Tror ikke 2 literen til Subaru har problemer med toppakninger......men i så tilfelle er det jo mulig å finne en bil hvor dette er byttet......... Outbacken vår har byttet toppakning for 60000 km siden, den runder straks 300k.... ..........kun endel rust på den siden den kommer fra Oslo -gryta, med mye salt på veiene......
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Etter mye googling ser det ut som du har rett ja, 2.0 literen er den som er minst berørt, mens 2.5 literen har store problemer.
Fikk byttet på verksted i Russland for 3år siden ;D.........de bare løftet ut motoren :o Bytte av toppakninger, registerrem, noen lager og div, planslipt begge toppene, bytte av væsker(olje mm) og filter....... .......kostet 8700 kr med arbeide og delene... .......fikk startpris i Norge på 21900 kr ( kun toppakninger) altså uten plansliping /væsker mm
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dekra tester bare opp til 150' km og relativt nye biler. De tester ikke 10+ år biler med 200' + km på meteret.
Vet. Men kan jo anta med ganske stor sannsynlighet at de som klarer seg ålreit frem til 150k ikke plutselig blir vesentlig mye dårligere enn konkurrentene ved passerte 200k.
Kompisen min som er bilmekaniker sa at lager i løpehjul og vannpumpe var så godt dimensjoert på Subaru at man ikke trengte å bytte ved hver reg. reim skifte. På VAG bil derimot var ting derimot så spinkelt dimensjonert at lagre som regel var utslitt når det var på tide å bytte reg. reim.
Har ikke noe referanse til statistikk, men de jeg vet om som har har og har hatt eldre Audi A6 generelt sett har brukt mye penger på reparasjoner, og han kompisen som driver bilverksted mener det er ofte omfattende og dyre reperasjoner på disse bilene. Men det er også mulig at Audi tok seg selv i nakken og forbedret modellene fra 05 vesentlig i forhold til de fra tidlig 2000 tall. Husker ikke hvor dette med X trail sitt problem kom fra annet enn at det var noe jeg ble fortalt og ikke noe jeg leste. Hadde uansett ikke lyst på en sånn bil, så det jeg beit meg merke i om bilen, var argumenter for ikke å kjøpe den. Google: x trail 4 wd overheating så finner du noe om problemer.
Den 2 liter 16V motoren på Imprezaen gikk fra 150' til 300' og nesten 10 år uten større problemer. Foruten slitedeler (olje, plugger, filtre) var det eneste jeg bytta på motoren en simering og luftmengdemåler.
Av tipsene du har fått tror jeg nok en Corolla 4wd er mest "bang for the buck".
Jeg hadde en X-Trail T30 (facelift av første årgang). Meg bekjent er det ingen revolusjonerende oppgraderinger i grunnfunksjonaliteten til Nissans 4x4 etter dette.
Den fungerte og fungerer slik at den er av, auto eller låst. Av er selvforklarende. Låst er som Cozmo antar 70/30 opp til 38 km/t og deretter slipper driften bak. Auto er i utgangspunktet forhjulsdrift frem til antispin eller ESP sier at den trenger noe annet. IKKE kjøpe en X-Trail uten ESP. Det var ikke standard før T31, altså den stygge versjonen som nettopp rullet av samlebåndet. Uten ESP var 4x4 dårligere, og bilen hadde dårligere resultat i elgtesten.
Det står klart beskrevet i instruksjonsboka at dette ikke er en offroad-bil, men jeg har til gode å sette meg fast med den, inkludert en god tur ned i en høy grøft i skikkelig styggvær på fjellet. Måtte riktignok til med spade, men det var så mye snø at jeg brøytet veien både før og etter grøfteturen uansett
Jeg kjenner ikke til A6, men har hatt A4 Quatro 1,8 T i mange år. Det var utgaven hvor forstillingskomponenter måtte byttes på ca hver 75k km, og det jevnlig var litt forskjellig som måtte byttes. Aldri de helt store opp til 200 k km, hvor den ble solgt.
Kun en ting å si om den bilen ;D ;D ;D, særlig på vinterføre og særlig om du skrur selv. Slitedeler til Audi er ikke spesielt kostbare og vi er rimelig nære Tyskland.
Jeg tror ikke det er mange biler som slår denne mht komfort og kjøreglede, kongebil om vinteren. Muligens litt lite bagasjerom med stor familie, men med takboks er mye gjort.
1,8 literen til VAG er så vidt jeg vet temmelig skuddsikker. Har kjørt 2 stykker 150 hk turbo fram til 200 k km og har bare positive erfaringer.
For de som ikke skrur selv, er det nok høyere driftsutgifter enn på en subaru. Jeg tror ikke disse to har noen reelle konkurrenter i 4 wd segmenet i denne størrelsen.
IKKE kjøpe en X-Trail uten ESP. Det var ikke standard før T31, altså den stygge versjonen som nettopp rullet av samlebåndet. Uten ESP var 4x4 dårligere, og bilen hadde dårligere resultat i elgtesten.
Jeg kjøpte Subaru Legacy 2002 2l manuell med lavserie for snaut 70000 kr for nokså nøyaktig ett år siden. Knallgod bil, god plass, og oversiktlige hjørner når man skal parkere. Men ingen ESP. Og erfarte det noen advarer mot, firehjulstrekk holder seg godt på veien til det plutselig går galt. Ser ikke bort fra at ESP hadde vært nyttig da bakenden plutselig slo ut på sporete vei i Pasvik der det er så mye telehiv at det ikke nytter å høvle sporete is. Jeg endte langt inni brøytekanten. Men jeg byttet til Nokian 8, masse pigger. Det gjorde bilen klart mer stabil.
Jeg har også kjørt de samme veiene med Toyota Rav4 fra 2009 med ESP som jeg avogtil følte at jobbet mens bilen var stabil som et lokomotiv. 4x4 og ESP er ikke noen dum kombinasjon. Men i den aktuelle prisklassen er vi sannsynligvis på en alder der man mente at 4x4 ikke trengte ESP, uansett om det er Subaru, Nissan eller Toyota?
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Tar til meg poengene med ESP....I nevnte prisklasse koker det egentlig ned til en Audi A6 Quattro 2002-2004. De har ESP som standard så vidt jeg kan se.
Outbacken vår har byttet toppakning for 60000 km siden, den runder straks 300k....
..........kun endel rust på den siden den kommer fra Oslo -gryta, med mye salt på veiene......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Fikk byttet på verksted i Russland for 3år siden ;D.........de bare løftet ut motoren :o
Bytte av toppakninger, registerrem, noen lager og div, planslipt begge toppene, bytte av væsker(olje mm) og filter.......
.......kostet 8700 kr med arbeide og delene...
.......fikk startpris i Norge på 21900 kr ( kun toppakninger) altså uten plansliping /væsker mm
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Har ikke noe referanse til statistikk, men de jeg vet om som har har og har hatt eldre Audi A6 generelt sett har brukt mye penger på reparasjoner, og han kompisen som driver bilverksted mener det er ofte omfattende og dyre reperasjoner på disse bilene. Men det er også mulig at Audi tok seg selv i nakken og forbedret modellene fra 05 vesentlig i forhold til de fra tidlig 2000 tall.
Husker ikke hvor dette med X trail sitt problem kom fra annet enn at det var noe jeg ble fortalt og ikke noe jeg leste. Hadde uansett ikke lyst på en sånn bil, så det jeg beit meg merke i om bilen, var argumenter for ikke å kjøpe den.
Google: x trail 4 wd overheating så finner du noe om problemer.
Den 2 liter 16V motoren på Imprezaen gikk fra 150' til 300' og nesten 10 år uten større problemer. Foruten slitedeler (olje, plugger, filtre) var det eneste jeg bytta på motoren en simering og luftmengdemåler.
Av tipsene du har fått tror jeg nok en Corolla 4wd er mest "bang for the buck".
Den fungerte og fungerer slik at den er av, auto eller låst. Av er selvforklarende. Låst er som Cozmo antar 70/30 opp til 38 km/t og deretter slipper driften bak. Auto er i utgangspunktet forhjulsdrift frem til antispin eller ESP sier at den trenger noe annet. IKKE kjøpe en X-Trail uten ESP. Det var ikke standard før T31, altså den stygge versjonen som nettopp rullet av samlebåndet. Uten ESP var 4x4 dårligere, og bilen hadde dårligere resultat i elgtesten.
Det står klart beskrevet i instruksjonsboka at dette ikke er en offroad-bil, men jeg har til gode å sette meg fast med den, inkludert en god tur ned i en høy grøft i skikkelig styggvær på fjellet. Måtte riktignok til med spade, men det var så mye snø at jeg brøytet veien både før og etter grøfteturen uansett
Kun en ting å si om den bilen ;D ;D ;D, særlig på vinterføre og særlig om du skrur selv. Slitedeler til Audi er ikke spesielt kostbare og vi er rimelig nære Tyskland.
Jeg tror ikke det er mange biler som slår denne mht komfort og kjøreglede, kongebil om vinteren. Muligens litt lite bagasjerom med stor familie, men med takboks er mye gjort.
1,8 literen til VAG er så vidt jeg vet temmelig skuddsikker. Har kjørt 2 stykker 150 hk turbo fram til 200 k km og har bare positive erfaringer.
For de som ikke skrur selv, er det nok høyere driftsutgifter enn på en subaru. Jeg tror ikke disse to har noen reelle konkurrenter i 4 wd segmenet i denne størrelsen.
Jeg kjøpte Subaru Legacy 2002 2l manuell med lavserie for snaut 70000 kr for nokså nøyaktig ett år siden. Knallgod bil, god plass, og oversiktlige hjørner når man skal parkere.
Men ingen ESP. Og erfarte det noen advarer mot, firehjulstrekk holder seg godt på veien til det plutselig går galt. Ser ikke bort fra at ESP hadde vært nyttig da bakenden plutselig slo ut på sporete vei i Pasvik der det er så mye telehiv at det ikke nytter å høvle sporete is. Jeg endte langt inni brøytekanten. Men jeg byttet til Nokian 8, masse pigger. Det gjorde bilen klart mer stabil.
Jeg har også kjørt de samme veiene med Toyota Rav4 fra 2009 med ESP som jeg avogtil følte at jobbet mens bilen var stabil som et lokomotiv. 4x4 og ESP er ikke noen dum kombinasjon. Men i den aktuelle prisklassen er vi sannsynligvis på en alder der man mente at 4x4 ikke trengte ESP, uansett om det er Subaru, Nissan eller Toyota?
Hvis Subaru ikke hadde ESP i 2002 så er det litt skuffende.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
http://www.dinside.no/318460/farlig-esp-bloff-fra-subaru
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...