(trådstarter)
   #31
 725     Lier     0
Steinssletta er ikke noe stress, de hindringene er ikke i veien i nordgående Smile Ut lierbakkene er det ikke like morro å gi på. Har letta i svingen med humpene i bunn. Noen som har kjørt sletta med "humpa" ca 5 min fra Tyrifjord vgs? Den er artig i høye hastigheter!
Signatur

   #32
 365     Drammen     0
Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek.


Dette var høyst sannsynlig pga. ny olje. Dette har jeg erfart flere ganger, selv den verste ventiltikk kan noen ganger bli borte etter en helt vanlig oljeskift.
   #33
 154     sarpsborg     0
ang motorer med tikking og rufsete gange på tomgang så har jeg hatt god sukse med dieselrens metoden

dvs tappe av gammel olje,

helle på diesel istedet for olje (kan blanda inn en 20-30% olje om man vil være sikker)

og la motoren gå på tomgang ikke ruse (diesel smører jo ikke allverden) i en 15min ish

så tappe av "olja" da ser man at den er ikke mye pen,

så heller man på 50/50 olje og diesel

15min på tomgang igjen

så tapperm an av den,

så tømmer man oljefilteret for olje, monterer det gamle igjen

heller på ny olje (billig type)

kjører noen hundrekm ish

så tapper man av olja og bytter filter og heller på ny bra olje,

det har fikset div småproblemer for meg før ivaffall :)

en diesel(turbo)bil med automat hadde jeg nok vært litt skeptisk til å bruke metoden på tilfelle den endrer opp med å gå på sin egen "olje" (med manuell har man alltids muligheten til å kvæle motoren)
   #34
 3,210     Vestlandet     0
En plastpose over luftinntaket kvæler effektivt dieselmotorer ogsåSmile
  (trådstarter)
   #35
 725     Lier     0

Hadde en MB 190E med ventiltikk de første 5 sek etter oppstart. Qmi motorvasken i kombinasjon med ny olje fikset dette lett som en lek.


Dette var høyst sannsynlig pga. ny olje. Dette har jeg erfart flere ganger, selv den verste ventiltikk kan noen ganger bli borte etter en helt vanlig oljeskift.


Svaret er nei, jeg hadde byttet olje uten at det hjalp, ser at jeg formulerte meg dårlig. Men jeg byttet jo enda en gang etter qmi'en og flushinga kan jo selvfølgelig ha hjulpet.
Signatur
   #36
 22,342     Akershus     0

en diesel(turbo)bil med automat hadde jeg nok vært litt skeptisk til å bruke metoden på tilfelle den endrer opp med å gå på sin egen "olje" (med manuell har man alltids muligheten til å kvæle motoren)
Dieselmotorer kan gå på "smøreoljen". Det har fått meg til å lure på om man kunne fylle andre typer enn diesel på tanken. Vi hiver masse olje, for eksempel hydraulikkolje. Kan det erstatte diesel?
   #37
 10,486     Akershus     0

hydraulikkolje. Kan det erstatte diesel?


Ja. Hydraulikkolje og ATF er noe av det som er best egnet. Den må renses grundig først, og så er det bare å hive på.
Ulempen er at de er litt mer seigtflytende i lave temperaturer, så du kan ikke bruke 100% om vinteren.

Kan fint kjøre på brukt motorolje også, bare den renses først.

Det med rensingen er viktig. Møkkete "drivstoff" vil gi avleiringer i tank og slanger, tette filter, og i verste fall tette dysene.
Signatur

   #39
 923     0
Har kjørt på spillolje, ATF, ny motorolje, hydraulikkolje på 124.193

En liter motorolje i tanken gir en roligere gange også.
Dog, er tetningene i pumpa dårlige, så viser det seg fort.
   #40
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
På vår tidligere Opel Vectra 2.2 DTi brukte jeg Royal Purple olje. Vi kjøpte bilen ved 100.000KM og var noe småskitten innvendig, gulbrunt belegg, uten at det var noe "gale". Ble anbefalt å sjekke/bytte oljefilteret etter kort tid siden RP-oljen visstnok skal rengjøre. Og det gjorde den. Etter kort tid byttet jeg filter (som ble byttet ved oljeskiftet), og det var seriøst møkkete. Det lå et seigt lag med gugge på hele filterflaten. Etter dette (106.000KM og 4 oljeskift med RP) holdt filteret seg normalt rent og pent. Så i mitt hode kan en slik olje være et godt alternativ til motorvask... Fra før hadde bilen gått på "original" GM-olje, 5W-30 longlife, i praksis mye samme oljen som brukes til VAG og andre (produsenter som Fuchs, med fler).
Motoren i denne er en gammel Opel-maskin som har en tendens til å sote noe jæ... i innsug og EGR. Den var nesten tett da jeg kjøpte den, og det ble en halvårlig service på innsug/EGR for å holde det noenlunde rent. Det meste av tiden vi hadde bilen brukte vi en drivstofftilsetning fra QMI, men og en periode på et halvt år jeg ikke gadd å fylle på dette stoffet. Forskjellen var betydelig i hvor mye sot det var i innsuget/EGR, og jeg kunne fint se forskjell på mengde sot som kom når vi ga flat pedal: Uten middelet så tåkela vi tydelig bak bilen, med så ble det en god del mindre, men fremdeles tydelig mye.
Uten at jeg skal påstå det ene eller andre så gikk iallfall denne motoren nydelig, og brukte mindre drivstoff enn det de fleste med denne motoren opplevde, til tross for at vi hadde mye småkjøring og automatgir.
Dette med RP-oljens renseegenskaper har jeg lagt merke til også på MC-ene her. Betydelig med drit i filteret etter kort tid etter overgang til RP-oljen, men så roer det seg. En interessant observasjon er at alle Honda MC-ene våre har sluttet/redusert kraftig klunkingen i girkassen når man legger inn 1.gir.
Har hatt 1 oljeanalyse på oljen på Vectra-en, som var godt innenfor normalen og kunne fint blitt brukt en stund til, da var oljen et knapt år gammel.
Signatur