For øvrig tror jeg ikke "ekspertvasken" tar særlig mye lengre tid enn "amatørvasken". - Avfetting med Prickbort e.l hvis behov (hver vask på vinteren, sjeldnere på sommeren) - Høytrykkspyling - Forvask med Surfex HD (tynnet 1:30ish) eller skum - Høytrykkspyling - Berøringsvask (vaskevott anbefales, helst bøtte m gritguard, Jif bilshampo er billig og bra) - Skyll av - Tørk med microfiberhåndkle
På vinteren dropper jeg ofte berøringsvask og tørk. Husk at en aldri må tørke dersom berøringsvask ikke er gjennomført.
Min erfaring er at INGENTING slår IronX, koster fletta men er verdt hver krone.. Gjør som følger hver vår: spyler bilen, vasker kjapt over med svamp og såpe, dusjer IronX på hele bilen (fokus på nedre del av bilen) lar dette virke noen minutter (søk på IronX på youtube, det er faktisk akkurat slik det virker😀) spyler GODT med masse vann og vips! Så ren bil har du aldri hatt😀
IronX eller Korrosol er vidundermedisin mot "flyverust". Men bilen bør nok absolutt få ny voks etter at denne er brukt, med mindre den alt har fått en coating som tåler det.
Det blir neppe lakkfinishen som avgjør når bilene skal pensjoneres, så det gidder jeg ikke bruke mye tid på.
Jo, lakk som ikke pleies blir gradvis mer åpen og sprø og slipper til luft og vann og salt => overflaterust. Som forsåvidt ikke er like drepende som rust som får utvikle seg usett i bilens hulrom, men den kan allikevel forkorte bilens levetid. For ikke snakke om at det gjør bilen mindre salgbar, dumt dersom man ikke skal ha den selv til den skrotes.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Kanskje, kanskje ikke. Til sommeren har jeg hatt den ene bilen i 7 år. Den var 6 år da jeg kjøpte den. Den har gått godt over 400.000km, og jeg hadde ikke klart å se at lakken på den var dårligere vedlikeholdt enn andre 13 år gamle biler om jeg var på utkikk etter bruktbil. Det som synes er de stedene hvor jeg har lagt på ny lakk etter steinsprut, og vind og vær ennå ikke har rukket å "polere" den nye lakken.
Vasket bilen etter "ekspertoppskriften" i går, slik jeg alltid gjør. Begynte litt før halv åtte og var ferdig nærmere 22. Da støvsuget og vasket jeg innvendig også, inklusive dørkarmer/innstegslister. Gav også dekk og felger litt ekstra oppmerksomhet. Det de fleste vil tenke på som bilvask, tok vel ca. 1 time.
Med god forvask (avfetting ved behov og Surfex eller skum som spyles av med høytrykk) er bilen i praksis ren før man legger labbene på lakken. Min svamp samler sjelden noe møkk under håndvasken, men det må til for å fjerne trafikkfilm.
Når det gjelder voks og coating er det mye å velge i. Coating krever generelt mer av forarbeidet enn voks. En veldig enkel, men samtidig høvelig holdbar løsning er Gyeon Wetcoat. Se http://bilnerden.no/gyeon-q2m-wetcoat
- Avfetting med Prickbort e.l hvis behov (hver vask på vinteren, sjeldnere på sommeren)
- Høytrykkspyling
- Forvask med Surfex HD (tynnet 1:30ish) eller skum
- Høytrykkspyling
- Berøringsvask (vaskevott anbefales, helst bøtte m gritguard, Jif bilshampo er billig og bra)
- Skyll av
- Tørk med microfiberhåndkle
På vinteren dropper jeg ofte berøringsvask og tørk. Husk at en aldri må tørke dersom berøringsvask ikke er gjennomført.
Gjør som følger hver vår: spyler bilen, vasker kjapt over med svamp og såpe, dusjer IronX på hele bilen (fokus på nedre del av bilen) lar dette virke noen minutter (søk på IronX på youtube, det er faktisk akkurat slik det virker😀) spyler GODT med masse vann og vips! Så ren bil har du aldri hatt😀
Jo, lakk som ikke pleies blir gradvis mer åpen og sprø og slipper til luft og vann og salt => overflaterust. Som forsåvidt ikke er like drepende som rust som får utvikle seg usett i bilens hulrom, men den kan allikevel forkorte bilens levetid. For ikke snakke om at det gjør bilen mindre salgbar, dumt dersom man ikke skal ha den selv til den skrotes.
Det som synes er de stedene hvor jeg har lagt på ny lakk etter steinsprut, og vind og vær ennå ikke har rukket å "polere" den nye lakken.
Med god forvask (avfetting ved behov og Surfex eller skum som spyles av med høytrykk) er bilen i praksis ren før man legger labbene på lakken. Min svamp samler sjelden noe møkk under håndvasken, men det må til for å fjerne trafikkfilm.
Når det gjelder voks og coating er det mye å velge i. Coating krever generelt mer av forarbeidet enn voks. En veldig enkel, men samtidig høvelig holdbar løsning er Gyeon Wetcoat. Se http://bilnerden.no/gyeon-q2m-wetcoat
God vask!
Byggebolig på Facebook |
Takker for svar. Interessant og få det i tidsperspektiv.
Jeg går nok for en fin mellomting, har handlet litt produkter som jeg skal teste etterhvert.
Har en esso med halv pris hver onsdag i umiddelbar nærhet..