#21
 10,486     Akershus     0
Jeg prøvde sånn toppakningfiks på graveren en gang. Motoren var helt på bærtur, og skulle uansett byttes, men jeg håpet å skvise litt mer liv ut av den før det ble vinter, og alt frøys. Det hadde en viss effekt, en stund. Så var det brått slutt, men da hadde jeg heldigvis fått gjort det jeg skulle. Lurium som "fikser" toppakning har jeg dessverre lite tro på som en permanent fiks. Hadde jeg kjøpt bil der det viste seg at selger hadde "fikset" toppakningen med noe sånt, så hadde det blitt bråk.
Signatur

   #22
 3,109     Norge     0

Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.


For folk som har levd litt og skrutt motorar mens andre har spilt dataspel, er dette berre sprøyt.

Ikkje fordi eg ikkje trur på produktet, men fordi eg har masse erfaringar med folk som har prævd slikt, men som har kommet til meg for å få reparere det på skikkeleg måte, då det har vist seg å være det einaste som har holdt.
   #23
 3,010     Akershus     0


Nå var det ikke min mening å drive propaganda eller reklame for verken AutoRX eller andre tilsetningsmidler. Men for de som faktisk ønsker/trenger å prøve så er det greit å oppklare evnt misforståelser.

Når man benytter AutoRX skal man IKKE benytte helsyntetisk olje. På vanlig sugemotorer er mineralolje anbefalt, mens på turbo motorer er delsyntetisk olje anbefalt. Og det er INGEN motor som tar skade eller kokser pga "feil" motorolje i løpet av 3000km.
Ei heller er det nevnt at man skal benytte en annen viskositet.

Hvorfor skal man ikke benytte helsyntetisk olje? For min egen bil så måtte jeg da ha brukt en olje som ikke var anbefalt av produsent og det i en motor som er utsatt for koksing hvis man ikke er påpasselig. (T7 SAAB)

Du har ikke belegg for å si at en motor ikke tar skade av feil olje i 3000km. For det er nettopp feil olje hvis den ikke følger spesifikasjonene og disse er satt av en grunn. Hadde VAG eller noen andre kunne kjørt motorene sine på pissbillig 10W30 så hadde de nok gjort det, langt intervall eller ikke.

VAG oppgir selvfølgelig helsyntetisk "longlife" olje. Og når det er sagt så er det nettopp VAG sine spesifikasjoner som er hele problemet! De krever at denne spesielle oljen skal benyttes fordi serviceintervallene er på 30000km.
Nå har jeg levd lenge nok til å ha kjørt flere hundre tusen km FØR syntetisk olje var et krav, og et slikt problem med koksing har jeg ALDRI hatt før på noen bil. Men jeg har heller aldri kjørt 30000km mellom oljeskiftene.

Ikke nødvendigvis relaterte problemer. En god syntetisk olje varer ikke bare lengre enn en mineralolje, den har bedre smøreegenskaper også. Det må ikke ha noe med at VAG er noen tullinger som setter 30.000km som intervall.

At du kjørte biler på mineralolje før er heller ikke relevant. Kompresjon, turtall, turbo, driftstoffforbruk og generelle nyvinninger har gjort en moderne motor til noe annet enn en gammel sliter. Klassifiseringer og viskositet er ikke veiledende, de er sertifiseringer og krav.

Jeg har aldri brukt tilsetningsmidler før heller, men problemet på nevnte bil var koksing som tettet silen til oljepumpen som igjen førte til at oljepumpen sa takk for seg. Når så ny oljepumpe er montert må man jo noe gjøre for å bli kvitt dritten. Jeg ble anbefalt AutoRX - brukte AutoRX og har nå kjørt 50000km etterpå uten problemer. Jeg har ikke demontert motoren for å sjekke hvor godt dette fungerte, men uten tvil begynte motoren å gå langt penere (stillere) etter 7-8 mil med AutoRX.
Og nei jeg følger ikke VAG sine oljeskiftintervaller, men halverer de  :)
Det kan godt tenkes dette luriumet fungerer, jeg aner ikke. Jeg har også hørt folk si seg fornøyd med lignende produkter, og langt mer erfarne eksperter enn meg på området advare sterkt mot slike metoder. Det å skulle løse opp skit for så å sette det i sirkulasjon i motoren høres jo ikke ut som en knallgod ide. Denne skiten tynner jo også ut oljen og kjører du med mineralolje istedet for syntetisk så er oljefilmen ikke så slitesterk og oljen ofte er mer tyktflytende.

Nei, jeg tror jeg beholder skepsisen og heller napper ned bunnpanna hvis jeg mistenker sila og setter på ny toppakning hvis motoren drikker kjølevæske. Det kan kanskje funke med lurium, men det kan jo også gi mere problemer.
   #24
 8,022     Bærum     0


Etter at toppen på min 525 gikk fløyten, med etterfølgende trykk som ble sendt igjennom kjølekanal, så bilen kokte etter 5 min. Så på youtube etter at jeg hadde solgt den at man kunne kjøpe middel som kunne helles i kjølevæsken, dette kunne fixe gåen topppakning. Eneste kravet var at motoren måtte kunne gå på tomgang i 20-30 minutter uten å koke. Dette kunne min, ergelig å selge god bilen når ei flaske til 10-15 dollar kunne fixe dette.


For folk som har levd litt og skrutt motorar mens andre har spilt dataspel, er dette berre sprøyt.



Tror det var "et snev" av ironi i innlegget til bernadiner....  Wink
   #27
 2,302     Trondheim     0
AutoRX har jeg brukt en gang for å gjøre ren en for dårlig stelt OM607 motor. Virket faktisk, fikk liv i ventilløftere igjen.

Andre syntetiske lurium har jeg holdt meg unna.

Derimot, siden midten av 80 tallet har jeg brukt molybdendisulfidtilsetning (MoS[sub]2[/sub]) på alt av motor og gir (Ikke automat). Fungerer.
Nå er det bare det at jeg tror det meste av motor og gir i dag fungerer ut tiltenkt levetid om det får riktig stell, dvs rett spesifikasjon på olje og bytteintervall som passer med klima/bruksmønster. Med det i bakhodet så kunne kanskje spart å brukt MoS[sub]2[/sub], men så er det det med trua da :-X
Signatur

   #28
 114     Skien     0
Tunap er vel faktisk det eneste Mercedes har godkjent for bruk på sine motorer. Vet ikke om det er fordi det funker eller om de har blitt smørt....

Brukte 157 som en engangsrens på 420'en når jeg kjøpte den. Den brune fæle filmen innvendig forsvant. Funket veldig greit. Har etterpå kun kjørt Mobil1 0-40, og filmen har ikke returnert. Fornøyd med resultatet, men jeg tør ikke bruke noe annet enn Tunap hvis jeg må til igjen med en annen bil.

http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling/7-tunap-157-innvendig-motorrens?format=pdf



JHH
Signatur
   #29
 5,111     Sørnorge     0
Jeg heller på en dieseltilsetning når bilen ikke klarer å holde 120 opp Lierbakkene på 5. gir. Heller da på en flaske ved neste dieselfylling. Innen neste tankfylling har bilen fått tilbake kraften. I praksis blir det en slik flaske pr 8-10.000km. Ingen tvil om at det funker. Det ser ut til å redusere drivstoffforbruket noe også. Kjørecomputeren sier i hvertfall til tider 10% lavere snittforbruk på jevn motorvei (120km/h) etter en flaske enn før en flaske. Ved tomgangskjøring (70km/h i 6. gir) er det ingen forskjell i forbruk.

Bilen har gått 388.000km med oljeskift hver 10.000.
   #30
 7,685     Bærum     0
Jeg heller på en dieseltilsetning når bilen ikke klarer å holde 120 opp Lierbakkene på 5. gir.
Hmm. Dette bringer frem nostalgien. Flatt jern på sletta før Lierbakkene og så gjerne gjennom lastebiltunnelen får å se hvor fort det gikk på slutten. Steinssletta var vel enda bedre mens den ennå var var uten "hindringer".