Ja, noen har forstått problemet. Andre har forstått problemstillingen, men ikke helt hvor utfordringen med med typer av løsninger ligger. Det har kommet mange gode forslag for hvordan man får hengeren opp når bilen er koblet fra, men ingen løsning på hvordan man kobler bilen fra på en sikker måte. De fleste løsningene byr på et felles problem som ikke er løst. Plutselig dukker det opp en god ide hos en eller annen, så jeg prøver bare å holde fokuset i tråden.
Jeg prøver meg... (på å svare på det du spør om - ikke gi deg råd til ny bil...) Når du rygger henger ned for å ta opp båten, så rygger du den ut på to 'trebjelker' eller tilsvarende som har en 'type leca blokk' under seg i ene eneden - lengst ut i sjøen. Prøv å få minst horisontal bjelke(r) å kjøre hengeren på, men sørg gjerne for at de heller litt inn mot rampen. Det du oppnår er å få opp turtall og fart (momentet) ved hjelp av mindre kraft fra bilen. Når altså hengeren er 'ferdig' med nedoverbakken (som du har laget) og treffer rampen for å gå oppover har du fart nok til at "klutsjen ikke griner på nesa". Om du da ikke kjører så forsiktig at du stopper opp i overgangen bjelke-rampe.
Sørge også for at lufttrykket i hjulene til hengeren er høyt nok kanskje litt ekstra i det du skal opp fra rampen, for å oppnå mindre rullemotstand. Breiere dekk vil også være bedre, samt større dekk...
Interessant å se alle forslag, men det koker vel ned til at TS har feil bil til denne type aktivitet............ Og bør bytte til stasjonsvogn, suv eller pickup med 4wd
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
så rygger du den ut på to 'trebjelker' eller tilsvarende som har en 'type leca blokk' under
Ja, det blir vel omtrent som idé nr 3 i åpningsinnlegget. Utfordringen er at det kan være rimelig glatt under/bak tilhengerens hjul. Det trengs noe smart for å unngå at kjørerampa sklir under rygging. Det vil være mindre risiko for at det sklir under opptrekk, i.o.m at bilen står og holder igjen hengeren. Skulle det hele forsvinne under opptrekk, blir ikke konsekvensen større enn at hengerhjulene dupper under vann - ikke gunstig, men langt bedre enn at både båt og henger drar til sjøs, slik det lett kan gjøre i de tilfellene hvor henger kobles fra bilen.
Jeg ville ikke prøvd meg på noe strikk-system ihvertfall. Et slik system vil lagre mye energi som kan frigjøres fort hvis noe ryker - potensielt veldig farlig.
men la meg spørre.. er det en ren fysisk utfordring som gir deg sluringen, eller er det frykten for å gli bakover som gjør det?
Det er vel slik at har en ikke dreiemomentet som skal til på lavt turtall så må turtallet opp og dertil mer slitasje på clutch. Med lavere giring så går det litt bedre, med diesel er det vel også mye mer dreiemoment på lavere turtall (el-biler har foreløpig normalt ikke hengerfeste så deres dreiemoment kan en ikke utnytte enda).
Tovas, et strikk for sleping veier kanskje 500gram og er omtrent like dødt som kjetting om det skulle ryke.
Hva med en patent med stoppklosser fastmontert på hengeren? Jeg tenker da en fjærbelastet arm som gjør at stoppklossene ligger inntil dekkene og sleper i bakken når hengeren triller fremover. Når hengeren triller bakover, blir stoppklossene dradd under hjulet. Vekten fra henger med båt på stoppklossene burde gi friksjon nok til å ikke skli. Med gummi mot underlaget burde det ikke gli. Da har du en patent som kan tillate deg å bruke strikk..
Interessant å se alle forslag, men det koker vel ned til at TS har feil bil til denne type aktivitet............ Og bør bytte til stasjonsvogn, suv eller pickup med 4wd
Bumper denne
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det har kommet mange gode forslag for hvordan man får hengeren opp når bilen er koblet fra, men ingen løsning på hvordan man kobler bilen fra på en sikker måte. De fleste løsningene byr på et felles problem som ikke er løst.
Den "enkle" løsningen er å feste slepetauet, eller "strikket", eller vinsjen, eller hva man nå foretrekker, foran på bilen, uten å koble den fra. Det fordrer imidlertid hjelp av en annen bil..
Det har kommet mange gode forslag for hvordan man får hengeren opp når bilen er koblet fra, men ingen løsning på hvordan man kobler bilen fra på en sikker måte. De fleste løsningene byr på et felles problem som ikke er løst. Plutselig dukker det opp en god ide hos en eller annen, så jeg prøver bare å holde fokuset i tråden.
Når du rygger henger ned for å ta opp båten, så rygger du den ut på to 'trebjelker' eller tilsvarende som har en 'type leca blokk' under seg i ene eneden - lengst ut i sjøen. Prøv å få minst horisontal bjelke(r) å kjøre hengeren på, men sørg gjerne for at de heller litt inn mot rampen. Det du oppnår er å få opp turtall og fart (momentet) ved hjelp av mindre kraft fra bilen. Når altså hengeren er 'ferdig' med nedoverbakken (som du har laget) og treffer rampen for å gå oppover har du fart nok til at "klutsjen ikke griner på nesa". Om du da ikke kjører så forsiktig at du stopper opp i overgangen bjelke-rampe.
Sørge også for at lufttrykket i hjulene til hengeren er høyt nok kanskje litt ekstra i det du skal opp fra rampen, for å oppnå mindre rullemotstand. Breiere dekk vil også være bedre, samt større dekk...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Ja, det blir vel omtrent som idé nr 3 i åpningsinnlegget. Utfordringen er at det kan være rimelig glatt under/bak tilhengerens hjul. Det trengs noe smart for å unngå at kjørerampa sklir under rygging. Det vil være mindre risiko for at det sklir under opptrekk, i.o.m at bilen står og holder igjen hengeren. Skulle det hele forsvinne under opptrekk, blir ikke konsekvensen større enn at hengerhjulene dupper under vann - ikke gunstig, men langt bedre enn at både båt og henger drar til sjøs, slik det lett kan gjøre i de tilfellene hvor henger kobles fra bilen.
er det en ren fysisk utfordring som gir deg sluringen, eller er det frykten for å gli bakover som gjør det?
Det er vel slik at har en ikke dreiemomentet som skal til på lavt turtall så må turtallet opp og dertil mer slitasje på clutch. Med lavere giring så går det litt bedre, med diesel er det vel også mye mer dreiemoment på lavere turtall (el-biler har foreløpig normalt ikke hengerfeste så deres dreiemoment kan en ikke utnytte enda).
Hva med en patent med stoppklosser fastmontert på hengeren? Jeg tenker da en fjærbelastet arm som gjør at stoppklossene ligger inntil dekkene og sleper i bakken når hengeren triller fremover. Når hengeren triller bakover, blir stoppklossene dradd under hjulet. Vekten fra henger med
båt på stoppklossene burde gi friksjon nok til å ikke skli. Med gummi mot underlaget burde det ikke gli. Da har du en patent som kan tillate deg å bruke strikk..
Bumper denne
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Den "enkle" løsningen er å feste slepetauet, eller "strikket", eller vinsjen, eller hva man nå foretrekker, foran på bilen, uten å koble den fra. Det fordrer imidlertid hjelp av en annen bil..