#111
 10,486     Akershus     0

frodes: hvor mange km med LPG? er det montert eget smøresystem også?


Kommer an på bruk. Jeg får på 65 liter. På bensin bruker den 0,8 - 1,2 på mila, med et snitt på 1,1. Da er det en god del kjøring med henger inne i bildet også. På gass bruker den 20% mer, altså ca. 1-1,5. Normalt sett ca. 50 mil mellom hver fylling av gass, men den har også 80 liter bensintank å kjøre på. Vi har lpg-stasjon rett rundt hjørnet.
Denne skal greie seg fint uten smøring, så det er ikke installert. Det varierer med materialene som er brukt i topper og ventiler.
Signatur

   #112
 549     Skien     0
Ikke vært et tema, siden førstegangsinvestering for konvertering til gass er så høy, og det er ikke flust av LPG stasjoner her i området.
   #113
 10,486     Akershus     0

Ikke vært et tema, siden førstegangsinvestering for konvertering til gass er så høy, og det er ikke flust av LPG stasjoner her i området.


Vi ga 28.000 for konvertering. Det er egentlig småpenger, med tanke på alt vi sparer i drivstoff. Jeg har regnet nøye på det, og vi sparte det inn på ca. 42.000 km. Bilen går 25.000 i året. Vi ga 180.000,- for bilen, så med gassdrift, totalt 208.000,- . Billigste tilsvarende diesel lå på samme tiden rundt 340.000,- , og koster mer å kjøre pr. km.
Såpass utbredt som gasstasjonene begynner å bli, så skjønner ikke jeg at ikke flere gjør det samme. Det er en investering som er såpass godt at man fint kunne tatt den på forbrukslån, og kommet godt ut av det.
Signatur
   #114
 3,010     Akershus     0

Det gjelder å finne biler som har vært godt vedlikeholdt og har god servicehistorikk, blandet med en lav kilometerstand.
Her er det lett å gå på en smell. En eldre bil som ikke har gått langt kan bety utelukkende småkjøring og det finnes ingenting mer skadelig for motor utover vanskødsel. En bil som har rullet 300Mm kan godt være i bedre stand enn en som er småkjørt i 120Mm. Bykjøring, som gir mindre kjørelengde, gir mye mer slitasje på drivverk og understell enn langkjøring på penere vei.

Mao. en bil som ligger på 200Mm fra Finnmark(langkjørt, ikke saltet vei, ikke en million parkeringsbulker) vil nesten garantert være i bedre stand enn en fra Oslo på 100Mm.

Ang. LPG så kjører jeg selv en del på bioetanol. Pris per liter på 9-10 kroner. Forbruket øker 10-30% så jeg kjører da 9-5en på 8-9 kroner mila. Oktantall på 103 SVJH så morsomt er det også.  Wink Man kan si mye negativt om SAAB, men konverteringen kostet meg et nytt map og nye dyser. Dette er en bil designet i 96-97!

PS: Du slipper ikke inn på parkeringshuset på Aker brygge, FrodeS. Første og eneste gang jeg har sett LPG-drevne biler forbudt.  Shocked
   #115
 10,486     Akershus     0

PS: Du slipper ikke inn på parkeringshuset på Aker brygge, FrodeS. Første og eneste gang jeg har sett LPG-drevne biler forbudt.  :o


Kjenner at jeg ikke akkurat mister nattesøvnen av det. Jeg prøver helst å holde meg unna Oslo, og det går vanligvis veldig bra.
Signatur
   #116
 744     Verdens navle     0


Noen som har noe å si om Jeep Grand Cherokee 3.1TD? Ser det ligger et par 1999-2000 årsmodeller på finn til hyggelige priser...


Sjekk om 3,1-litern er like skrall som 2,5.

Vel, både 2.5-literen og 3.1-literen er fra italienske VM Motori, og har et dårlig rykte (spesielt 2.5-literen). Dyrt å reparere en sperkt topp.
Ville satset på bensinmotor (tørste, men spiller mindre rolle hvis man ikke kjører den mye), eller en nyere modell med Mercedes-diesel.
Signatur
   #117
 576     0

Vi ga 28.000 for konvertering. Det er egentlig småpenger, med tanke på alt vi sparer i drivstoff. Jeg har regnet nøye på det, og vi sparte det inn på ca. 42.000 km. Bilen går 25.000 i året. Vi ga 180.000,- for bilen, så med gassdrift, totalt 208.000,- . Billigste tilsvarende diesel lå på samme tiden rundt 340.000,- , og koster mer å kjøre pr. km.

Vanskelig å få regnestykket ditt til å gå opp, men mulig du har skrevet noe feil... Stemmer vel neppe at prisforskjellen er så stor mellom bensin og ellers tilsvarende dieselvariant (180k vs 340k)?

Kan ikke helt se at man tjener inn så mye i forhold til litt nyere dieselmotorer heller, E220 CDI (2012) har snittforbruk blandet kjøring ca 0,7 (egen erfaring). Med dieselpris 13,50 vil det altså si rundt 9,50 pr mil. Kjører du 25000 km/år sparer du altså rundt 2500 kr, dvs over ti års tilbakebetalingstid... Mulig ting er helt annerledes for litt eldre biler?

Så jo, jeg kan godt forstå at ikke flere gidder å konvertere Wink

   #118
 10,486     Akershus     0
Jeg vet hva vi ga for bilen, og jeg vet hva tilsvarende diesel (280) kostet da vi handlet. Du får jo nesten selv velge om du vil tro på meg.

Bilen vi kjøpte var en 4matic, gått 140.000 og med greit med utstyr.

Drosjekjørt 220 cdi med 300+ km blir ikke helt det samme.

280 cdi 4matic bruker en del mere enn 220.
Signatur
   #119
 576     0
Joda, om du sier du tjente det inn på et par år med din bil og bruksmønster stemmer nok det, jeg tilbyr bare en forklaring på hvorfor det ikke nødvendigvis umiddelbart virker som en god løsning for "folk flest" Wink
   #120
 10,486     Akershus     0
Sammenliknet med diesel, er det ikke nødvendigvis like gunstig, men småtørste bensinbiler får man gjerne billig, og da kan totalregnskapet bli ganske så hyggelig.
Signatur