skal jeg fikse det. Imageshack bestemte seg for å ville ha masse penger, men fikk ikke mine, men jeg husker ikke hva jeg har postet hvor.
Det er vel ugunstig å henvise til "rykter" og hear-say, foruten at det selvsagt er fornuftig å ha samme type dekk på bil og henger.
Men allikevel, uten at jeg kan påberope meg noe som helst sertifisert fagkunnskap på dette kan jeg iallfall si følgende for vogntog innenfor klasse BE: 1. Det er p.t. i Norge ikke krav til piggdekk på henger når du har piggdekk på bil (dette gjelder Sverige). Dette gjelder heller ikke for bil+hestehenger. 2. Det er ikke krav til M+S merking av dekk til henger. Lovkravet stiller fører ansvarlig for å ha tilstrekkelig grep. Intet mer.
Han svarte fordi jeg spurte nettopp med dette i tankene.
Dette er "ferske" muntlige opplysninger av i høst, fra visning av hestehenger på Jessheim trafikkstasjon (hvor de driver med nettopp dette, de har til forskjell fra endel utesvevende personell god kontroll ettersom de faktisk MÅ vite for å gjennomføre kontroll).
1.For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, moped, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm. Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I tilsvarende periode skal dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg ha mønsterdybde minst 5 mm. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2) Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.
Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, skal ha vinterdekk på alle aksler, med unntak av løftbar(e) aksler, under kjøring på offentlig veg fra og med den 15. november til og med den 31. mars.
~UTELATT AVSNITT, omhandler diverse annet~
4. a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.
Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.
(min utheving)
Nuh, i denne delen står ingenting om at det MÅ være vinterdekk, bare at det er krav til merking av vinterdekk. Ei heller er dyretransport nevnt særskilt. Og så står det at har TILHENGEREN piggdekk, så skal bilen ha det også. Ikke omvendt!
Misforstå meg rett, at det som nevnt er lurt, er ikke det samme som lovkrav!
Jeg setter så stor pris på at alle tar dette som informasjon fra legmann, sjekk selv! Jeg står ikke ansvarlig for folks valg av dekk, eller vurderinger av trygt føre! Selv har jeg vinterdekk på hestehenger, og gode dekk med masse mønster på varehengern. Og lar begge stå når det er for ille!
Dvs, du må selv bedømme når transportmidlene trenger vinterdekk, uavhengig av hverandre. Det står ingen steder at man loven krever vinterdekk. Loven krever at du tenker deg om.
Tanken ved mitt innlegg var å fjerne "jeg tror at" og "jeg har hørt at" og gå for kalde, harde fakta. At vinterdekk er bra når føret krever det er helt korrekt, men for veldig, veldig mange vil ikke det være annet enn en ekstra utgiftspost.
Kjører du mye på vinteren (og det da faktisk er vinterføre og kaldt) med hengern, så selvsagt.
Om du bor litt syd i landet, tar den fram nå og da på godværsdager og kjører litt ved og søppel når det er 5-10+ og fint vær, hvorfor skal man da ha et ekstra sett med dekk til hengern fordi det er innenfor vintersesong?
Jeg vil tippe at de to temaene du kan finne mest ubegrunnet synsing og blabla rundt på nettet ganske sikkert omhandler tilhenger, nemlig førerkortklasser og dekk...
Signatur
Om det mangler bilder i mine poster, PM meg, så skal jeg fikse det. Imageshack bestemte seg for å ville ha masse penger, men fikk ikke mine, men jeg husker ikke hva jeg har postet hvor.
Nils-Kristian
Nå vet jeg (litt), men dette er laaangt forbi temaet her i tråden.
Kort, så er det krav til fører (kompetansebevis), og krav til transportmiddel.
Du kan jo begynne her, mye matnyttig (hehe, tog du 'an? Mattilsynet...) ;D
http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyretransport/naringsmessigtransportavdyr/
Her i undersiden står det noe mer i klartekst:
http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyretransport/naringsmessigtransportavdyr/hvilke_regler_gjelder_for_transport_av_hest.3046
Forskrift om næringsmessig transport av dyr (det er vel denne du bør studere isåfall)
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-02-08-139
Forskrift om ikke-næringsmessig transport av dyr og transport av sirkusdyr (som referanse)
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-02-08-129
Det er heller ikke krav til M+S merkede dekk til personbil
I praksis vil det si at når du må kjøre med vinterdekk på bilen så må du også ha vinterdekk på tilhenger(M+S)
Nei, og det står ingen steder at du trenger på bilen heller.
Men den gang du mener at du trenger vinterdekk på bilen, så gjelder det også på tilhenger.
Dvs, du må selv bedømme når transportmidlene trenger vinterdekk, uavhengig av hverandre. Det står ingen steder at man loven krever vinterdekk. Loven krever at du tenker deg om.
Tanken ved mitt innlegg var å fjerne "jeg tror at" og "jeg har hørt at" og gå for kalde, harde fakta. At vinterdekk er bra når føret krever det er helt korrekt, men for veldig, veldig mange vil ikke det være annet enn en ekstra utgiftspost.
Kjører du mye på vinteren (og det da faktisk er vinterføre og kaldt) med hengern, så selvsagt.
Om du bor litt syd i landet, tar den fram nå og da på godværsdager og kjører litt ved og søppel når det er 5-10+ og fint vær, hvorfor skal man da ha et ekstra sett med dekk til hengern fordi det er innenfor vintersesong?
Jeg vil tippe at de to temaene du kan finne mest ubegrunnet synsing og blabla rundt på nettet ganske sikkert omhandler tilhenger, nemlig førerkortklasser og dekk...