En kombinasjon mellom et par av forslagene dine er nok den beste løsningen. Rygg ned bil med henger på hengerfestet, få båten oppå hengeren. Sett på tauestrikken mellom krok (sentrert punkt) og tilhengerens nese. Sett stoppeklosser bak hjulene på hengeren. Koble fra hengeren og kjør opp.. Husk stoppeklossene.
Om du trenger mer lengde på strikket for å få opp farten på bilen, kan du jo sette to strikk etterhverandre. Mine tauestrikk tåler 2,5tonn, så en båthenger burde gå fint!
En effektiv, trygg og plasseffektiv måte som ikke krever ekstra bil(!) eller bilbytte.
Problemet har nok mer med moment i motoren og gjøre enn sjåfør og merke. I 407en min med sin 1,6hdi og knappe 105hk turbodiesel er ikke bakkestart med tung tilhenger favoritten. Jeg må gjerne ha 3000omdr for å ha moment nok til å få hjulene til å trille. I 320d jeg hadde trengte jeg knapt 1200omdr for å gjøre samme øvelsen. Nettopp pga tilgjengelig moment på lavt turtall. Dette gjenspeiler seg også med mye vekt i oppoverbakker når farten skal økes.
Fordelen med subaru er klart karakteristikken til boxermotorer som absolutt er tilhengervennlig.
Ofte står hengeren på kanten av betongen på slippen, da kan en glemme stoppklossene bak hjulene på hengeren. (Og selv om en ikke må rygge bremser ut i vann så kan nedre del av gummien på dekket stå så vidt ut i vannet og gjøre plassering av disse stoppklossene vanskeligere). Så tror dessverre ikke noe på siste forslaget her heller.
Men registrerer at sistemann har forstått hva problemet til Petter er mht bil og motor.
Jeg sier ikke at løsningen med klosser vil fungere ideelt hver gang, men om forholdene ligger til rette, kan det være en løsning. Det krever selvsagt at man ikke har noe i mot å vasse litt.
Man kan jo legge ned klossene bak hengeren før man tar båten oppå. Da kan man stå på hengeren og slipper vassing. Men f.eks min lokale slipp har en stålplate på nedre del. Vått stål med våt grønske gir ikke veldig godt grep. Det er på grensen til at man ikke klarer å stå der med gummistøvler. Jeg vil ikke stole på at klosser bak tilhengerens hjul blir liggende der man legger dem når tilhengeren løsnes fra bilen - om de ikke allerede er tatt av bølger.
Forøvrig er ideen med slepetau mellom bil og henger god.
I de tilfellene hvor man har fortøyningsmulighet langt opp på slippen kunne man brukt en jekkestropp på hver side for å holde hengeren oppe. Stroppene vil da slakkes når man kjører opp og forhåpentlig fortsatt være slakke når man når toppen.
Jeg kjører forøvrig hengeren ut til vannet treffer felgen. I følge produsent er det ok å kjøre helt til nederste hjulbolt treffer vann.
.......Nei, det er bare søppel Har liggende en slik som skal kastes, veldig dårlig låsefunskjon/ frikobling...... Bedre med vanlig vinsj man kjører ut/ inn med fjernkontroll Monteres på stålplate med sjakkel til slepekrok
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vinsj, taljer, slepetau og klosser bak hjulene på tilhenger har den utfordringen at det ofte er veldig lite friksjon der slikt legges. Alt som innebærer at henger ikke er tilkoblet bil, må løse det problemet først.
Problemet er ikke selve utførelsen av bakkestarten, men at det gir så stor slitasje på clutch å sette 2,6 tonn i bevegelse i 10-15graders helling for en clutch dimensjonert for 1,5tonn i 5-10 graders helling.
Som du ser noen av oss har forstått problemet ditt, men vi er for så vidt like rådville. Med stropper som evt holder fast hengeren fra i skli nedover (hvis den skal kobles fra) så skal disse også kobles fra før de blir stramme når du kommer opp.
Om du trenger mer lengde på strikket for å få opp farten på bilen, kan du jo sette to strikk etterhverandre. Mine tauestrikk tåler 2,5tonn, så en båthenger burde gå fint!
En effektiv, trygg og plasseffektiv måte som ikke krever ekstra bil(!) eller bilbytte.
Problemet har nok mer med moment i motoren og gjøre enn sjåfør og merke. I 407en min med sin 1,6hdi og knappe 105hk turbodiesel er ikke bakkestart med tung tilhenger favoritten. Jeg må gjerne ha 3000omdr for å ha moment nok til å få hjulene til å trille. I 320d jeg hadde trengte jeg knapt 1200omdr for å gjøre samme øvelsen. Nettopp pga tilgjengelig moment på lavt turtall. Dette gjenspeiler seg også med mye vekt i oppoverbakker når farten skal økes.
Fordelen med subaru er klart karakteristikken til boxermotorer som absolutt er tilhengervennlig.
Men registrerer at sistemann har forstått hva problemet til Petter er mht bil og motor.
Forøvrig er ideen med slepetau mellom bil og henger god.
I de tilfellene hvor man har fortøyningsmulighet langt opp på slippen kunne man brukt en jekkestropp på hver side for å holde hengeren oppe. Stroppene vil da slakkes når man kjører opp og forhåpentlig fortsatt være slakke når man når toppen.
Jeg kjører forøvrig hengeren ut til vannet treffer felgen. I følge produsent er det ok å kjøre helt til nederste hjulbolt treffer vann.
Som kan være til hjelp ved bruk av slepetau mm
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
http://www.toolfarm.no/?PageID=119&ItemID=103
.......Nei, det er bare søppel
Har liggende en slik som skal kastes, veldig dårlig låsefunskjon/ frikobling......
Bedre med vanlig vinsj man kjører ut/ inn med fjernkontroll
Monteres på stålplate med sjakkel til slepekrok
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
dette funker fjell for meg, og jeg kan kjøre igang som normalt..
Problemet er ikke selve utførelsen av bakkestarten, men at det gir så stor slitasje på clutch å sette 2,6 tonn i bevegelse i 10-15graders helling for en clutch dimensjonert for 1,5tonn i 5-10 graders helling.