Å koble henger fra bil blir nok fort uhåndterlig med henger+båt sjøsatt ja. Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men det kan jo tenkes man får kraftigere trykkplate til clutchen på denne? Var ihvertfall standard å oppgradere trykkplaten når man trimmet gamle volvoer i min ungdom:)
Kanskje det kunne vært en løsning å sette støttebein (slike som brukes på campingvogn) bakerst på tilhengeren? Da kan man stoppe med bilen på oppå flata og fire hengeren ned (med feste i bilens hengerfeste), sette ned støtteføttene bak, vinsje opp båten, ta støtteføttene litt opp, vinsje hengeren opp til hengerfestet og koble på.
Løsningen har to utfordringer: 1) Finne støttebein som forsatt kan beveges etter en tur i saltvann 2) Lage en guide for vinsjbåndet som kommer så nært hengerfestet at man treffer når det vinsjes opp. (Man kan ikke regne med å ha mulighet til å vinsje hengeren helt opp på flata.)
Ulempen med dette er selvsagt at man må stoppe før hengeren treffer klossene, men fordelen er at man ikke må bale rundt med klosser i vannet. Sannsynligvis vil meterne mellom bakhjulene på bilen og hengerhjulene være nok til at båten er oppe av vannet og kanskje bakken er hakket mindre bratt også - evt kan man gjenta et par ganger til terrenget er helt flatt.
oddbjoh: Dårlig løsning tror jeg for dette gir oftest 2 bakkestarter i slippen. Løsningen må være at hjelpemann må rekke å trekke vekk klossene før hengerhjulene kommer (eller mer snorer for å taue klossene etter bilen). I tillegg hjelper dette kun på bakkestart problematikken og ikke det at TS må ha mer turtall for å få nok kraft overført til hjulene.
Ofte er det ikke noe slipp igjen i bakkant av hengeren, men hvis Petter vet at det er det så vil det hindre tipping. Merk at det kan belaste avstivninger på henger på gal måte.
Det enkle er ofte det beste. Hva med å ha med seg et slepetau, og bare spørre noen andre i båthavna som har skikkelig bil, og kan bruke den, om de kan trekke ekvipasjen (bilen, hengeren og båten) opp fra rampen når båten er på?
Å være avhengig av andre er ingen løsning. Jeg kan ikke sitte i timesvis på øde steder og håpe at det dukker opp noen som både har stor bil, hengerfeste, god tid og vilje til å slite på sin bil bare fordi jeg ikke vil slite på min gamle bil. Som oftest er ikke en medbrakt medhjelper en mulighet heller.
Som sagt flere ganger; Utfordringen er ikke å gjennomføre bakkestart, men å finne en måte å redusere slitasjen bakkestarten påfører bilen.
@Hst Som oftest funker slippene også på lavvann. Det er sjelden så lavt vann at man ikke har noe slipp igjen etter hjulene. Ofte er det så mye grums i vannet ved slike slipper at man ikke ser bunnforholdene, men når man setter ned støttebein får man vel en viss anelse om de faktisk står på noe?
Aldri tenkt på det før jeg leste denne tråden, men noen hengere har vel bakerste rulle et stykke bakenfor akslingen. Da må det jo bli ganske bra negativ kulevekt i det øyeblikket hele båtens vekt ligger på bakerste rulle. Det blir jo et omvendt vekstangprinsipp, siden avstanden fra aksling frem til kule er mye lenger enn avstand fra aksling bak til bakerste rulle, men likevel...
Det er i alle fall slutt på å stå skrevs over staget foran og lene seg på wire'en for å styre båten når den er på vei opp!
Hat noen foreslått elektrisk vinsj på bilen? Finnes flere modeller med hurtigfester, ergo trenger ikke være på bilen når den ikke er i bruk.
Om man går for kasteblokk kan man ha en ganske pinglete vinsj og fortsatt trekke noen tonn saaaakte opp bakken.
Mente da trekke bilen og hengeren opp bakken, ikke bare hengeren.
Svært få steder har noe man kan feste en slik vinsj i. På min lokale slipp ville nærmeste festepunkt i fornuftig retning være lyktestolpen ved fylkesveien forbi havna. På hytta måtte det ha blitt å legge en slynge rundt kloakkpumpehuset til kommunen ca 150m unna.
Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men det kan jo tenkes man får kraftigere trykkplate til clutchen på denne? Var ihvertfall standard å oppgradere trykkplaten når man trimmet gamle volvoer i min ungdom:)
Løsningen har to utfordringer:
1) Finne støttebein som forsatt kan beveges etter en tur i saltvann
2) Lage en guide for vinsjbåndet som kommer så nært hengerfestet at man treffer når det vinsjes opp. (Man kan ikke regne med å ha mulighet til å vinsje hengeren helt opp på flata.)
Ulempen med dette er selvsagt at man må stoppe før hengeren treffer klossene, men fordelen er at man ikke må bale rundt med klosser i vannet. Sannsynligvis vil meterne mellom bakhjulene på bilen og hengerhjulene være nok til at båten er oppe av vannet og kanskje bakken er hakket mindre bratt også - evt kan man gjenta et par ganger til terrenget er helt flatt.
Ofte er det ikke noe slipp igjen i bakkant av hengeren, men hvis Petter vet at det er det så vil det hindre tipping. Merk at det kan belaste avstivninger på henger på gal måte.
Som sagt flere ganger; Utfordringen er ikke å gjennomføre bakkestart, men å finne en måte å redusere slitasjen bakkestarten påfører bilen.
@Hst
Som oftest funker slippene også på lavvann. Det er sjelden så lavt vann at man ikke har noe slipp igjen etter hjulene. Ofte er det så mye grums i vannet ved slike slipper at man ikke ser bunnforholdene, men når man setter ned støttebein får man vel en viss anelse om de faktisk står på noe?
Om man går for kasteblokk kan man ha en ganske pinglete vinsj og fortsatt trekke noen tonn saaaakte opp bakken.
Det er i alle fall slutt på å stå skrevs over staget foran og lene seg på wire'en for å styre båten når den er på vei opp!
Mente da trekke bilen og hengeren opp bakken, ikke bare hengeren.
Svært få steder har noe man kan feste en slik vinsj i. På min lokale slipp ville nærmeste festepunkt i fornuftig retning være lyktestolpen ved fylkesveien forbi havna. På hytta måtte det ha blitt å legge en slynge rundt kloakkpumpehuset til kommunen ca 150m unna.