1,826    41    1  

Bil: additiver/mirakelmidler o.l

 725     Lier     0
Står nå og venter på at Torshov skal åpne så jeg får kjøpt qmi motorbehandling. Jeg har tidligere hatt stor suksess med qmi sin innvendige motorvask. Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek. Nå skal 325'n få en runde med både vask og behandling samt castrol olje.

Jeg har også hatt suksess med stp sin radiator tetting på en Audi.

Har dere noen historier å dele? Erfaringer, positive/negative?
Tror du slike tilsetninger har noe for seg?
Signatur

   #1
 2,264     0
Vi har en 2007 avensis som hadde feilmelding på dieselpartikkelfiilter. Dette ble tatt på verksted, dekket av toyota, for ca 2 mnd siden. De brukte da 4 eller 5 forskjellige mirakelmidler fra qmi eller tilsvarende. Samt tvungen regenering av filter. Alt i alt virket det hvertfall. Deg viser hvertfall at noen på et originalt toyotaverksted mener det har noe for seg.
   #2
 10,486     Akershus     0
både QMI, Tunap, Omega og sikkert flere andre selger gode produkter for "sånt". Vi kjøpte ny, brukt bil i høst, og ved oljeskift nå kjørte jeg en runde Tunap innvendig motorrens sånn for sikkerhets skyld. Bilen har fullt servicehefte, og skal ha fått bra olje, men det så ut til å ha kommet løs en god del ræl, for olja så slettes ikke pen ut ved skifte.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 725     Lier     0
Har en kamerat som jobber på Nissan verksted, de tømmer alltid ei flaske med dyse/injection rens på tanken på service.

Jeg har googla og lest utallige tråder hvor folk mener det ene og det andre. Mye er nok lureri men f.eks en del av produktene har jeg trua på.
Signatur
   #5
 3,109     Norge     0
Mykje av grunnen til at merkeverksted (og andre) fyller på ei flaske med lurium er nettopp for meirsalg, på slike produkter har man mellom 50-100% avanse.
Det er då fint å kunne sei at det er for å forebygge motorproblem.

Men for alldel, mange av desse produkta har av og til noko for seg, det er helt sikkert.
Har sjølv drivet bilverksted og har mykje erfaring med dette.
   #6
 247     Cap Ferrat Cote d'azur     0

Vi har en 2007 avensis som hadde feilmelding på dieselpartikkelfiilter. Dette ble tatt på verksted, dekket av toyota, for ca 2 mnd siden. De brukte da 4 eller 5 forskjellige mirakelmidler fra qmi eller tilsvarende. Samt tvungen regenering av filter. Alt i alt virket det hvertfall. Deg viser hvertfall at noen på et originalt toyotaverksted mener det har noe for seg.


Jeg har brukt Diesel system cleaner fra http://lutken.no/produkter/ og etter 3 behandlinger så forvant melding om at partillefilteret måtte skfites. Biden det er snakk om er en 2009 730 d som har gått 180.000.

Jeg har ingen tilknytning til firmaet.
Signatur
   #7
 1,323     Østlandet     0
Jeg har benyttet Auto-RX på min Skoda Superb med 1,8 Turbo motor etter at oljepumpen måtte skiftes pga avleiringer i oljesilen.

Det er et kjent problem med disse motorene i samband med VAG sine lange oljeskift-intervall. Jeg ble advart mot å bruke en del andre rensemidler for de kunne løsne for mye avleiringer for fort og dermed være med å tette oljesilen igjen.

Med AutoRX skulle visstnok møkk og dritt bli vasket av og bli blandet med oljen over lengre tid, noe som er mer skånsomt for motoren.

Det er ikke tvil om at " noe" skjedde etter 50-100km kjøring med AutoRX i oljen, for motoren hadde aldri gått så stille og pent som den gjorde da.

http://www.arxco.no/2/

   #8
 3,010     Akershus     0
Generelt skal man være forsiktig med additiver i olje. En moderne motorolje kan allerede inneholde 25% additiver og når disse er oppbrukt så skal oljen skiftes, ikke forsøke å få til å vare med nye additiver (additivene som er "brukt" forsvinner jo ikke av oljen). Bilprodusenter har ofte for lange intervaller på oljeskift. Da er det bedre å heller skifte hyppigere enn å helle på lurium som tynner ut oljen. Det er jo tross alt oljen som står mellom deg og et motorras.

Det er fryktelig mye rykter, "har hørt", "noen sier" og annet. Tror ikke jeg har sett noen bilprodusenter anbefale noe lurium så jeg er skeptisk. Vet jo om folk som har hatt god nytte av ymse stoff i diesel, spesielt VAG og tette partikkelfilter, EGR-ventiler og wastegater.
   #9
 1,323     Østlandet     0
Generelt er jeg enig med TiaZzz.
Men i tilfelle hans innlegg var myntet mot mitt innlegg ang AutoRx så vil jeg bare oppklare et par ting.

AutoRx bukes IKKE som et vanlig aditiv for å forlenge oljens levetid. Det er en renseprosess som man utfører en gang på den måten at man skifter olje og filter, fyller på en flaske AutoRX og kjører 3000km for så å skifte olje igjen. Deretter kjører man 3000km før man skifter olje enda en gang. Dette for å få ut mest mulig av urenhetene. Om nødvendig kan prosessen da gjentas. Men man skal alltid kjøre minst 3000km uten additiv i mellom. Den skal forøvrig ikke benyttes sammen med helsyntetisk olje.

VAG har faktisk et eget rensemiddel / additiv som de benytter ved nevnte problemer med tett oljesil på 1,8T. Men de kjører en renseprosess som pumper oljen rundt i motoren og ut i et eksternt filter mens bilen og motoren står i ro på verkstedet.

Men hele problemet kommer jo fra "longlife" oljen. Så for meg er oljeskift intervallene halvert og problemet løst.
  (trådstarter)
   #10
 725     Lier     0
De produktene jeg også bruker er heller ikke for å øke levetiden på olja. Sliter også med at 30'km intervaller er noe ekstremt i mine øyne. Jeg bruker mirakelmidlene når jeg bytter bil.
Signatur