Ikke helsynt olje? Hvilke motorer skal dette kjøres i da? Å helle en motorolje som ikke følger spesifikasjonene og krav om viskositet er i alle fall ikke anbefalt. Selv kun for små etapper for rengjøring. Additivene kan være noe djevelskap som herper ømfintlige deler eller kokser verre i motoren og alt av moderne oljer har additiver. Viskositeten sikrer at oljen smører som den skal. For tykk eller tynn vil skape problemer. (Sett bort fra slike skrøner om at helsynt er skadelig for gamle motorer og sånne påstander. De som påstår det har ikke skjønt hva en hel- eller delsyntetisk olje er)
Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).
Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.
Den skal forøvrig ikke benyttes sammen med helsyntetisk olje.
Men ....... har man problemer med avleiringer i motoren, så er da første bud å i hvert fall sørge for at man bruker ... helsyntetisk olje. Det bør man strengt tatt alltid sørge for å gjøre. Kjører vag de latterlig lange serviceintervallene sine med noe annet enn helsynt?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg ville vært skaptisk til å fylle disse mirakelkurene i oljen. Hvis man googler litt ser man at det er delte meninger om effekten og eventuelle problemer. De som bruker dette stoffet har en tendens til også å skifte olje hyppigere. Hva som da gir effekt kan man jo spørre seg om. Litt som folk som bruker alternativ medisin sammen med vanlige legemidler.
Hvordan stiller det seg med garanti fra "luriumprodusenten" hvis man får motorhavari? Dette stoffet skal altså løse opp avleiringer og myke opp simringer etc. uten å forringe smøreegenskapene til oljen. Stoffet er tross alt laget for å rense trykkerimaskiner, ikke bilmotorer. Hvilke bilprodusenter går god for dette? Jeg tror jeg heller ville gått for hyppigere oljeskift.
Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.
Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.
Ha ha ha, nei noko på flaske kan ikkje fikse dette. Det er kun god reklame som klarer å bevise folk slike ting, slik som supervaskemiddel som man berre sprutar på og skyller vekk. I så fall hadde vel ei toppakning vart livet ut.
Jeg har ikke, men jeg har en kompis med en svakhet for Passat og han er storforbruker. Mekanikeren hans (min kompis har en mekaniker. det sier forsåvidt litt) sier at han bare skal helle i en flaske hver fjerde tank eller så. Billigere enn å komme rennende med problemer.
Ikke helsynt olje? Hvilke motorer skal dette kjøres i da? Å helle en motorolje som ikke følger spesifikasjonene og krav om viskositet er i alle fall ikke anbefalt. Selv kun for små etapper for rengjøring. Additivene kan være noe djevelskap som herper ømfintlige deler eller kokser verre i motoren og alt av moderne oljer har additiver. Viskositeten sikrer at oljen smører som den skal. For tykk eller tynn vil skape problemer. (Sett bort fra slike skrøner om at helsynt er skadelig for gamle motorer og sånne påstander. De som påstår det har ikke skjønt hva en hel- eller delsyntetisk olje er)
Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).
Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.
Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.
Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km. Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.
VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km. Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.
Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX. Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de
Se på youtube selv da, en som kjøpte en Volvo S80 T6 med defekt topp for 800 dollar, kjørte dette stoffet igjenom radiatoren etter at den var tappet for kjølevæske, bare rent vann, voila etter 30 min bilen helt fin. På min ville det kostet 15 tusen pluss at allt av bremser måtte skiftes, samt støtdempere og foringer, var ikke værdt det spør du meg. Slik lurium, virker på små lekasjer ikke slike store, men når jeg søkte var det ingen i Norge som hadde stoffet, i USA var det flere å velge i.
Mulig jeg er fryktelig konservativ og jeg vet om flere som blåser i å følge kravene til punkt og prikke, men jeg tror jo at motorprodusentene gir klassifiseringene av en grunn (annet enn å sette sine egne krav som f.eks. VAG som godt kan være en annen klassifisering).
Det er helt klart nyttig "lurium" som faktisk funker, men problemet er vel at det er vanskelig å vite hva som er bra og ikke. For ikke å snakke om alle kranglene om hvilken motorolje som er best.
Men ....... har man problemer med avleiringer i motoren, så er da første bud å i hvert fall sørge for at man bruker ... helsyntetisk olje. Det bør man strengt tatt alltid sørge for å gjøre. Kjører vag de latterlig lange serviceintervallene sine med noe annet enn helsynt?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvordan stiller det seg med garanti fra "luriumprodusenten" hvis man får motorhavari? Dette stoffet skal altså løse opp avleiringer og myke opp simringer etc. uten å forringe smøreegenskapene til oljen. Stoffet er tross alt laget for å rense trykkerimaskiner, ikke bilmotorer. Hvilke bilprodusenter går god for dette? Jeg tror jeg heller ville gått for hyppigere oljeskift.
Ha ha ha, nei noko på flaske kan ikkje fikse dette.
Det er kun god reklame som klarer å bevise folk slike ting,
slik som supervaskemiddel som man berre sprutar på og skyller vekk.
I så fall hadde vel ei toppakning vart livet ut.
Men en gåen toppakning er da ikke verden undergang. Hvorfor skiftet du den ikke bare?
Før var kallenavnet mitt tavlebyggern.
Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.
Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km.
Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.
VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km.
Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.
Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX.
Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de
Slik lurium, virker på små lekasjer ikke slike store, men når jeg søkte var det ingen i Norge som hadde stoffet, i USA var det flere å velge i.