@finmark Med bytte til uoriginal turbo forsvant utfordringen med cruise control og manuelt gir på min bil. Nå klarer den lierbakken på 6.gir med CC på 120. (Testa en gang, men spanderer å gi den 5. gir normal.) Tilhengerbilen har derimot original turbo. Da den var nyoverhalt for 75.000km siden, klarte den under tvil å holde 5. gir opp samme bakke hvis den fikk starte på 140 i bunn og falt til 90 på topp. Bilene er prikk like, bortsett fra turbomodell, setefarge og sistnevnte har gått 280.000km lenger.
---------------------
Nå var årets første båtopptak unnagjort. Siden pakka fra Økonomideler ikke har kommet, tok jeg en 4"x4" og kappet diagonalt med 30graders vinkel. Disse la jeg på tvers under bakhjulene på bilen, slik at bakhjulene startet med 10cm nedoverbakke når båten skulle opp. Forskjellen fra ingenting var enorm! Det er første gang jeg har kommet opp slippen med clutchen helt ute. Med den oppdagelsen legges støtte/vinsj-ideen på is, og jeg er tilbake på den opprinnelige kjøreramp-ideen, men jeg tenker å nedskalere og ha rampe både under tilhenger og under bilens bakhjul. Rampene lages med forskjellig stigning, slik at tilhengeren starter horisontalt, mens bakhjulene starter i nedoverbakke.
Rampene skal få bildekk både over og under. Hva bruker man for å kutte i bildekk?
En kraftig SUV med 4WD, ekte automatgir med hydraulisk momentomformer, og lavserie fordelingsgirkasse får man på bruktmarkedet for en rimelig penge (omkring kroner 50.000). Denne drar gjerne 3,5 tonn uproblematisk opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj... Hva mere kan man ønske?
Vogntog drar 50 tonn uproblematisk (på sommerføre, i alle fall!) opp de bratteste stigninger uten noen som helst brent kløtsj, og ca 90% av dem (minst!) har faktisk ordinær kløtsj.
Automatisk giring er riktignok på tur inn i lastebilmarkedet også (f.eks. Volvo I-shift) men da er det faktisk stort sett manuelle kasser med automatisert kløtsjing og girskift (noenlunde sammenlignbart med Volkswagens DSG-løsning); kun de aller største tungtrekkerne (f.eks. de som drar Statnett sin monster-transformator-transporthenger) har kasse med momentforsterker; sannsynligvis er det enda færre enn de 10% jeg antydet innledningsvis.
Ja vogntog har utrolig lavt førstegir og overdimensjonert kløtsj, så det er nok litt av forklaringen på det.
Tja, lock-up i momentomformeren for å fjerne slip-tapet?
Evigvarende clucher i automatkassa, det er flere, ikke bare én der.
Automat er bra det, men det koster mer. Automatisk håndbrems er noe jeg ikke vil ha i vårt snøland.
Ja lock-up regner jeg da som en selvfølge. Det er vel standard på de fleste automatbiler nyere enn 20-25 år. Automatisk håndbrems er sjelden noe problem, men det er jo bare å vippe spaken i N om man tror det hjelper.
Med bytte til uoriginal turbo forsvant utfordringen med cruise control og manuelt gir på min bil. Nå klarer den lierbakken på 6.gir med CC på 120. (Testa en gang, men spanderer å gi den 5. gir normal.) Tilhengerbilen har derimot original turbo. Da den var nyoverhalt for 75.000km siden, klarte den under tvil å holde 5. gir opp samme bakke hvis den fikk starte på 140 i bunn og falt til 90 på topp. Bilene er prikk like, bortsett fra turbomodell, setefarge og sistnevnte har gått 280.000km lenger.
---------------------
Nå var årets første båtopptak unnagjort. Siden pakka fra Økonomideler ikke har kommet, tok jeg en 4"x4" og kappet diagonalt med 30graders vinkel. Disse la jeg på tvers under bakhjulene på bilen, slik at bakhjulene startet med 10cm nedoverbakke når båten skulle opp. Forskjellen fra ingenting var enorm! Det er første gang jeg har kommet opp slippen med clutchen helt ute.
Med den oppdagelsen legges støtte/vinsj-ideen på is, og jeg er tilbake på den opprinnelige kjøreramp-ideen, men jeg tenker å nedskalere og ha rampe både under tilhenger og under bilens bakhjul. Rampene lages med forskjellig stigning, slik at tilhengeren starter horisontalt, mens bakhjulene starter i nedoverbakke.
Rampene skal få bildekk både over og under. Hva bruker man for å kutte i bildekk?
Ja vogntog har utrolig lavt førstegir og overdimensjonert kløtsj, så det er nok litt av forklaringen på det.
Ja lock-up regner jeg da som en selvfølge. Det er vel standard på de fleste automatbiler nyere enn 20-25 år. Automatisk håndbrems er sjelden noe problem, men det er jo bare å vippe spaken i N om man tror det hjelper.