Som en kuriositet.... etter at fakturaen var mottatt kom en mail med oppfordring til å gi butikken tilbakemelding på prisjakt.no. Dere kan jo gjette om den tilbakemeldingen ble noe som oppmuntret andre til å handle der
Om butikken finner ut at de har sendt deg en vare for mye, så må de melde fra innen rimelig tid. De må også kunne være ydmyke når det gjelder en lite vare som fort kan forsvinne (f.eks minnekort). De har rett på å få igjen det de har sendt feil, men de kan ikke pålegge at en kunde lette etter en vare han ikke forventet å motta. I allefall ikke flere måneder etterpå.
De kan ikke kreve deg for noe som helst. Å putte i varer som ikke er bestilt, for så å kreve betalt etterpå kalles negativt salg, og er overhode ikke lov.
Når det blir så mye rot ut av så lite, fordi dem ikke hadde riktig forpakning inne, så er det vel bare å la det gå. Iallefall ikke plage kunde sine med det lenge i etterkant. En slik småsum (uten at jeg vet prisen), kan da umulig være noe skremme vekk en kunde for godt, og ikke minst motta dårlig omtale for.
Jeg blir bare helt oppgitt av å lese om sånne bedrifter.
De har jo ingen beviser på at de faktisk har sendt gjenstanden til deg? At det står på dataen deres at pakke xxxx inneholdt objektet, og ble signert ut av deg, er jo langtifra ensbetydende at gjenstanden lå i pakka.
Jeg har da flere ganger mottat pakker som ifølge pakkeseddel inneholder alt jeg bestilte, men som mangler gjenstander pga rot i pakkinga.
Har de bekreftet at de gjorde en feil på ett tidspunkt, og sagt du ikke behøver å betale, og snudd i ettertid, kan du også argumentere med at du kastet gjenstanden i mellomtiden, da du ikke hadde behov for den, og at gjenstandens verdi gjorde det mer fornuftig å kaste den enn å sende tilbake. Hvis butikken forventet å få tilbake gjenstanden, burde de også sendt en returslipp, slik at du kunne returnere pakka uten kostnad, har de gjort dette?
Objektets verdi er ganske relevant her, ting på et par hundre kroner blir ofte mer hazzle enn hva noen tjener på det, men koster det 10 000 er det selvsagt anderledes.
Jeg aner ikke hva de har av beviser. Jeg måtte jo slåss før de i det hele tatt sa hva fakturaen gjaldt. Men jeg antar at de baserer kravet på en pakkseddel som viser at en av de tre eskene inneholdt en ekstra vare. Jeg forventer at inkassoselskapet vil legge frem "bevisene" i sin neste henvendelse.
De sa i telefonen at det må ha/ kan ha / har blitt en feil. (Husker ikke ordrett formulering.) De sa ingenting om at jeg ikke trengte å betale. Jeg tok det som ganske selvsagt at jeg ikke skulle betale når personen sier de har gjort en feil.
Inkassoselskapet, sammen med å tilby at den manglende varen kunne returneres, sa at butikken har sendt returslipp. Det har imidlertid ikke kommet noen returslipp.
Nå har jeg fått et nytt "bevis" fra inkassoselskapet i saken! Det er en pdf av en innskanning av et A4-ark med giro nederst (typisk fakturapapir), med inkassoselskapets logo og mitt navn, påskrevet 3 url'er til postens pakkesporing. De spanderte ikke engang linjeskift mellom url'ene. Jeg lurer på om de faktisk mener at disse tre pakkene på hhv 12,5kg, 4,2kg og 0,9kg alle inneholdt det samme. Hvis det er det de mener de beviser med sporingsnummerene, og et så viktig bevis at de velger å printe på fakturaark og scanne dette for å gi beviset enda mer tyngde enn da de skrev det samme i en mail, har de jo faktisk bevist at de ikke har levert alle de andre varene i bestillingen. Kanskje jeg skal etterlyse disse og se hva som skjer?
Bestrid kravet, da må de dra deg for forbrukerrådet. Du har veldig sterke rettigheter ved fjernsalg (telefon & nett). Bevisbyrden ligger hos utsalgssted. Uansett så er det ikke værre enn at de veier opp varene og sammenlikner med postens tall.
Signatur
Fagutdannet tavlemontør og jobber som tavlebygger. Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Ethvert firma i drift, vil om de skal overleve, lære seg å bokføre tap. Om det er gått prinsipp i en slik sak, blir det uansett mer kostbart å drive inn midlene enn å avskrive varens verdi på kr 305,-
Skulle de mot formodning vinne frem i en forliksrådsbehandling, vil kostnadene overstige varens verdi. Rettsgebyr og inkassosalær tilfaller jo ikke firmaet som har ført varen. Her synes det som om det er dårlig rådgivning utført fra factoring selskapet.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
De kan ikke kreve deg for noe som helst. Å putte i varer som ikke er bestilt, for så å kreve betalt etterpå kalles negativt salg, og er overhode ikke lov.
Når det blir så mye rot ut av så lite, fordi dem ikke hadde riktig forpakning inne, så er det vel bare å la det gå. Iallefall ikke plage kunde sine med det lenge i etterkant. En slik småsum (uten at jeg vet prisen), kan da umulig være noe skremme vekk en kunde for godt, og ikke minst motta dårlig omtale for.
Jeg blir bare helt oppgitt av å lese om sånne bedrifter.
Med inkassogebyrer og renter er de oppe i 900-og noe nå
At det står på dataen deres at pakke xxxx inneholdt objektet, og ble signert ut av deg, er jo langtifra ensbetydende at gjenstanden lå i pakka.
Jeg har da flere ganger mottat pakker som ifølge pakkeseddel inneholder alt jeg bestilte, men som mangler gjenstander pga rot i pakkinga.
Har de bekreftet at de gjorde en feil på ett tidspunkt, og sagt du ikke behøver å betale, og snudd i ettertid, kan du også argumentere med at du kastet gjenstanden i mellomtiden, da du ikke hadde behov for den, og at gjenstandens verdi gjorde det mer fornuftig å kaste den enn å sende tilbake. Hvis butikken forventet å få tilbake gjenstanden, burde de også sendt en returslipp, slik at du kunne returnere pakka uten kostnad, har de gjort dette?
Objektets verdi er ganske relevant her, ting på et par hundre kroner blir ofte mer hazzle enn hva noen tjener på det, men koster det 10 000 er det selvsagt anderledes.
De sa i telefonen at det må ha/ kan ha / har blitt en feil. (Husker ikke ordrett formulering.) De sa ingenting om at jeg ikke trengte å betale. Jeg tok det som ganske selvsagt at jeg ikke skulle betale når personen sier de har gjort en feil.
Inkassoselskapet, sammen med å tilby at den manglende varen kunne returneres, sa at butikken har sendt returslipp. Det har imidlertid ikke kommet noen returslipp.
Jeg lurer på om de faktisk mener at disse tre pakkene på hhv 12,5kg, 4,2kg og 0,9kg alle inneholdt det samme. Hvis det er det de mener de beviser med sporingsnummerene, og et så viktig bevis at de velger å printe på fakturaark og scanne dette for å gi beviset enda mer tyngde enn da de skrev det samme i en mail, har de jo faktisk bevist at de ikke har levert alle de andre varene i bestillingen. Kanskje jeg skal etterlyse disse og se hva som skjer?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Skulle de mot formodning vinne frem i en forliksrådsbehandling, vil kostnadene overstige varens verdi. Rettsgebyr og inkassosalær tilfaller jo ikke firmaet som har ført varen. Her synes det som om det er dårlig rådgivning utført fra factoring selskapet.