Volkswagens DSG og Volvos I-shift er faktisk likere enn jeg visste, begge er automatiserte manuelle kasser med doble vanlige tørrplateclutcher, og har lite og ingenting med "tradisjonell automat" å gjøre.
(har nyttet anledningen til å lese meg opp på I-shift...)
Veldig off-topic i en off-topic tråd... Når DSG står i Drive, og bilen står stille, er det da en clutch som står og sliter seg ut tilsvarende om man hadde stått med clutchen halvveis inne på en manuell gir? Biler med DSG begynner jo å rulle så fort man slipper bremsen, akkurat som på tradisjonelle automatkasser, så noe forbindelse mellom motor og hjul må det være.
Ja, var stor sak for et par år siden med underdimensjonerte dsg-kasser på vw-drosjer i sverige. God gammeldags automat med converter er vel omtrent så driftsikkert det får blitt, og i mine øyne, det mest komfortable.
DSG er så god å kjøre at selv jeg kunne vurdert "automat". Vanlig automat krever ganske kraftig motor for å være god å kjøre.
----------- http://okonomi-deler.no ser ikke ut til å være stedet å handle om man ønsker varene levert innen rimelig tid. Min ordre har hatt status "behandles" i en uke nå. Etter purring ble bestillingen sendt i dag.
Mer OT: Vanlig automat og liten motor finnes nok ikke mer på nybiler idag........Har bekjente som har hatt både Nissan Sunny og Almera (1,6) automat, trege og forbruk ca liter på mila...... Vår Subaru Outback(2,5 L,155 hk) bruker ca 0,9 og Tribecaen (3 L, 6 syl, 245 hk) ca liter........men de kjøres nok litt hardere også(spesielt i Russland)! Kona skal ta førerkort for automat, siden vi ikke skal ha biler med vanlig girkasse mer..........
Verdt å nevne at cruisekontroll på biler med manuell girkasse kan være litt ufullstendig med å kjøre i 6 gir( diesel Mazda cx5), ikke krefter å kompensere farten hurtig nok......Men er nok litt bortskjemt da ......liker jo ikke diesel og manuell gir
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
(har nyttet anledningen til å lese meg opp på I-shift...)
http://productinfo.vtc.volvo.se/files/pdf/hi/SPO2812_Eng_01_1983486.pdf
Nåjaa. VAG er flinke på å lage "ordentlige" automater med høyt vedlikeholdsbehov også, hadde skifteintervall på 90.000 på min Sharan, (uten chip)
Når DSG står i Drive, og bilen står stille, er det da en clutch som står og sliter seg ut tilsvarende om man hadde stått med clutchen halvveis inne på en manuell gir? Biler med DSG begynner jo å rulle så fort man slipper bremsen, akkurat som på tradisjonelle automatkasser, så noe forbindelse mellom motor og hjul må det være.
God gammeldags automat med converter er vel omtrent så driftsikkert det får blitt, og i mine øyne, det mest komfortable.
-----------
http://okonomi-deler.no ser ikke ut til å være stedet å handle om man ønsker varene levert innen rimelig tid. Min ordre har hatt status "behandles" i en uke nå. Etter purring ble bestillingen sendt i dag.
Vanlig automat og liten motor finnes nok ikke mer på nybiler idag........Har bekjente som har hatt både Nissan Sunny og Almera (1,6) automat, trege og forbruk ca liter på mila......
Vår Subaru Outback(2,5 L,155 hk) bruker ca 0,9 og Tribecaen (3 L, 6 syl, 245 hk) ca liter........men de kjøres nok litt hardere også(spesielt i Russland)!
Kona skal ta førerkort for automat, siden vi ikke skal ha biler med vanlig girkasse mer..........
Verdt å nevne at cruisekontroll på biler med manuell girkasse kan være litt ufullstendig med å kjøre i 6 gir( diesel Mazda cx5), ikke krefter å kompensere farten hurtig nok......Men er nok litt bortskjemt da
......liker jo ikke diesel og manuell gir
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til