439
21
0
Betalingskrav på forsvunnen vare som ikke er bestillt
5,111
Sørnorge
0
Kan en nettbutikk kreve betalt for en vare som hverken er bestilt eller mottatt? Alternativt, hvis den er mottatt må den ha blitt kastet sammen med innpakningen uten å blitt lagt merke til - noe som godt kan ha skjedd ettersom den forsvunne varen er liten og jeg var absolutt ikke oppmerksom på at det kunne befinne seg en ekstra vare jeg ikke hadde bestilt i leveransen. Status er i alle fall at butikken fikk det for seg å sende faktura for denne varen hele 4 måneder etter leveranse. Varene jeg faktisk bestilte ble betalt med kredittkort før leveranse. Etter at kravet gikk til inkasso har butikken vært imøtekommende og tilbudt at de vil frafalle kravet dersom jeg returnerer varen i ubrukt stand. (De mente tydeligvis at det var et greit kompromiss for en vare jeg aldri har sett.)
Detaljer i hendelsesforløpet:
20/08-2012 la jeg inn en ordre hos en nettbutikk. Den ble betalt med kredittkort. En av varene var ikke på lager, men ville komme på lager to dager senere.
27/08-2012 var enda ikke forsendelsen sendt. Da jeg etterlyste forsendelsen viste det seg at de ikke lenger hadde en av de andre varene på lager, som hadde vært på lager ved bestillingstidspunktet. De kunne heller ikke si når de ville komme på lager igjen. Jeg ba dem derfor finne en alternativ vare som kunne erstatte den som manglet. Den varen som manglet var en 2-pack, så løsningen ble at de leverte to 1-pack i steden, hvorav en var på lager, og den andre ble ettersendt ca en uke senere.
12/12-2012 mottar jeg mail ordrebekreftelse og tilhørende faktura. Jeg sender så mail om at jeg ikke har noen kjennskap til ordren som noen åpenbart har opprettet i mitt navn. Litt senere mottar jeg en telefonsamtale hvor representanten for butikken gir uttrykk for at de har gjort en feil. Jeg ser derfor bort fra fakturaen.
Jeg ser også bort fra de påfølgende betalingspåminnelsene ettersom de har sagt det var en feil, og noen pakker heller ikke har kommet.
Etter en rekke betalingspåminnelser sender jeg en ny mail og ber dem slutte å sende betalingspåminnelser.
Da var det plutselig ikke feil lenger. De påstår å ha sendt varen og at jeg derfor må betale for den. (De sier aldri noe om at jeg har bestilt varen.)
Etter flere mailer frem og tilbake går jeg lei og sender krav om kompensasjon for all tiden jeg har brukt på saken. Først etter at de får kravet kommer det frem at butikken påstår også å ha levert tre 1-pack, ikke to som de skulle. De valgte da å sende faktura i mail uten noen forklaring for den som ikke var bestilt.
De har så oversendt saken til inkasso.
Som "bevis" for at jeg har mottatt tre 1-pack har de tre sporingsnummer fra Bring. To pakker er mottatt 28/8 (hhv 12,5kg og 4,2kg) og en er mottatt 11/9 (0,9kg).
Blant de første to pakkene lå en 1-pack, og i den siste lå den 1-packen som ble ettersendt.
Varen det strides om har en størrelse på ca 10x4x0,5cm, veier 30g, og utgjør altså en mikroskopisk del av bestillingen, både i størrelse og pris.
Den eneste hendelsesforløpet jeg kan se for meg som fritar butikken for regelrett løgn er at det lå to stk 1-pack i den siste forsendelsen. Og siden jeg "visste" at det lå et stk der, tok jeg ut den og kastet innpakningen uten å oppdage at det lå enda en blant bobleplasten de(n) var innpakket i. Hvis dette er tilfelle går jeg ut fra at butikken har en pakkseddel som viser at de hadde intensjon om å legge med en ekstra. I så fall, hvem er ansvarlig for den som ble kastet? - Hvis den ble kastet da. Det kan jo også være tilfelle at de bare sendte en, selv om pakkseddelen skulle vise to.
Hvor ligger ansvaret i en slik situasjon?
Detaljer i hendelsesforløpet:
20/08-2012 la jeg inn en ordre hos en nettbutikk. Den ble betalt med kredittkort. En av varene var ikke på lager, men ville komme på lager to dager senere.
27/08-2012 var enda ikke forsendelsen sendt. Da jeg etterlyste forsendelsen viste det seg at de ikke lenger hadde en av de andre varene på lager, som hadde vært på lager ved bestillingstidspunktet. De kunne heller ikke si når de ville komme på lager igjen. Jeg ba dem derfor finne en alternativ vare som kunne erstatte den som manglet. Den varen som manglet var en 2-pack, så løsningen ble at de leverte to 1-pack i steden, hvorav en var på lager, og den andre ble ettersendt ca en uke senere.
12/12-2012 mottar jeg mail ordrebekreftelse og tilhørende faktura. Jeg sender så mail om at jeg ikke har noen kjennskap til ordren som noen åpenbart har opprettet i mitt navn. Litt senere mottar jeg en telefonsamtale hvor representanten for butikken gir uttrykk for at de har gjort en feil. Jeg ser derfor bort fra fakturaen.
Jeg ser også bort fra de påfølgende betalingspåminnelsene ettersom de har sagt det var en feil, og noen pakker heller ikke har kommet.
Etter en rekke betalingspåminnelser sender jeg en ny mail og ber dem slutte å sende betalingspåminnelser.
Da var det plutselig ikke feil lenger. De påstår å ha sendt varen og at jeg derfor må betale for den. (De sier aldri noe om at jeg har bestilt varen.)
Etter flere mailer frem og tilbake går jeg lei og sender krav om kompensasjon for all tiden jeg har brukt på saken. Først etter at de får kravet kommer det frem at butikken påstår også å ha levert tre 1-pack, ikke to som de skulle. De valgte da å sende faktura i mail uten noen forklaring for den som ikke var bestilt.
De har så oversendt saken til inkasso.
Som "bevis" for at jeg har mottatt tre 1-pack har de tre sporingsnummer fra Bring. To pakker er mottatt 28/8 (hhv 12,5kg og 4,2kg) og en er mottatt 11/9 (0,9kg).
Blant de første to pakkene lå en 1-pack, og i den siste lå den 1-packen som ble ettersendt.
Varen det strides om har en størrelse på ca 10x4x0,5cm, veier 30g, og utgjør altså en mikroskopisk del av bestillingen, både i størrelse og pris.
Den eneste hendelsesforløpet jeg kan se for meg som fritar butikken for regelrett løgn er at det lå to stk 1-pack i den siste forsendelsen. Og siden jeg "visste" at det lå et stk der, tok jeg ut den og kastet innpakningen uten å oppdage at det lå enda en blant bobleplasten de(n) var innpakket i. Hvis dette er tilfelle går jeg ut fra at butikken har en pakkseddel som viser at de hadde intensjon om å legge med en ekstra. I så fall, hvem er ansvarlig for den som ble kastet? - Hvis den ble kastet da. Det kan jo også være tilfelle at de bare sendte en, selv om pakkseddelen skulle vise to.
Hvor ligger ansvaret i en slik situasjon?
Et krav som er bestridt, kan ikke drives lovlig inn via inkasso.
Det er samme produkt. De selges i pakker på 1, 2 eller 4. Prismessig er det bare øreavrunding som skiller stkprisen. Ulempen ved å kjøpe en-pack er man ikke har reklamasjonsrett om man skulle få to (fire) varer som ikke er helt like.
@utsikten
Tror de har fått ganske god oppfattelse av at jeg bestrider kravet. Både butikk og inkassoselskap.
Det jeg er spendt på er hva de kan stille opp med i forliksrådet om de velger å ta saken dit. Jeg har ikke klart å finne lover som støtter hverken dem eller meg.
Jeg har bestilt EN 2-pack (sammen med mange andre varer). Fordi de ikke klarte å legge av 2-packen jeg hadde bestilt ble det endret til 2 stk 1-pack etter forslag fra meg. I første leveranse kom EN 1-pack (sammen med alle de andre varene). I neste leveranse kom EN 1-pack.
Butikken mener altså å ha levert TRE 1-pack og sender faktura på dette 4 måneder etter.
Hadde de sendt faktura, eller i det minste ordrebekreftelsen samme uke hadde jeg hatt en mulighet til å se igjennom innpakningen og sett om det lå en ekstra der. Jeg kunne også ha sett på pakksedlene om det sto noe annet enn forventet på dem. Når uka har gått og søpla hentet har jeg ingen mulighet til å etterse dette.
Det tok også to måneder (og diverse mailer+telefon) fra ordrebekreftelsen/fakturaen kom til de klarte å fortelle at dette var forsendelse de hadde sendt 4 måneder før de lagde ordren i mitt navn.
Når man har bestilt noe i en nettbutikk og betalt med kredittkort, hvilken hjemmel har da butikken for å kreve etterbetaling dersom leveransen skulle bli dyrere for dem enn de hadde planlagt? Etter min bedømming har de ingen muligheter til dette. I alle fall ikke om det ikke er tydelig spesifisert i salgsbetingelsene. Det de evt kan gjøre, slik jeg ser det, er å kanselere bestillingen før leveranse.
For meg virker det som om de ikke har noen sak. De kan ikke komme etter ørten dager og si at de har sendt ditt og datt.
Et firma kan ikke senere legge til varer, for så å kreve ekstra betalt, enten det er en feil eller ei. Det kan være de har fått sendt en ekstra ved en feil, men de må jo da ta det på sin kappe om du ikke har lagt merke til den og dermed kanskje kastet den.
Du har betalt for det du bestilte, og firmaet er dermed ansvarlig for at riktig antall og riktig vare leveres. Om de gjør feil, så får de ta dette på sin kappe, og ikke begynne å lage en masse tull for kunden lenge etterpå. Slikt er bare useriøst.
Så lenge du ikke har bestilt noe i etterkant, så har ikke den nettbutikken noe krav ovenfor deg, da du har betalt kjøpesummen for varene i det bestillingen ble lagt inn.
Det lå nok med en pakkseddel med hver forsendelse. De er normalt i en plastlomme som er limt på utsiden av eskene. Jeg så ikke på disse ettersom jeg ikke savnet noe av innholdet.
Tenk om jeg kunne finne en § som var så klar! Vet du om noen?