Ikke glem luftbelger på A6 hvis den er utstyrt med automatisk nivåregulering. Ymse utgifter kommer nesten garantert. 2,5TDI er ikke nødvendigvis et dårlig motoralternativ hvis nødvendige oppgraderinger er utført. Jeg har et nært familiemedlem som handlet seg en 03-04(?) til rundt 150000kr. Alt var såre godt ved anskaffelse med tanke på vedlikeholdshistorikk og bruk, men den har krevd hyppige løsepenger for videre bruk.
Subaru ; Forrester eller Outback.......klarer man seg med lavere bakkeklaring: Legacy......
cozmo: 4 hjulstrekk systemet til x-trail(spesielt de første årgangene) er bare søppel, det fantes utgaver hvor 4wd koblet seg ut over 30km/h.......håpløst på vinterføre med tilhenger......ikke noe å bruke penger på :o
Har du noen lenker til dette? Har lest det jeg kan om x-trail, men dette har jeg ikke lest om. Derimot er systemet by-design laget slik at den popper ut av locked 4wd mode når du passerer 38km/t. Det er jo fornuftig, da du på landeveien sjelden står fast.
a6 får du vel også med 1.9 tdi? Denne er jo ganske skuddsikker. Ellers er kanskje a4 et alternativ.
Personlig ville jeg gått for Patrol y60. Trekker tungt, kommer seg fram, japansk kvalitet. Dog deler er generelt dyre på nissan, ihvertfall hos norsk forhandler. Men nå skal det også nevnes at Nissan ligger mitt hjerte nærmest da..
Men det er kanskje 4wd, og ikke skikkelig 4x4 du er ute etter. Patrolen er litt "traktor".
Ut ifra min erfaring så vil en A6 til 75k være midt i blinken hvis du liker å bruke mye penger på verkstedregninger. Seff, mindre kjedelig bil enn Subaru X trail; ingen erfaring bortsett fra at 4wd systemet er mye dårligere enn Audi og Subaru. Svogeren min kjøpte en til ca 50k. Oppdaga ganske raskt at toppakning var gåen og vann i olja. Fikk heldigvis levert den tilbake ganske raskt uten problemer.
Trodde ikke A6 var så verst? Fra 2005 er A6 noe av det beste man kan kjøpe i følge statistikken til det tyske kontrollorganet Dekra. http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article678024.ece Til 75k får man ikke en 2005 modell, men man får en 04. Mulig at det skjedde enorme forbedringer fra 04 til 05.
Angående X-trail har den mulighet for å kjøre på ren forhjulsdrift, så vel som å låse fast driften til 50/50. Fordelen med dette fremfor Subaru sin permamente 4wd er at man kan koble ut 4wd når det ikke trengs og spare drivstoff. Men ser at Subaru ellers scorer veldig bra i Dekra sin feilstatistikk.
Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.
Jeg anser et skikkelig permanent 4wd system som hele poenget med å ha 4wd på en personbil. Jeg skal hvertfall ikke ha et sånn system med viskoseclutcher (VAG (de fleste quatro har ordentlig Torsen diff.) Volvo etc. bruker dette) som kobler inn når du spinner, men gir seg når det får virkelig motstand. Det er mulig de nye generasjonene Haldex koblinger er bedre. Har hørt at x trail sitt system ikke var helt patent. Husker ikke helt hva det var, men det var noe ala det finnmark referer til.
Imprezaen jeg hadde brukte 0,7-0,8 på mila, men de gamle 2 liter motorene til Subaru var kjent for å være tørste. Outbacken min bruker 0,55-0,56 (iflg. kjørecomputer) gjennomsnittmålt over 10' km og har fått den hårfint under 0,5 på langkjøring (østlandet-trøndelag). Tror ikke den hadde brukt så mye mindre om jeg kunne slå av 4wd, men selvfølgelig er det mer som skal dras rundt.
Både Subaru og Audi har dyre deler, men forhåpentligvis trenger man å bytte mye færre deler på Subaruene. Hadde den Imprezaen i nesten 10 år og brukte den opp skikkelig (min samboer ville til slutt ikke bli sett i den bilen. Wonder why, gaffa reperasjon av revnet bakfanger er jo dekorativt ). Foruten vanlige slitedeler (skiver, klosser, dempere, eksos etc.) bytta jeg bare luftmengdemåler og simering forran på veiva. Når jeg bytta reg. reim hos en kompis som driver bilverksted syns jeg det var så billig. Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.
Har en kollega som har en A6 2,7t Allroad fra tidlig 2000 tall. Dette er en forsiktig mann i 50 åra uten unger som har hatt bilen fra den var nesten ny, bilen er strøken og med lav km. Denne bilen er hyppig på verksted og det er heller regelen enn untaket at regningen havner på 30k+. Aner ikke hva som ikke er bytta, men girkasse, turboer, katalysatorer etc. har tatt kvelden. Lista er lang og regningen er større.
Audi V6 er gode motorer, men den ekstra vekten har en tendens til å "spise opp" forstillinger mye fortere. VAG 1,8t 20V motorene hadde problemer med at toppene røyk (i hvertfall de tidlige versjonene). 2,5 tdi... say no more.
Den finn.no linken er nok veien til et problemfritt, billig og lykkelig bilhold. ;D Prøvde en sånn "tysklandsombygd godkjent" S2 en gang. Det var som å kjøre en rattkjelke dratt fremover av en sånn dampkatapult de har på hangarskip.
Outbacken vår(2,5 bensin,automat))bruker ca 0,9 på blandet kjøring, og lavere på langkjøring ( dersom under 100km/h) Legacy til min mor(2,0 bensin,manuell høy/lav gir) bruker alltid under 0,8 år hun kjører selv :D Syns det er ok på gamle biler ;D
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
a6 får du vel også med 1.9 tdi? Denne er jo ganske skuddsikker. Ellers er kanskje a4 et alternativ.
Personlig ville jeg gått for Patrol y60. Trekker tungt, kommer seg fram, japansk kvalitet. Dog deler er generelt dyre på nissan, ihvertfall hos norsk forhandler. Men nå skal det også nevnes at Nissan ligger mitt hjerte nærmest da..
Men det er kanskje 4wd, og ikke skikkelig 4x4 du er ute etter. Patrolen er litt "traktor".
Patrol og evt Pajero er geniale biler. Men til nevnte pris har de fort 300k km på klokka.....Men det er kanskje ikke noe stort problem? Skal jo være evighetsmaskiner
Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.
Vet. Men kan jo anta med ganske stor sannsynlighet at de som klarer seg ålreit frem til 150k ikke plutselig blir vesentlig mye dårligere enn konkurrentene ved passerte 200k.
Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.
Har du noen lenker til dette? Har lest det jeg kan om x-trail, men dette har jeg ikke lest om.
Derimot er systemet by-design laget slik at den popper ut av locked 4wd mode når du passerer 38km/t. Det er jo fornuftig, da du på landeveien sjelden står fast.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Ikke aktuelt med luftfjæring, nettopp av nevnte årsak.
Jepp. På en 10-12 år gammel bil kommer det utgifter, uansett om merket heter Audi eller Subaru.
Jeg skrur alt selv på bilene mine, så det er delepriser det er snakk om for min del.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Personlig ville jeg gått for Patrol y60. Trekker tungt, kommer seg fram, japansk kvalitet. Dog deler er generelt dyre på nissan, ihvertfall hos norsk forhandler. Men nå skal det også nevnes at Nissan ligger mitt hjerte nærmest da..
Men det er kanskje 4wd, og ikke skikkelig 4x4 du er ute etter. Patrolen er litt "traktor".
Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.
Jeg anser et skikkelig permanent 4wd system som hele poenget med å ha 4wd på en personbil. Jeg skal hvertfall ikke ha et sånn system med viskoseclutcher (VAG (de fleste quatro har ordentlig Torsen diff.) Volvo etc. bruker dette) som kobler inn når du spinner, men gir seg når det får virkelig motstand. Det er mulig de nye generasjonene Haldex koblinger er bedre.
Har hørt at x trail sitt system ikke var helt patent. Husker ikke helt hva det var, men det var noe ala det finnmark referer til.
Imprezaen jeg hadde brukte 0,7-0,8 på mila, men de gamle 2 liter motorene til Subaru var kjent for å være tørste.
Outbacken min bruker 0,55-0,56 (iflg. kjørecomputer) gjennomsnittmålt over 10' km og har fått den hårfint under 0,5 på langkjøring (østlandet-trøndelag). Tror ikke den hadde brukt så mye mindre om jeg kunne slå av 4wd, men selvfølgelig er det mer som skal dras rundt.
Både Subaru og Audi har dyre deler, men forhåpentligvis trenger man å bytte mye færre deler på Subaruene.
Hadde den Imprezaen i nesten 10 år og brukte den opp skikkelig (min samboer ville til slutt ikke bli sett i den bilen. Wonder why, gaffa reperasjon av revnet bakfanger er jo dekorativt ). Foruten vanlige slitedeler (skiver, klosser, dempere, eksos etc.) bytta jeg bare luftmengdemåler og simering forran på veiva. Når jeg bytta reg. reim hos en kompis som driver bilverksted syns jeg det var så billig. Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.
Har en kollega som har en A6 2,7t Allroad fra tidlig 2000 tall. Dette er en forsiktig mann i 50 åra uten unger som har hatt bilen fra den var nesten ny, bilen er strøken og med lav km. Denne bilen er hyppig på verksted og det er heller regelen enn untaket at regningen havner på 30k+. Aner ikke hva som ikke er bytta, men girkasse, turboer, katalysatorer etc. har tatt kvelden. Lista er lang og regningen er større.
Audi V6 er gode motorer, men den ekstra vekten har en tendens til å "spise opp" forstillinger mye fortere.
VAG 1,8t 20V motorene hadde problemer med at toppene røyk (i hvertfall de tidlige versjonene). 2,5 tdi... say no more.
Den finn.no linken er nok veien til et problemfritt, billig og lykkelig bilhold. ;D
Prøvde en sånn "tysklandsombygd godkjent" S2 en gang. Det var som å kjøre en rattkjelke dratt fremover av en sånn dampkatapult de har på hangarskip.
Legacy til min mor(2,0 bensin,manuell høy/lav gir) bruker alltid under 0,8 år hun kjører selv :D
Syns det er ok på gamle biler ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Patrol og evt Pajero er geniale biler. Men til nevnte pris har de fort 300k km på klokka.....Men det er kanskje ikke noe stort problem? Skal jo være evighetsmaskiner
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vet. Men kan jo anta med ganske stor sannsynlighet at de som klarer seg ålreit frem til 150k ikke plutselig blir vesentlig mye dårligere enn konkurrentene ved passerte 200k.
Noen referanser til hvor dette er utdypet? Selv etter mye googling finner jeg ikke noe dokumentasjon på dette.
Subaru er sikkert bra det, men det som er synd og taler i mot å kjøpe en brukt Subaru er alle problemer med toppakninger som ryker. Utifra det man kan lese er det ikke et spørsmål om hvis, men derimot når den ryker.
http://kentbrothersautomotive.com/an-explanation-of-common-subaru-head-gasket-problems/
http://users.sisna.com/ignatius/subaru/headgasket.html
- Baderomsbloggen min
....
...
...