#11
 10,486     Akershus     0

Sikkert en grei bil, men noe tilårskommen. Denne trekker ikke 3,5 tonn, men 2,7 tonn, men det er jo ganske mye da.

Alle patrol y60/y61 kan skrives opp til 3500 kg. Jeg har papiret her.
Signatur

   #13
 5,432     Akershus     0



Jeg hadde en Volvo 940 for noen år siden. Enkle og rimelige biler å fikse. Kunne trekke nesten 1600kg med den uten hengersertifikat.
Kunne en litt eldre toyota Hilux vært noe? Diesel, 4x4, bra lastekapasitet og stort enklere bil finnes vel ikke?
Hvis du virkelig mener Hilux, stemmer ikke begge utsagn. Enkel og pålitelig, ja. Bra lastekapasitet, nei. Tror eldre Hilux kun har 5-600 kg kapasitet på planet. Suverent 4wd system, ja. Reduksjonsgir og stort sett uslitelige greier, ref. Top Gear.

Mener du derimot Hi Ace, er lastekapasiteten ganske stor, men hvis du velger nyere utgaver med snute og 4WD, får du konstant firehjulstrekk som kun er greit om du ikke skal bakse særlig med tung henger. Da brenner du kløtsjen før du rekker å si, hmm det lukter litt svidd her.....

Den gamle med flat front derimot, den hadde innkoblbar 4wd med reduksjonsgir og var en skikkelig arbeidsmaskin, dessverre med noe svak motor.

De Hiluxene jeg har sjekket har over 700kg lastekapasitet, Hiace har vel rundt 1000. Mener fortsatt at Hilux er et godt alternativ til arbeidsbil til rundt 30000, Hiace og for den del.
Lastekapasiteten er sikkert noe forskjellig avhengig av enkel og dobbeltkabin og årstall. Ser de tester en med 695 kg, noe jeg synes er i minste laget for en arbeidsbil av denne typen. Får du på en glassfibertopp er det ytterligere ned. Men bevares, både den og HiAcen er knall biler .

Hadde de produsert HiAce med snute fremdeles og med motorvalget og drivlinja til HiLux, tror jeg ikke det hadde vært en bil som slo den i praktisk bruk. Hyundai ble levert i en variant noe likt dette, men den er også gått ut.

Mitsubishi L400 ble levert til litt ut i 2000 tallet med ganske grei motor, litt mindre kasse enn HiAcen og med skikkelig girkasse med lavserie, men den er forsvunnet den også, likeledes den flatsnuta, høye rare , men artige lillebroren L300. 

Synd det kun er Pickuper som leveres med skikkelig 4wd.
   #14
 2,718     0

Tror eldre Hilux kun har 5-600 kg kapasitet på planet.

Definer "eldre". Min 85-modell laster i alle fall 855kg, (totalvekt 2415, egenvekt m/ fører 1560) pluss "bare" 1400kg henger. Hengervekten er ikke mye å skryte av sammenlignet med dagens modeller, men komisk nok er nyttelasta på bilen faktisk bedre... (Dagens modeller har nyttelast i området ca. 700-790kg avhengig av modell og utstyrsnivå.)
   #15
 10,486     Akershus     0

Gjelder vel ikkje slurekasse såvidt eg veit, den er svak på patrolen.


Ja, beklager. Med automat (tilgjengelig fra 2000), er det max 2500 kg.
Signatur