Bilbelte er akkurat like passivt som airbag, ESP, TCS eller ABS. Det slår ikke inn før du trenger det. Og akkurat som for bilbelte og airbag, som øker sjansene for at du overlever en ulykke, så kan folk misbruke ESP, ABS og TCS. Det er ikke dermed gitt at disse systemene gjør oss til dårligere sjåfører. Jeg kan trikse en tohjulsdrevet bil opp ganske fæle bakker på vinteren, men det betyr jo ikke at firhjulstrekk er bortkastet. Det er et hjelpemiddel, akkurat som ESP.
Uansett hjelpemiddel eller verktøy så har man en andel som misbruker dette eller ikke forstår begrensningene. Enkelte Darwin award-kandidater trodde cruise control var autopilot når det kom. Noen tror lane assist er dette i dag. Det sier mer om disse individene enn teknologien.
Det blir rimelig tullete å trekke inn bilbelte i diskusjonen, da dette ikke har noe med kontroll over bilen og gjøre. Det er klart alle er tjent med "passivt" sikkerhetsutstyr som belter, sikkerhetskarosseri og airbags den dagen ulykken inntreffer.
Når det kommer til aktivt utstyr, som tar over kontrollen og styringen av bilen, er det helt andre parametere som slår inn. Jeg sier ikke at man overhodet ikke trenger disse, men mener at man bør gjennomgå kjørestilen hvis man til stadighet får "lampa til å blinke". Det er klart man kan ønske seg slikt utstyr den dagen det virkelig røyner på, men jeg er redd veldig mange % av befolkningen kun trykker bremsepedalen til bunns når en episode inntreffer.
Det er snakk om å kjøpe en bil til godt under 100 k, da mener jeg det er andre ting som er vel så viktig som å ha med hele alfabetet som ekstrautstyr. Gamle biler har det til felles at mindre ekstrautstyr, mindre problemer.
Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil ;)
Det blir rimelig tullete å trekke inn bilbelte i diskusjonen
Poenget var at "har aldri hatt bruk for..." ikke er noen grunn til at det ikke er bra å ha. Vi kan nok alle nevne mange ting vi ikke har hatt bruk for, men som vi fortsatt ikke ville vært foruten. Det gjelder både når det kommer til bil, og ellers. Røykvarsler f.eks.? Jeg har aldri hatt bruk for det, men det er ikke aktuelt å ikke ha det.
Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil ;)
Neivel? Noe statistikk å vise til?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hva med en 2000-ish pajero med 300.000 på telleren? 8)
Neppe dumt, men selv om pajero er av de bedre, så er det fortsatt litt traktor. De bilene har vært utsatt for et nærmest ekstremt verditap de siste årene, så det er sikkert muligheter for en god handel.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Primært kunne frakte unger og undertegnede til jobb/skole/barnehage uavhengig av tragisk dårlig brøyting og dermed høye brøytekanter, samt problemfritt ta oss frem på dårlig brøytede parkeringsplasser for ymse ski-aktiviteter vinterstid.
Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil ;)
Neivel? Noe statistikk å vise til?
He, he. Regnet med den. Nei ingen statistikk, mulig jeg er litt forutinntatt, men synes det ligger et skjermbilde i hodet mitt med slike stjernebiler på planet til Viking. Har også lest om turbohavarier, girkasser, gjentagne elektronikkfeil, registerkjeder som havarerer..... Vet at det ikke gjelder alle modeller, men går du inn på nettet og leser om w 210, w 211 og w 212, går det ikke lenge mellom skrekkhistoriene.
Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.
Du kan finne hva som helst på bergningsbil hvis du ser etter det. Vi har selv hatt får 2004-modell på bergningsbil da en luftfjær punkterte. Jeg har også hatt den på henger da en bremseslange røyk. Det er sånt som kan skje på alle biler, forskjellen er at på 2004-modellen vår, så kjører bilen selv en test med fullt trykk på alle bremsene når døra låses opp. Den fant da feilen, og nektet meg å kjøre videre i stedet for at det drøyer til den dagen man virkelig trenger å bremse, og slangen ryker. Den du viser bilde av er 2 generasjoner nyere enn de to jeg linket til. 210 har vært mye plaget med rust, men ... modellene med 4matic er skrudd sammen hos [url=http://www.magnasteyr.com/capabilities/vehicle-engineering-contract-manufacturing Magna Steyr [/url] i Østerrike. Det er samme fabrikk som lager G-klasse, og i sin tid Saab cabriolet og ganske mye annet. Dette fritar fortsatt ikke biler som har vasset 15 år i saltlake for rust, men de er mye bedre. Forøvrig er jeg enig i at veldig mange av bilene Mercedes laget i perioden ca. 1995-2003 er triste greier, og ansvarsfraskrivelsene fra fabrikk/importør gjorde det bare enda verre. Alt var allikevel ikke håpløst, og finner man en sånn bil som er i grei stand, så er sjansen for å få seg veldig mye bil for en relativt liten neve penger ganske god. Deletilgangen er også god, og de koster normalt sett ikke allverden å holde gående. V6 bensinmotorene har få kjente feil, og skaper vanligvis ikke plunder. Tidlige utgaver av 5-trinnkassa har det vært plunder med converterne på, jeg vet ikke om det gjelder 98-modeller. Fordelerkasse og drivverket ellers er "skuddsikkert", men det skader ikke å sjekke drivakselmansjettene innimellom. Ryker drivakslingene foran, så er det langt fra gratis for nye. Det er også mye aktivt miljø rundt bilene, og lett å finne hjelp om noe skulle være i veien.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.
Hæ??? Min onkel hadde en 1996 W210 sedan. Dette var norsk bil kjøpt brukt, men forholdsvis ny hos BOS forhandler. Mercedes bytta alt av dører etc. som hadde rustproblemer og lakkerte uten å kny, og det kosta ikke et rødt øre.
Det ble jo bruktimportert en haug slike biler, og kan se for meg at de som hadde dette problemet på slike biler, ikke møtte samme velvilligheten hos BOS, men ble hensvist til å ta saken via den de hadde kjøpt bilen av.
Hvis man kjøper en W210 bil må man forsikre seg om at dører etc. er byttet på de årgangene som hadde dette rustproblemet. Jeg mener å huske at det var en design/produksjonsfeil med at MB hadde brukt en tettemasse som ble hard, sprakk og sørget for at de ble liggende vann i falser etc.
Uansett hjelpemiddel eller verktøy så har man en andel som misbruker dette eller ikke forstår begrensningene. Enkelte Darwin award-kandidater trodde cruise control var autopilot når det kom. Noen tror lane assist er dette i dag. Det sier mer om disse individene enn teknologien.
Når det kommer til aktivt utstyr, som tar over kontrollen og styringen av bilen, er det helt andre parametere som slår inn. Jeg sier ikke at man overhodet ikke trenger disse, men mener at man bør gjennomgå kjørestilen hvis man til stadighet får "lampa til å blinke". Det er klart man kan ønske seg slikt utstyr den dagen det virkelig røyner på, men jeg er redd veldig mange % av befolkningen kun trykker bremsepedalen til bunns når en episode inntreffer.
Det er snakk om å kjøpe en bil til godt under 100 k, da mener jeg det er andre ting som er vel så viktig som å ha med hele alfabetet som ekstrautstyr. Gamle biler har det til felles at mindre ekstrautstyr, mindre problemer.
Bilene frodes linker til er ikke akkurat de bilene som sjeldnest er å se på planet til en redningsbil ;)
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Poenget var at "har aldri hatt bruk for..." ikke er noen grunn til at det ikke er bra å ha. Vi kan nok alle nevne mange ting vi ikke har hatt bruk for, men som vi fortsatt ikke ville vært foruten. Det gjelder både når det kommer til bil, og ellers. Røykvarsler f.eks.? Jeg har aldri hatt bruk for det, men det er ikke aktuelt å ikke ha det.
Neivel? Noe statistikk å vise til?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Neppe dumt, men selv om pajero er av de bedre, så er det fortsatt litt traktor. De bilene har vært utsatt for et nærmest ekstremt verditap de siste årene, så det er sikkert muligheter for en god handel.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Byggebolig på Facebook |
- Baderomsbloggen min
....
...
...
He, he. Regnet med den. Nei ingen statistikk, mulig jeg er litt forutinntatt, men synes det ligger et skjermbilde i hodet mitt med slike stjernebiler på planet til Viking. Har også lest om turbohavarier, girkasser, gjentagne elektronikkfeil, registerkjeder som havarerer..... Vet at det ikke gjelder alle modeller, men går du inn på nettet og leser om w 210, w 211 og w 212, går det ikke lenge mellom skrekkhistoriene.
Mest av alt, på Mercedeser, er vel de store rustproblemene eierne har slitt med opp gjennom årene. Skriver bevisst eierne, da importør ikke har vedkjent seg ansvaret. Rust er allikevel ingen grunn til at de skal hentes med redningsbil da.
210 har vært mye plaget med rust, men ... modellene med 4matic er skrudd sammen hos [url=http://www.magnasteyr.com/capabilities/vehicle-engineering-contract-manufacturing Magna Steyr [/url] i Østerrike. Det er samme fabrikk som lager G-klasse, og i sin tid Saab cabriolet og ganske mye annet. Dette fritar fortsatt ikke biler som har vasset 15 år i saltlake for rust, men de er mye bedre. Forøvrig er jeg enig i at veldig mange av bilene Mercedes laget i perioden ca. 1995-2003 er triste greier, og ansvarsfraskrivelsene fra fabrikk/importør gjorde det bare enda verre. Alt var allikevel ikke håpløst, og finner man en sånn bil som er i grei stand, så er sjansen for å få seg veldig mye bil for en relativt liten neve penger ganske god. Deletilgangen er også god, og de koster normalt sett ikke allverden å holde gående. V6 bensinmotorene har få kjente feil, og skaper vanligvis ikke plunder. Tidlige utgaver av 5-trinnkassa har det vært plunder med converterne på, jeg vet ikke om det gjelder 98-modeller. Fordelerkasse og drivverket ellers er "skuddsikkert", men det skader ikke å sjekke drivakselmansjettene innimellom. Ryker drivakslingene foran, så er det langt fra gratis for nye.
Det er også mye aktivt miljø rundt bilene, og lett å finne hjelp om noe skulle være i veien.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hæ??? Min onkel hadde en 1996 W210 sedan. Dette var norsk bil kjøpt brukt, men forholdsvis ny hos BOS forhandler. Mercedes bytta alt av dører etc. som hadde rustproblemer og lakkerte uten å kny, og det kosta ikke et rødt øre.
Det ble jo bruktimportert en haug slike biler, og kan se for meg at de som hadde dette problemet på slike biler, ikke møtte samme velvilligheten hos BOS, men ble hensvist til å ta saken via den de hadde kjøpt bilen av.
Hvis man kjøper en W210 bil må man forsikre seg om at dører etc. er byttet på de årgangene som hadde dette rustproblemet. Jeg mener å huske at det var en design/produksjonsfeil med at MB hadde brukt en tettemasse som ble hard, sprakk og sørget for at de ble liggende vann i falser etc.