Nesehjulsklemmer krever igjen en annen innfesting. Slike innfestinger kan jo tenkes å være kjøpbare... Jeg tenker å prøve rørklemmene. Det blir fire stk (to pr støtte) som skal gi nok friksjon til å holde 600kg tilsammen. Jeg vet ikke hvor stor friksjon det blir mellom stålrørene, men tror det skal være innafor. Jeg tenker å teste det ved å sette støtta foran hjulet på tilhengeren, jekk under støtta med båt på henger og jekke opp. Da burde støtta testes for 450-500kg. Klarer den det, bør det ikke være noe problem å ha den bak hvor maks last kun blir litt over 300kg et kort øyeblikk. Skulle testen feile, blir første skritt å finne noe friksjonsgivende å legge imellom - kanskje et tynt lag av tettningsmasse for skroggjennomføringer.
Vinsjebåndføring er jeg mer spendt på hvordan lar seg gjennomføre.
Jeg kan ikke forstå at man har bil med såkalt "kløtsj" i våre dager, særlig om man har tunge ting å dra på. Når man vet at automatgiret og den hydrauliske momentomformeren (torque converter) begge ble oppfunnet før andre verdenskrig og at de løser utfordringen med å dra igang tunge lass (ble bl.a. brukt i lokomotiver), så er det jo ingen grunn til å "kløtsje". En kraftig SUV med 4WD, ekte automatgir med hydraulisk momentomformer, og lavserie fordelingsgirkasse får man på bruktmarkedet for en rimelig penge (omkring kroner 50.000). Denne drar gjerne 3,5 tonn uproblematisk opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj... Hva mere kan man ønske?
Automat er fint det, så lenge det fungerer. Når det ikke fungerer er det bare DYRT og ikke no gøy. Til sammenligning er manuelle kasser nærmest bombesikkre.
En clutch et jo grei nok å bytte for en med litt skru-erfaring. Kommer antagelig langt med et par tusen kroner.
Problemer med automatkasse betyr i de fleste tilfeller verksted med dertil svimlende regning. Har automat jeg, men skulle ønske jeg ikke hadde det. (DSG fra vag.)
En kraftig SUV med 4WD, ekte automatgir med hydraulisk momentomformer, og lavserie fordelingsgirkasse får man på bruktmarkedet for en rimelig penge (omkring kroner 50.000). Denne drar gjerne 3,5 tonn uproblematisk opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj... Hva mere kan man ønske?
Vogntog drar 50 tonn uproblematisk (på sommerføre, i alle fall!) opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj, og ca 90% av dem (minst!) har faktisk ordinær kløtsj.
Automatisk giring er riktignok på tur inn i lastebilmarkedet også (f.eks. Volvo I-shift) men da er det faktisk stort sett manuelle kasser med automatisert kløtsjing og girskift (noenlunde sammenlignbart med Volkswagens DSG-løsning); kun de aller største tungtrekkerne (f.eks. de som drar Statnett sin monster-transformator-transporthenger) har kasse med momentforsterker; sannsynligvis er det enda færre enn de 10% jeg antydet innledningsvis.
http://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/utstyr/tilhenger-og-last/trekkoye-og-stotte/brakett-nesehjul-tilhenger
Jeg tenker å prøve rørklemmene. Det blir fire stk (to pr støtte) som skal gi nok friksjon til å holde 600kg tilsammen. Jeg vet ikke hvor stor friksjon det blir mellom stålrørene, men tror det skal være innafor. Jeg tenker å teste det ved å sette støtta foran hjulet på tilhengeren, jekk under støtta med båt på henger og jekke opp. Da burde støtta testes for 450-500kg. Klarer den det, bør det ikke være noe problem å ha den bak hvor maks last kun blir litt over 300kg et kort øyeblikk. Skulle testen feile, blir første skritt å finne noe friksjonsgivende å legge imellom - kanskje et tynt lag av tettningsmasse for skroggjennomføringer.
Vinsjebåndføring er jeg mer spendt på hvordan lar seg gjennomføre.
Når man vet at automatgiret og den hydrauliske momentomformeren (torque converter) begge ble oppfunnet før andre verdenskrig og at de løser utfordringen med å dra igang tunge lass (ble bl.a. brukt i lokomotiver), så er det jo ingen grunn til å "kløtsje".
En kraftig SUV med 4WD, ekte automatgir med hydraulisk momentomformer, og lavserie fordelingsgirkasse får man på bruktmarkedet for en rimelig penge (omkring kroner 50.000).
Denne drar gjerne 3,5 tonn uproblematisk opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj...
Hva mere kan man ønske?
Når det ikke fungerer er det bare DYRT og ikke no gøy.
Til sammenligning er manuelle kasser nærmest bombesikkre.
John L
........Men ikke clutchen som får mye juling ved bruk av henger.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tja, lock-up i momentomformeren for å fjerne slip-tapet?
Evigvarende clucher i automatkassa, det er flere, ikke bare én der.
Automat er bra det, men det koster mer.
Automatisk håndbrems er noe jeg ikke vil ha i vårt snøland.
Problemer med automatkasse betyr i de fleste tilfeller verksted med dertil svimlende regning.
Har automat jeg, men skulle ønske jeg ikke hadde det. (DSG fra vag.)
John L
Vogntog drar 50 tonn uproblematisk (på sommerføre, i alle fall!) opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj, og ca 90% av dem (minst!) har faktisk ordinær kløtsj.
Automatisk giring er riktignok på tur inn i lastebilmarkedet også (f.eks. Volvo I-shift) men da er det faktisk stort sett manuelle kasser med automatisert kløtsjing og girskift (noenlunde sammenlignbart med Volkswagens DSG-løsning); kun de aller største tungtrekkerne (f.eks. de som drar Statnett sin monster-transformator-transporthenger) har kasse med momentforsterker; sannsynligvis er det enda færre enn de 10% jeg antydet innledningsvis.
Prøv å forsikre en Audi 2,5 TDI med DSG hos feks IF.....
VW har hatt mye tull med DSG kasser, også fordi de tåler lite effekt( eiere chipper ofte motoren og da ryker girkassa)..
Dette har forresten ingen sammenheng med biler med ordentlig automat...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til