12,676
9
13
4-taktsmotor med 2-takts bensin
147
7
Hei
Lurer på om noen vet hvilke fordeler/ulemper det er ved å bruke 2-taktsbensin på en 4-takts plenklipper?
Jeg har klippet gresset hos en gammel enke med hennes egen plenklipper i et par år, og har alltid brukt 2-takts bensin på den siden mannen hennes alltid hadde gjort det, og at det stod en kanne igjen.
Nå har jeg gått tom for 2-taktsbensin og lurer på om jeg heller skal gå over til vanlig bensin, eller om det kan få konsekvenser for motoren?
Vil den tåle å gå fra 2-taktsbensin til vanlig bensin når den alltid har gått på 2-takts (det er jo tross alt en 4-takter)
Er det slik at jeg bør bytte alt av filter og lignende dersom jeg går over til vanlig bensin?
På min egen plenklipper har jeg alltid brukt vanlig bensin, og det er egentlig kunn det jeg er vant til...
Noen som vet?
Lurer på om noen vet hvilke fordeler/ulemper det er ved å bruke 2-taktsbensin på en 4-takts plenklipper?
Jeg har klippet gresset hos en gammel enke med hennes egen plenklipper i et par år, og har alltid brukt 2-takts bensin på den siden mannen hennes alltid hadde gjort det, og at det stod en kanne igjen.
Nå har jeg gått tom for 2-taktsbensin og lurer på om jeg heller skal gå over til vanlig bensin, eller om det kan få konsekvenser for motoren?
Vil den tåle å gå fra 2-taktsbensin til vanlig bensin når den alltid har gått på 2-takts (det er jo tross alt en 4-takter)
Er det slik at jeg bør bytte alt av filter og lignende dersom jeg går over til vanlig bensin?
På min egen plenklipper har jeg alltid brukt vanlig bensin, og det er egentlig kunn det jeg er vant til...
Noen som vet?
Smøresystemet er meget simpelt, veiva når ned i sumpen og en får plaskesmøring. En bør bytte motorolje fra tid til annen.
Litt olje i bensinen på en slik 4-takter er trolig en fordel da det vil bidra til smøringen. På den annen side er ikke det noe fabrikanten foreslår. Det burde derfor være greit med vanlig bensin.
Så da burde det vel egentlig ikke være noe problem dersom jeg gikk over på vanlig bensin.
Vil motoren tole den overgangen når det har blitt til en vane å gå på 2-takts, eller har ikke det noe å si?
Kommer til å gjøre som du sier: sjekke/bytte olja før jeg går over til vanlig bensin.
Det er ikke noe særlig poeng å bytte olje bare fordi den har gått på totaktsbensin en periode. I og med den helt forskjellige konstruksjonen av en firetakter kontra totakter, så kommer ikke verken bensin eller innblandet totaktsolje ned i veivhuset, bunnpanna og oljen uansett. Da skal det være betydelig slitte stempelringer, og da ville man hatt samme problem (for mye, bensinblandet, olje) også med firetaktsbensin.
Å bytte olje fordi det er lenge siden sist, helt uavhengig av brukt bensintype, er en helt annen sak og kan absolutt være lurt.
Den blir bare brukt en halv time annenhver uke, men det er kanskje desto mer grunn til å sjekke/bytte olje oftere?