Alle disse metodene for å dra opp en henger uten bil på vi medføre at du trenger en betongblokk på 2-500kg som henger i kula så hengeren ikke steiler...
En skinne i rampen med kulefeste og "katapult" system for å dytte den opp igjen vil sikker fungere, men TS får stor jobb med å bygge om alle slippene han bruker til dette systemet
Siden vi er i den spøkefulle tonen, feste 2 av elgene til TS i front og dra bilen opp
Jomfrutur tas selvsagt på den lokale slippen, hvor de fleste brukerne har holdt til i 50+ år, og jeg har holdt til lenge nok til at alle vet hvor han innflytteren bor.
Hvis man først går for en tau-variant tror jeg det greieste må være å sette bilen opp på flata, og bruke talje/vinsj mellom hengerfeste og drag. Da kan man kanskje bare trekke opp hengeren ved å la bilen kjøre bortover flata. (Med 5m tau og 10grader helling går det uten at tauet subber.) Utfordringen med dette vil være at man trenger en måte å koble hengeren fra bilen, med båten på, uten fare for at den tipper bakover eller ruller/sklir ned (tilhengerbremser har bare 30% virkning baklengs, og hjulene står i vann på underlag som ofte er glatt).
Alle disse metodene for å dra opp en henger uten bil på vi medføre at du trenger en betongblokk på 2-500kg som henger i kula så hengeren ikke steiler...
Hvis din tilhenger trenger så mye vekt i front bør du ikke kjøre med den. Kulevekt på flatmark bør være ca 50kg. For min henger betyr det at vippepunkt inntreffer et sted mellom 10 og 15 graders helling.
På de bratteste slippene er det 3000rpm og sluring på clutchen i 10 sekunder for å komme opp fra vannet.
Det høres ut for meg som om du bør tørrtrene litt på bakkestart med tilhenger.
Som tidligere nevnt er det en grei teknikk å dra på håndbrekket, gi litt godt med gass, og når man kjenner det begynner å skje ting, ta av håndbrekket, gi gass og slipp clutchen forholdsvis raskt ut.
Jeg har tilbragt godt over normalt nivå med tid i de fleste av båthavnene rundt Tønsberg, og har sett eldre damer med bittesmå rottebiler, som har dratt opp relativt store båter på henger som ingenting. Jeg har også sett store SUV'er som sliter med å dra opp små joller på slippen, hvor bilen nesten forsvinner uti med båten igjen, og min personlige oppfatning er at det nærmest utelukkende er sjåføren som er den avgjørende faktoren, ikke bilen, selv om 4WD, automat, lavserie og alt dette sikkert hjelper en del også.
For ordens skyld, hater jeg selv båtslippen som pesten, det er alltid noe plunder og heft. Jeg betaler heller litt ekstra for en kranbil, selv om båten ikke er større enn at den hadde gått på tilhenger, men nå har jeg riktignok båtplass, og kun behov to ganger i året, det blir litt annerledes når man til stadighet setter ut båten osv.
Alle disse metodene for å dra opp en henger uten bil på vi medføre at du trenger en betongblokk på 2-500kg som henger i kula så hengeren ikke steiler...
Hvis din tilhenger trenger så mye vekt i front bør du ikke kjøre med den. Kulevekt på flatmark bør være ca 50kg. For min henger betyr det at vippepunkt inntreffer et sted mellom 10 og 15 graders helling.
Det er når båten står på bakre rulle at du trenger ekstra vekt, ellers steiler hengeren Det er greit med litt sikkerhetsmargin også.
Jeg arbeidet som hjelpemann på båtfirma en gang og har sett mange proffer slite i bratte slipper, så bil har mye å si. (kommentar til han over). Rart han bruker kran når han er så flink til å kjøre
Har erfaring med mange bilmerker, men har kjørt Subaru siste 10 årene. Og vi har for tiden 3 stk i familien. Derfor jeg anbefaler det Har hatt Legacy( 2.0 bensin, lavgirserie) i familien 8 år uten problemer, men det var bytta clutch året før jeg kjøpte den......Den har rullet over 150000 km siden da, og nesten 300000 km totalt. Vår Outback ( 2,5 bensin,automat) har også straks 300000 km på tellern.....Begge disse er god å kjøre, og bra med tilhenger..... Outback og Forrester har høyere bakkeklaring og egner seg bedre til kjøring på dårlige veier ( sjøsetting av båt).....
Men Forrester er vel mest driftsikker bilen totalt Subaru har også bakkeholder for lettere bakkestart!!
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg arbeidet som hjelpemann på båtfirma en gang og har sett mange proffer slite i bratte slipper, så bil har mye å si. (kommentar til han over). Rart han bruker kran når han er så flink til å kjøre
Poenget var vel nettopp at jeg ikke nødvendigvis er så flink til å kjøre, og derfor velger enklere løsninger. Det var altså "min personlig oppfatning", som det står svart på hvitt ovenfor, at sjåføren har mer å si enn bilen, men jeg registrerer at du er uenig.
Det høres ut for meg som om du bør tørrtrene litt på bakkestart med tilhenger.
Som tidligere nevnt er det en grei teknikk å dra på håndbrekket, gi litt godt med gass, og når man kjenner det begynner å skje ting, ta av håndbrekket, gi gass og slipp clutchen forholdsvis raskt ut.
Du er herved invitert til å komme å vise med min bil og båt hvordan det gjøres. Du er garantert minst en tilskuer og stor latter om motoren ruses eller kveles.
Har erfaring med mange bilmerker, men har kjørt Subaru siste 10 årene. Og vi har for tiden 3 stk i familien. Derfor jeg anbefaler det Har hatt Legacy( 2.0 bensin, lavgirserie) i familien 8 år uten problemer, men det var bytta clutch året før jeg kjøpte den......Den har rullet over 150000 km siden da, og nesten 300000 km totalt.
Min tilhengerbil har passert 400.000 uten clutchbytte. Den ble kjøpt lenge før båthenger var aktuelt. Diesel, lavt forbruk, bra sikkerhet (esp, airbagger) og behagelig på langkjøring sto høyt på lista da. Ville gjerne ha Legacy (hadde kjørt endel Legacy før), men en Legacy som oppfylte de nevnte ønskene ble dyrere (og nyere) enn jeg ville bruke til formålet. Bilen har aldri sviktet på tur, men varslet om feil på passende tidspunkter, f.eks en bremserørlekkasje som kom i krysset som normalt er nest siste oppbremsing før jeg er hjemme.
En dum ting nå er at bilen er i ganske god stand, men har ingen salgsverdi. Dermed vil en utskifting antagelig medføre et stort mellomlegg for en bil i dårligere stand.
Det er når båten står på bakre rulle at du trenger ekstra vekt, ellers steiler hengeren Det er greit med litt sikkerhetsmargin også.
Det er helt uaktuelt at henger ikke er tilkoblet bil når båten dras av og på. Draget må sitte støtt når slikt gjøres. Derfor min bekymring for hvordan man skal få koblet av hengeren i bakken på en trygg måte for å kjøre opp bilen og trekke hengeren etter mens bilen står på flata.
En skinne i rampen med kulefeste og "katapult" system for å dytte den opp igjen vil sikker fungere, men TS får stor jobb med å bygge om alle slippene han bruker til dette systemet
Siden vi er i den spøkefulle tonen, feste 2 av elgene til TS i front og dra bilen opp
Hvis man først går for en tau-variant tror jeg det greieste må være å sette bilen opp på flata, og bruke talje/vinsj mellom hengerfeste og drag. Da kan man kanskje bare trekke opp hengeren ved å la bilen kjøre bortover flata. (Med 5m tau og 10grader helling går det uten at tauet subber.)
Utfordringen med dette vil være at man trenger en måte å koble hengeren fra bilen, med båten på, uten fare for at den tipper bakover eller ruller/sklir ned (tilhengerbremser har bare 30% virkning baklengs, og hjulene står i vann på underlag som ofte er glatt).
Hvis din tilhenger trenger så mye vekt i front bør du ikke kjøre med den. Kulevekt på flatmark bør være ca 50kg. For min henger betyr det at vippepunkt inntreffer et sted mellom 10 og 15 graders helling.
Det høres ut for meg som om du bør tørrtrene litt på bakkestart med tilhenger.
Som tidligere nevnt er det en grei teknikk å dra på håndbrekket, gi litt godt med gass, og når man kjenner det begynner å skje ting, ta av håndbrekket, gi gass og slipp clutchen forholdsvis raskt ut.
Jeg har tilbragt godt over normalt nivå med tid i de fleste av båthavnene rundt Tønsberg, og har sett eldre damer med bittesmå rottebiler, som har dratt opp relativt store båter på henger som ingenting.
Jeg har også sett store SUV'er som sliter med å dra opp små joller på slippen, hvor bilen nesten forsvinner uti med båten igjen, og min personlige oppfatning er at det nærmest utelukkende er sjåføren som er den avgjørende faktoren, ikke bilen, selv om 4WD, automat, lavserie og alt dette sikkert hjelper en del også.
For ordens skyld, hater jeg selv båtslippen som pesten, det er alltid noe plunder og heft.
Jeg betaler heller litt ekstra for en kranbil, selv om båten ikke er større enn at den hadde gått på tilhenger, men nå har jeg riktignok båtplass, og kun behov to ganger i året, det blir litt annerledes når man til stadighet setter ut båten osv.
Det er når båten står på bakre rulle at du trenger ekstra vekt, ellers steiler hengeren
Det er greit med litt sikkerhetsmargin også.
Jeg arbeidet som hjelpemann på båtfirma en gang og har sett mange proffer slite i bratte slipper, så bil har mye å si. (kommentar til han over). Rart han bruker kran når han er så flink til å kjøre
Har hatt Legacy( 2.0 bensin, lavgirserie) i familien 8 år uten problemer, men det var bytta clutch året før jeg kjøpte den......Den har rullet over 150000 km siden da, og nesten 300000 km totalt. Vår Outback ( 2,5 bensin,automat) har også straks 300000 km på tellern.....Begge disse er god å kjøre, og bra med tilhenger.....
Outback og Forrester har høyere bakkeklaring og egner seg bedre til kjøring på dårlige veier ( sjøsetting av båt).....
Men Forrester er vel mest driftsikker bilen totalt
Subaru har også bakkeholder for lettere bakkestart!!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Poenget var vel nettopp at jeg ikke nødvendigvis er så flink til å kjøre, og derfor velger enklere løsninger.
Det var altså "min personlig oppfatning", som det står svart på hvitt ovenfor, at sjåføren har mer å si enn bilen, men jeg registrerer at du er uenig.
Du er herved invitert til å komme å vise med min bil og båt hvordan det gjøres. Du er garantert minst en tilskuer og stor latter om motoren ruses eller kveles.
Min tilhengerbil har passert 400.000 uten clutchbytte. Den ble kjøpt lenge før båthenger var aktuelt. Diesel, lavt forbruk, bra sikkerhet (esp, airbagger) og behagelig på langkjøring sto høyt på lista da. Ville gjerne ha Legacy (hadde kjørt endel Legacy før), men en Legacy som oppfylte de nevnte ønskene ble dyrere (og nyere) enn jeg ville bruke til formålet. Bilen har aldri sviktet på tur, men varslet om feil på passende tidspunkter, f.eks en bremserørlekkasje som kom i krysset som normalt er nest siste oppbremsing før jeg er hjemme.
En dum ting nå er at bilen er i ganske god stand, men har ingen salgsverdi. Dermed vil en utskifting antagelig medføre et stort mellomlegg for en bil i dårligere stand.
Det er helt uaktuelt at henger ikke er tilkoblet bil når båten dras av og på. Draget må sitte støtt når slikt gjøres. Derfor min bekymring for hvordan man skal få koblet av hengeren i bakken på en trygg måte for å kjøre opp bilen og trekke hengeren etter mens bilen står på flata.