#51
 3,210     Vestlandet     0
Tovas, et strikk for sleping veier kanskje 500gram og er omtrent like dødt som kjetting om det skulle ryke.

Skadeomfanget avhenger av bevegelsesenergien til massen. 500g er mer enn nok, hvis det har høy nok hastighet.
Nå tror jeg ikke et vanlig strikk-slepetau er aktuelt å bruke uansett, fordi det ikke kan lagre nok energi til å få gjort noe fornuftig. Man må ha et stivere strikk (høyere fjærkonstant), og dermed øker skadeomfanget. 

  (trådstarter)
   #52
 5,111     Sørnorge     0
Nå tror jeg ikke et vanlig strikk-slepetau er aktuelt å bruke uansett, fordi det ikke kan lagre nok energi til å få gjort noe fornuftig. Man må ha et stivere strikk (høyere fjærkonstant), og dermed øker skadeomfanget.


Om jeg skal bruke strikkløsningen, blir det å stikke noen ekstra strikker på innsiden av flettingen på slike elastiske slepetau. Hvis det da ryker en strikk, vil det forhåpentlig holde seg innenfor flettingen. Og slepetauet vil jo komme til et maks-punkt hvor strikkene ikke dras lenger, noe som reduserer faren for at en strikk ryker.
Men en fordel med båthenger er at den allerede har vinsj, så om man finner en løsning for å koble fra bilen på en sikker måte, vil det nok være greiest å feste båten med en jekkestropp, og bruke vinsjen mellom bil og henger.
  (trådstarter)
   #53
 5,111     Sørnorge     0
Hva med en patent med stoppklosser fastmontert på hengeren? Jeg tenker da en fjærbelastet arm som gjør at stoppklossene ligger inntil dekkene og sleper i bakken når hengeren triller fremover. Når hengeren triller bakover, blir stoppklossene dradd under hjulet. Vekten fra henger med
båt på stoppklossene burde gi friksjon nok til å ikke skli. Med gummi mot underlaget burde det ikke gli. Da har du en patent som kan tillate deg å bruke strikk..


Ja, noe slikt ser jeg som den mest aktuelle løsningen. Ikke i form av stoppeklosser, men en kjørerampe med 10grader helling og stoppkant, og "føtter" laget av kjørebanen til et bildekk. Ideelt sett hadde det vært noe man hektet fast på hengeren før man rygget ned, og holdt oppe av en snor. Når man så har hjulene nesten på den dybden man ønsker, så løsner man snora og rampene svinger ned bak hjulene. Så må oppkjøringen på rampen være så slak de første cm at rampens føtter får tyngde før den har begynt å heve tilhengeren.

Også ser jeg for meg noe tilsvarende for bilens bakhjul, og stoppeklosser på bilens framhjul. Dermed burde motor av og bil i første gir være nok til å hindre hele ekvipasjen fra å trille bakover, slik at rampen som har bilens bakhjul (som har parkeringsbremsen) ikke får all verdens jobb med å holde alt på plass.

Ved i tillegg å bruke tilhengerbrekket når båten sveives opp, burde det holde seg rimelig greit.

Jeg har opplevd at bilens bakhjul har begynt å skli når tilhengeren har mest bakvekt, men det stoppa når slakken i girkassa var tatt ut. Etter det har jeg alltid brukt klosser på bilens framhjul og brekket på hengeren.
   #54
 465     Stavanger     0
Hallo... Stoppeklosser, strikk, osv... Altså... for å være seriøs (jeg skal fremdeles ikke råde deg til å kjøpe ny bil, men....) - har du tenkt å prøve alt/noe av de 'fantasiene' som har kommet opp her? Det er jo klinkende klart at du mangler moment på bilen for å trekke henger så lett som en bil med høyere moment. )(For å si det enkelt...)

Vi snakker om ett rent fysisk problem...

Bygger du de små rampene som jeg omtalte, behøver ikke være lengre enn 1 meter eller noe over, så rygger du henger ned stikker enden på rampen under og rygger tom henger ut på de, hvor vanskelig er det? Stoppe klosser????? Hele poenget er jo ikke å stoppe, men å få opp farten og komme seg avgårde!!!

Om du skal beholde bilen kan du også vurdere (jeg aner ikke hvilken bil du har og hvilke spesifikasjoner den har på moment, men...) montere et avtagbart hengerfeste fremme på bilen og "rygge-trekke" henger opp, da du gjerne har langt høyere moment i revers....

Om du ikke prøver noen av tingene så skal jeg råde deg til å kjøpe ny bil i neste post....! Smile

Jeg har ett siste og tredje alternativ, men det er så bra at jeg lurer på om jeg vil patentere det.... Grin
  (trådstarter)
   #55
 5,111     Sørnorge     0
Det er vel slik at har en ikke dreiemomentet som skal til på lavt turtall så må turtallet opp og dertil mer slitasje på clutch. Med lavere giring så går det litt bedre, med diesel er det vel også mye mer dreiemoment på lavere turtall (el-biler har foreløpig normalt ikke hengerfeste så deres dreiemoment kan en ikke utnytte enda).


Det finnes hengerfeste til Tesla S. Dvs det er hengerfeste til noe annet som lar seg montere på Tesla.
Stor motor er ikke nødvendigvis en løsning. Clutch som klarer å overføre momentet er en vel så viktig faktor. Jeg har opplevd å prøve bakkestart med Jeep Grand Cherokee 5,2L V8, baklengs i en veldig bratt bakke, med en ubremset (2-300kg) henger. Først da pedalen nådde bunnen, etter å ha gitt gradvis mer og mer gass, gikk det opp for meg at jeg burde sette den i lavgir. I det øyeblikket jeg begynte å slippe gassen opp, fant automatkassa ut at den skulle overføre all kraft til hjulene. Massens treghet av min høyrefot medførte da at gassen på nytt gikk i bunnen. Dette er foreløpig eneste gangen jeg har hatt nytte av sikkerhetsbelte i bil.
  (trådstarter)
   #56
 5,111     Sørnorge     0
Hallo... Stoppeklosser, strikk, osv... Altså... for å være seriøs (jeg skal fremdeles ikke råde deg til å kjøpe ny bil, men....) - har du tenkt å prøve alt/noe av de 'fantasiene' som har kommet opp her? Det er jo klinkende klart at du mangler moment på bilen for å trekke henger så lett som en bil med høyere moment. )(For å si det enkelt...)

Vi snakker om ett rent fysisk problem...

Bygger du de små rampene som jeg omtalte, behøver ikke være lengre enn 1 meter eller noe over, så rygger du henger ned stikker enden på rampen under og rygger tom henger ut på de, hvor vanskelig er det? Stoppe klosser????? Hele poenget er jo ikke å stoppe, men å få opp farten og komme seg avgårde!!!

Om du skal beholde bilen kan du også vurdere (jeg aner ikke hvilken bil du har og hvilke spesifikasjoner den har på moment, men...) montere et avtagbart hengerfeste fremme på bilen og "rygge-trekke" henger opp, da du gjerne har langt høyere moment i revers....

Om du ikke prøver noen av tingene så skal jeg råde deg til å kjøpe ny bil i neste post....! Smile

Jeg har ett siste og tredje alternativ, men det er så bra at jeg lurer på om jeg vil patentere det.... Grin


Du mener jeg burde bruke denne på slippen?
http://byggebolig.no/off-topic-chitchat/tilhengerdytting-i-hage/msg683963#msg683963

De fleste biler er vesentlig tyngre giret i revers enn i førstegir. Hvordan mener du at reversen skal overføre større moment?

Hvis du leser innlegget du svarer på, ser du at det står noe om en viss videreutvikling av tanken du kom med (som var en forenkling av ide presentert i trådens første innlegg). Jeg setter stor pris på om bilen og hengeren, samt deres hjuls underlag holder seg i stoppet tilstand mens båten sveives opp på henger.

Jeg kommer ikke til å prøve et eneste av forslagene postet her før isen på fjorden har gått, og det skjer neppe før neste innlegg i denne tråden.
   #57
 465     Stavanger     0
He, he, he... Jeg bare må si det nå da... Du bør jo vurdere ny bil, om du holder på i hagen slik som du beskriver i den posten så vil jo en pickup kanskje være super? Grønne skilt (om to seter er nok?) noen år gammel, bra moment for hengertrekk osv...

Videre så kan jeg fortelle deg at ja pga utvekslingen i girkassen så har du sannsynligvis større sjangse for å trekke opp henger uten sluring og leven i revers enn i 1 gir... Det du skriver først med :
De fleste biler er vesentlig tyngre giret i revers enn i førstegir. Hvordan mener du at reversen skal overføre større moment?

Det begriper jeg ikke, det må du forklare....
At revers skal overføre større moment har jeg ikke direkte sagt, men (jeg kan jo si at revers overfører (sannsynligvis) et gitt moment raskere enn i ett annet gir, dermed mindre sluring :
- Momentet er generelt kraftigere ved høyere turtall.
- Du oppnår høyere turtall raskere med klutch tilkoblet fra stillstans i 1 gir, enn i for eksempel 4 gir. Dette fordi utvekslingen er høyere i 1 gir, og i revers er den ofte enda høyere enn i 1 gir igjen.... men det spørs hvilken bil du har, noen er ganske like i revers og 1 gir...
Hvilken bil har du?
Rampene/kjørebroene ligger nok i ro, men ja bruk nå gjerne noen klosser på bilen. utformet som lange kiler så kjører du bare over de når bakhjul eller henger kommer. Skal du gjøre det sofistikert så henger du de i en tynn tau som ryker før innfestet i bil. Når bilkjører fremmover så dingler klosser med... Men nå beveger jeg meg inn i klossedingleland.... huff...

   #58
 705     0
Roebba: tilbakemeldinger som ikke er konstruktive kan du spare deg for.

rygge opp har nok ingenting for seg. Utvekslingen er i tilfelle nødt til å være høyere enn første gir, noe det skjelden er. Revers tåler også generelt mindre belastning enn de andre girene pga drevene er rettskåret. Det er trossalt bedre å bytte clutch enn girkasse..

Disse kjørerampene er også en dårlig ide. De må i tilfelle være så lang, at bil+henger har såpass fart før bakken begynner, at bilen har moment(og turtall nok uten og slure på clutchen) til å klare stigningen. Vi snakker i beste fall mer enn en billengde..

For å unngå sluring, må bilen klare å komme opp i nok fart før belastningen kommer, til at den ikke kveles. Dette må også skje uten at det rykker- altså en strikkpatent som fordeler krefter og moment.

Alternativt, må hengeren vinsjes opp, og man kan møte utfordringer med at tilhengeren kan skli når den står på glatt underlag.
   #59
 24,032     Akershus     0
Mye rart her.

Høyr giret vil si at bilen går fortere ved samme motorturtall.
Lavt giret innebærer at det tilføres større moment på hjulene ved samme turtall, men bilens fart blir lavere.
Det er nærliggende å tro at mange biler er lavere giret i revers enn i 1. gir. Det fordi det da er lettere å ha langsom fart på bilen med koblingspedalen helt ute og de fleste har mindre kontroll bakover enn fremover.

Signatur
   #60
 677     Norge     1
Revers tåler også generelt mindre belastning enn de andre girene pga drevene er rettskåret. Det er trossalt bedre å bytte clutch enn girkasse..


Det er derfor rettskårne gear benyttes mye i racing, fordi de tåler mindre?

Rettskårne gear har den fordelen at aksiale krefter sideveis unngås, og man skulle derfor tro at ved høy belastning, slik som med en tilhenger, så vil selve girkassen tåle betydelig mer fordi det ikke oppstår moment sideveis i akslene innad i girkassen.
Det vil nok uansett variere en hel del på hvordan girkassen er konstruert, hvorvidt den tåler mer i revers, og om den er lavere giret i revers enn 1. gir osv.

Jeg er likevel sterkt tvilende til om det hjelper stort å rygge opp, og det ville vel bety montering av kule foran på bilen, som sannsynligvis ikke er lovlig i Norge.

Forøvrig fremstår de fleste av disse forslagene som ren utopi, og til syvende og sist må man nok enten

a) fortsette å slure på clutchen i over 10 sekunder for å komme i gang
b) bli bedre på å kjøre bil
c) kjøpe en bil med bedre clutch / mer moment / automatgir e.l.
d) skaffe seg en båtplass, og benytte båten fra samme sted hele året, noe som etter min mening er en fantastisk løsning, hvor man kun kaster fortøyning og tøffer avgårde.


Jeg stiller dog gjerne opp som tilskuer når strikker, vinsjer og ramper skal testes ut!