3,374    28    4  

Bil: dødgang på bremsepedal og clutch

 5,111     Sørnorge     0
Etter at bilen har stått siden jul (fordi jeg har slåss med diverse skruer i forstilling, og vært bortreist mesteparten av tiden) har bremsepedal og clutch blitt rare. Det er hydraulisk clutch og den bruker samme væskepåfylling som bremsen.

Bil: Nissan Primera P12, 2005, 1,9 dci, f9q. 400.000km

Det første som slo meg var at ved første trykk på bremsepedalen gikk pedalen helt i bunn uten motstand. Ved neste trykk var det fast motstand, men den kom først langt nede. Ved påfølgende trykk tar den fortsatt langt nede. Jeg har ikke fiklet med bremser, men bremseskiva beveger seg jo lett, så det er ingen umulighet at bevegelsene på skiva kan ha trykket kalipperen litt inn. Dette kan forklare at det ikke var motstand på det første trykket.

Det neste som slo meg at clutchen tok veldig langt ut. Det er nesten at pedalen er helt ute før den kobler inn, og følgelig at jeg er i tvil om clutchplatene faktisk er helt sammenkoblet når pedalen er helt ute.

I.o.m at dette har kommet samtidig heller jeg mot at problemet er bremsevæsken. Enten luft eller vann i denne. Men hvis dette var årsaken, skulle ikke da clutchen ha oppført seg motsatt? (at den burde ta unormalt langt inn, ikke unormalt langt ut)
En annen ting som taler imot væskeproblem er at bremsepedalen oppfører seg veldig normalt når den først begynner å ta.

Finnes det andre komponenter som er felles for brems og clutch som kan forårsake denne oppførselen?

   #1
 24,032     Akershus     0
Meg bekjent er det kun teorien om hydraulikk som er felles for clutch og brems.

Cluchen høres for meg ut til å være i god stand. Når pedalen er ubetjent er det ikke noe hydraulikktrykk og cluchen er i inngrep.

Bremsene høres ikke bra ut. Det som slår meg er lekkasje, luft eller annen mekanisk feil. Vann i bremsevæske er bare et problem under kjøring med varme bremser.

En ka oppleve lang vandring på pedal ved første gangs tramping. Det inntreffer vanligvis bare ved skifte av klosser. Klossene kan da ligge langt fra skivene. Med skivebremser vil dette bare inntrefe ved første tramp.
Med trommelbremser (bak?) kan dette inntreffe jevnlig. Det fordi det med trommelbremser er fjærer som trekker bremseskoene tilbake. Fikses ved å justere bremsene.
Signatur
   #2
 3,010     Akershus     0
Vann i bremsevæsken er jo et større problem enn bare når bremsene blir varme da. Rør, calipere, hovedbremsesylinder mm. har ikke godt av vann.

Sett noen flekker under bilen som tilsier noen lekkasje noe sted da? En god, gammel og velprøvd pekepinne.
   #3
 24,032     Akershus     0
Vann i bremsevæsken er jo et større problem enn bare når bremsene blir varme da. Rør, calipere, hovedbremsesylinder mm. har ikke godt av vann.


Enig i det, hadde tunnellsyn på det umiddelbare problemet. Vann kan være farlig, med varme bremser kan du få bremseutfall.
Signatur
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Har du prøvd å pumpe opp trykket med motoren igang? Da skal pedalen skal da bli helt hard. Synker den helt til bunn, så har du et problem. Klassisk er hovedsylinder som lekker (står i torpedoveggen, se etter lekkasje). Kan også være bremsesko bak på bilen som er feiljustert, etter de er rustet fast og løsnet ved å kjøre fram/tilbake. Det kan bøye skoene. Ikke lagre bilen ved å sette på håndbrekk, sett den heller i gir og blokker hjulene.
   #5
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     1
Bremsevæsken er hygroskopisk så den tar til seg vann. Dette fører til at stemplene ruster fast og blir treig (økt slitasje/ujevne klosser).

Preventivt vedlikehold: Flush bremsevæske hvert 2-3 år. Demonter kalipper, rengjør, støvhette rengjøres og smør inn med silikongrease. Demonter glidepinner til kalipper, fjern fett og skit. Sett inn med silikongrease og påse at kalipper glir fint.

Lufteskrue skal alltid peke opp. Bruk noen tørn med teflontape på skruen og monter en billig lufteflaske fra biltema (en flaske med enveisventil i bunn). Sørg for å toppe bremsevæske beholder flush systemet godt. Da kan kun en mann fort og enkelt flushe systemet uten fare for å få luft inn.

Preventivt vedlikehold av bremse som jeg beskriver er spesielt viktig i Norge, hvor det saltes mye. Dette gjøres ikke på bilservice, med mindre du ber om det. Her byttes heller alle deler etter at de er rustet i stykker. (Derfor er bremser #1 på eu kontroll som feiler). Ujevn slitasje på skiver tyder på at kalipperen går treigt. Hjelper ikke bytte kun klosser da, kommer fort tilbake.

Vann i bremsevæsken er jo et større problem enn bare når bremsene blir varme da. Rør, calipere, hovedbremsesylinder mm. har ikke godt av vann.


Enig i det, hadde tunnellsyn på det umiddelbare problemet. Vann kan være farlig, med varme bremser kan du få bremseutfall.
   #6
 3,010     Akershus     0
Du kan også få lekkasje i hovedbremsesylinderen uten eksternt søl. HAdde selv lekkasje inn i bremsekraftforsterkeren. Etter en tid bli pedalen steinhard og du har ingen bremsekraft. Dritskummelt.
   #7
 194     Søgne     0
Hvis man tråkker bremsepedalen helt i bunn(f.eks ved lufting), kan hovedsylinderen bli ødelagt... det kan også ha skjedd her.
Signatur

   #8
 24,032     Akershus     0
Tråkket alltid til bunns under lufting jeg, hvorfor er det et problem?
Signatur
   #9
 194     Søgne     0
Litt forenklet så kan man si at det er en eller flere simringer som sklir fram og tilbake på en aksel når man betjener bremsepedalen. Det området av akselen som normalt "er i bruk", altså ved normal kjøring er blankpolert grunnet stadig mekanisk påvirkning. Området utenfor kan være rustent, spesielt på eldre biler. Ved å tråkke pedalen i bunn, kommer man inn på det rustne området. Rustne overflater har mer friksjon, og dette kan ødelegge simring/pakning/o-ring alt ettersom.

Jeg tråkka også alltid pedalen i bunn ved lufting før, helt til jeg ødela en hovedsylinder. Ble fortalt dette av en mekaniker, så antar det stemmer.

Signatur
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Clutch innkoblingspunkt er målt innenfor nissans beskrivelse av hvor det skal være. (Høyde på pedal.) Da later jeg som at den er god nok.

Brems:
Med motor av: Bremsepedal går langt inn ved første trykk. Litt over halvveis inn ved andre trykk, og veldig lite inn ved tredje. Ved påfølgende trykk er det lite forskjell. (Usikkerheten i hvor hardt jeg trykker pedalen er antagelig hovedårsaken til at det varierer hvor langt inn den går for de neste trykkene.)
Ved å holde pedalen inne ved start av motor synker den ganske raskt til bunns.
Pedalen kan pumpes ganske hard også når motor går, men når pedalen holdes med jevnt trykk etter å ha blitt pumpet hard, synker den i løpet av 3-4 sekunder.

Målt med badevekt + en kloss av 4"x4" kreves det et trykk på 55kg å trykke pedalen til bunns med motor på. Pedalen har alltid (de 6 årene jeg har hatt bilen) latt seg trykke til bunns. Trykket som kreves føles omtrent likt.

Samme test på en lik bil som for to måneder siden gjennomgikk bremsereparasjon (bytte skiver + kalippere) og gikk igjennom eu-kontroll på to forskjellige verksteder viser at pedalen når bunnen ved 42kg trykk.
(Badevekten viser antagelig for lavt trykk i disse testene, men feilen bør være ganske lik i begge tester.)

Jeg føler derfor ikke at det er feil at pedalen lar seg trykke til bunns. Det jeg reagerer på er at pedalen må mye lenger ned enn tidligere (og sammenligningsbilen) før den begynner å gi motstand. Når motstanden først begynner virker videre bevegelse å vare som tidligere (og som sammenligningsbilen).

Jeg klarer ikke å se noen lekkasjer. Nivået i reservoaret ser heller ikke ut til å synke, til tross for iherdig tramping på pedalen.