#31
 6,009     Finnmark     0
ESP er bra å ha,  men man kjører ikke ut om man tilpasser fart og føret :D
Men tror mange overvurderer slike systemer og "glemmer" å være en skjerpa sjåfør bak rattet 8)

Ser på vår store Subaru at man kjører temmelig aggressivt før ESP begynner å arbeide..........
Den har piggdekk,  Outback med piggfritt kjøres roligere på vinterføre  Wink ;)

KjellTS: for stor fart?  ;D

X-trail og 4wd, her var det vel slik at 4wd ble utkoblet over en viss fart, og med ESP ble den tvangskoblet inn igjen............... Derfor var det viktig å ha!
Samme som at ESP hjalp mercedes A-klasse å klare "elgtest", noe som de fleste biler klarer uten problemer....
......så dette er eksempler på at ESP kan være billigste virkemiddel for bilfabrikant å løse konstruksjonsfeil :o

Signatur

   #32
 5,336     Tromsø     0

KjellTS: for stor fart?  ;D


Ja. Selv om farta ikke var mer enn mellom 40 og 50 km/t var det for mye den dagen på den veien på det føret med de dekkene.

Siden du muligens er lokalkjent: Svingene langs Skrukkebuktvatnet, føret var issvuller. Både grønnkledde og sivile lokale er vant til å taue biler opp av grøfta deromkring. Noen har skiltet veien "Norges dårligste vei". Og dekkene var piggfrie Nokian R som nok var en sesong over best-før-datoen.
Signatur
   #33
 785     Vestfold     0
ESP er veldig greit å ha. I dag er vel det et must i en bil som man har tenkt å forflytte familie med på vinterføre.

De gangene ESP har slått ut på Outback'en er stort sett begrenset til kjøring på is (jeg kjører piggfritt). På snø må man provosere for å få ESP til å begynne å jobbe.
Med ordentlig 4wd er det også et pluss å ha en ESP som det går ann å slå av når man skal more seg på vinterføre (for de som har slike ønsker).

Imprezaen jeg hadde ble tredd sideveis inn i snøfonner ved flere anledninger (mye av grunnen til gaffa reperasjoner), men det var 100% sjåførens skyld og hans uvørne omgang med ratt, gass og brekk. ;D Har så godt som lagt av meg denne kjørestilen, og uansett er diesel mye mindre egna for slik kjøring.
Kjørte kun piggfritt, stort sett på østlandsområdet, og når jeg kjørte normalt så slapp aldri bilen. De hårete opplevelsene jeg hadde med plutselig å "oppdage" hvor glatt det egentlig var begrenset til nedbremsinger. 
   #34
 6,009     Finnmark     0


KjellTS: for stor fart?  ;D


Ja. Selv om farta ikke var mer enn mellom 40 og 50 km/t var det for mye den dagen på den veien på det føret med de dekkene.

Siden du muligens er lokalkjent: Svingene langs Skrukkebuktvatnet, føret var issvuller. Både grønnkledde og sivile lokale er vant til å taue biler opp av grøfta deromkring. Noen har skiltet veien "Norges dårligste vei". Og dekkene var piggfrie Nokian R som nok var en sesong over best-før-datoen.

Er kjent der, men unngår kjøring dit mest mulig.....fort å ødelegge bilen >:(
Kan jo informere om at mesteparten av pengene som skulle brukes på pasvikveien ble omprioritert til Ifjordfjellet.......
4wd til 75k, hva ville du kjøpt? - DSC_0079~2.jpg - finnmark4ever
Signatur
   #35
 5,432     Akershus     0
Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?

Neida, bare kødder (litt). På vår Audi A4 1,8 T Quatro 1996 modell med piggfrie dekk har jeg eller kona aldri, jeg gjentar aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km. Vi har riktignok stort sett kjørt i Østlandsområde, men har hytte på fjellet hvor veien dit ofte var temmelig isete (dårlig skrapte og vedlikeholdte bygdeveier i Valdres). Ingen av oss skaper køkjøring, men vi er heller ikke tullinger bak rattet som tar unødige sjanser.

Jeg har tung 4wd med EPS nå og må si det er rimelig sjelden EPS lampa lyser. Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.





   #36
 6,009     Finnmark     0

Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?

Neida, bare kødder (litt). På vår Audi A4 1,8 T Quatro 1996 modell med piggfrie dekk har jeg eller kona aldri, jeg gjentar aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km. Vi har riktignok stort sett kjørt i Østlandsområde, men har hytte på fjellet hvor veien dit ofte var temmelig isete (dårlig skrapte og vedlikeholdte bygdeveier i Valdres). Ingen av oss skaper køkjøring, men vi er heller ikke tullinger bak rattet som tar unødige sjanser.

Jeg har tung 4wd med EPS nå og må si det er rimelig sjelden EPS lampa lyser. Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


;D ;D  ;D

Signatur
   #37
 296     Tromsø     0
Suzuki Vitara i en eller annen form.
Kjørte Vitara i 10år, før jeg byttet den inn i en Grand Vitara XL7 som jeg har nå på tredje året.
Ingen problemer, leverer på service en gang i året og ellers bare virker den.
Startproblem en gang, men da var det 25 minus og et dårlig batteri.
Det er strengt tatt ikke bilen sin feil, men en brukerfeil...

   #38
 5,336     Tromsø     0

Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?
...
Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


Det kan man si om alle sikkerhetshjelpemidler, fra sikkerhetsbelte til siste nytt i bremser koblet til radar som bremser for deg når den ser en hindring. Ideelt sett kjører jeg sånn at jeg ikke trenger verken sikkerhetsbelte, ESP eller ABS. Ja, jeg kjører så fornuftig at jeg knapt nok trenger bremser i det hele tatt. Men noen ganger kan det oppstå en situasjon der det er bedre å ha dem enn å ikke ha dem. Jeg er f.eks. ganske sikker på at ABS-bremsene mine bidro til å redde livet til tre reinsdyr sist vinter.
Signatur
   #39
 5,432     Akershus     0


Hva er EPS? Elendige Sjåførers Sikkerhet?
...
Jeg vil påstå at har du utstrakt behov for disse hjelpemidlene kjører du enten feil bil eller gjør noe feil bak rattet.


Det kan man si om alle sikkerhetshjelpemidler, fra sikkerhetsbelte til siste nytt i bremser koblet til radar som bremser for deg når den ser en hindring. Ideelt sett kjører jeg sånn at jeg ikke trenger verken sikkerhetsbelte, ESP eller ABS. Ja, jeg kjører så fornuftig at jeg knapt nok trenger bremser i det hele tatt. Men noen ganger kan det oppstå en situasjon der det er bedre å ha dem enn å ikke ha dem. Jeg er f.eks. ganske sikker på at ABS-bremsene mine bidro til å redde livet til tre reinsdyr sist vinter.

Bilbelter er ren passiv sikkerhet og har vel ikke noe med EPS ABS og annet stæsj og gjøre. Jeg skrev "utstrakt behov" og mener temmelig overbevist at om lampene på dæsjbordet som indikerer at disse hjelpemidlene stadig er i bruk, så er det noe galt med kjørestilen.

Når det gjelder ABS, sier det litt om hva dagens sjåfører venner seg til og som står ganske hjelpesløse den dagen slikt utstyr svikter. Jeg har hatt 3 biler i forskjellige vektklasser med ABS (har fremdeles 2 av dem), og nær et dusin uten ABS. Jeg vil påstå at jeg føler meg tryggere med en uten ABS hvor jeg kan styre bremsingen selv, med aktiv bruk av pumpebremsing, uten unntak.

Det samme med traction control, som riktignok på enkelte biler kan kobles ut. Når du venner deg til å kjøre med slikt, vil du etterhvert uvilkårlig presse grensene for hva de fysiske lover tillater, helt til du en dag passerer disse og sitter enten i grøfta eller i fronten på en møtende bil.

Tilbake til min betraktning vedrørende Audi A4 1,8T Quatro. Den var så behagelig å kjøre på vinterføre, til tross for fravær av alle elektroniske hjelpemidler så nær som ABS (som forøvrig hadde blitt koblet ut hadde det vært en bryter for dette), at den kunne være farlig. Den satt så godt på veien at vi måtte innføre obligatorisk bremseprøve med jevne mellomrom, da det kunne være livsfarlig glatt uten at man forsto det. Forøvrig noe jeg anbefaler alle å gjøre jevnlig på vinterstid, 4 hjulstrekk eller ikke.
   #40
 10,486     Akershus     0

aldri, hatt behov for EPS i løpet av ca 125.000 kjørte km.


Så bra for deg. Jeg har aldri hatt behov for sikkerhetsbelte de 4-500.000 km jeg har kjørt siden jeg fikk lappen, men ville ikke kjøpt, eller kjørt, en bil uten for det.


På tide noen kommer opp med ordentlig bil, blant corollaer (grøss), subaruer og annet rask Smile

HER har du bil som tar seg frem over alt, raskt, sikkert og elegant, langt under pristaket ditt.

Enda en

Jeg tror begge de der har ESP (knappen lengst frem, til venstre for girspaken). Hvis ikke jeg husker helt feil, så var ESP option i 1998, og standard i 1999 på de der.
Signatur